Nieuw 2021 | Canyon Grizl: een beer van een gravelbike
Door Jan Van Herck -
Groot gravelnieuws van bij fietsconstructeur Canyon: vanaf heden wordt hun gamma uitgebreid met de Grizl. Er is de laatste jaren veel gezegd over gravel, maar wanneer grote fietsmerken met een tweede model afkomen, weet je dat gravel een “blijver” is.
Canyon is niet aan zijn proefstuk toe wat gravel betreft, want het lanceerde reeds in 2018 de Grail (zie onze test: www.vojomag.nl/test-gravel-canyon-grail-cf-sl-8-0-een-bigeniaal-plan). Bij veel bikers staat deze fiets, met opvallend “double decker” stuur, gekend als een racepaard waarmee je full speed over egale gravel- en boswegen kan knallen. De Grail staat volgens Canyon voor sportieve knalprestaties in een 50-50 verhouding: 50% asfalt en 50% offroad.
Maar het gravelspectrum is véél breder dan dat en bij Canyon geloven ze alvast dat ze een volledig gamma fietsen nodig hebben om tegemoet te komen aan elke gravelrijder. Dat gezegd zijnde, heeft men bij Canyon een bike ontworpen die nog beter geschikt is voor easy én voor bumpy offroad stroken (en zeggen dat de Grail ons op dat vlak al uitermate wist te bekoren). Ontmoet de Grizl en leg taalkundig de link naar een grizzly(beer). Ons verleden bij de jeugdbeweging leert dan het volgende wat eigenschappen betreft: sterk, een groot uithoudingsvermogen, flexibel aanpassend aan de omgeving en inventief.
Multi-inzetbaar
Laten bovenstaande eigenschappen nu net dé kwaliteiten zijn die Canyon ook toekent aan de Grizl! Een fiets die je mee wil nemen tijdens verkenningen op onbekend terrein, een fiets om (onverwachte) technische passages aan te vallen, een fiets voor korte snelle ritten, zware dagtochten of meerdaagse bikepacking avonturen. Kortom: een multi-inzetbare gravelbike.
Om dat te realiseren maakt de fabrikant een aantal uitgesproken keuzes. Ten eerste is de Grizl enkel gemaakt voor wielen met een 700c wielmaat (behoudens de kleine 2XS en XS modellen die standaard met 650b wielen worden voorzien). Grotere wielen bollen beter en dat principe wil men niet loslaten bij Canyon. Maar de constructie van het carbon frame is zodanig uitgewerkt dat je tot 50 millimeter brede banden kan monteren op een 700c velg (standaard is dat een band van 45 millimeter). Dat is immens en de meeste gravelbikes op de markt zijn veel beperkter wat die bandbreedte betreft. De comfortzoekers, de avonturiers en de bikepackers gaan hier veel plezier aan beleven.
Over bikepacken gesproken: op de Grizl geen gebrek aan montage-opties voor extra bidonhouders en bagagedragers op de voorvork. Zowel op de “top tube” als onderaan op de “down tube” vinden we inserts terug en ook voor spatborden of een bagagerek achteraan zijn er montagepunten voorzien. In samenwerking met Apidura werd ook een set packs ontwikkeld op maat van de Grizl.
Geometrie
Wat geometrie betreft blijft Canyon trouw aan de nauwkeurig samengestelde Pro-geometrie die voor de Grail werd ontwikkeld. Daarbij heb je de keuze uit maar liefst zeven framematen, van een 2XS tot een 2XL. Verder kiest men voor een korte stuurpen (wendbaarheid), een breed stuur (verhoogde controle), een “verende” VCLS-zadelpen (comfort) en 160 of 180 millimeter grote remschijven (remkracht). Bijkomend kan je nog kiezen uit een 1-by of 2-by versnellingsapparaat (kort gesteld: 1 of 2 kettingbladen vooraan) en bestaat er de mogelijkheid tot het monteren van een dropper post.
Versies en prijzen
De Grizl is verkrijgbaar in twee platformen: de ruige Grizl CF SL en de premium CF SLX met zijn superlichte carbon frame van 950 gram (gelakt, medium, inclusief kleine onderdelen). Het totaalgewicht van de fiets blijft dan ook zeer beperkt (tussen de 8,6 en 9,8 kilogram). Deze beer kampt niet met overgewicht, zoveel is zeker. Op de aluminium versie is het nog even wachten.
Instapmodel Grizl CF SL doet het met een GRX-aandrijving, DT Swiss-wielen, een cockpit en zadelpen uit eigen huis en Schwalbe G-One Bite-banden (onze test lees je hier: www.vojomag.nl/eerste-test-schwalbe-g-one-bite-een-tussenseizoen-gravelband). Er zijn 5 modellen: CF SL 6, CF SL 7 (plus een speciale WMN-versie), CF SL 8 en tot slot een CF SL 8 1-by (foto). Prijzen gaan van 1999 (CF SL 6) tot 2799 euro (CF SL 8).
Bij topmodel Grizl CF SLX heb je de keuze tussen een Shimano GRX Di2- of Campagnolo Ekar-aandrijving, in het geval van Campagnolo is dat een 13-speed (10-44). Beide versies zijn uitgerust met DT Swiss GRC 1400 Spline-wielen met een interne velgbreedte van 24 millimeter, een Fi’zi:k Argo Terra-zadel en een Canyon-cockpit en -zadelpen. Ook hier liggen er Schwalbe G-One Bite banden rond de wielen. Het prijskaartje: 4499 euro (Campagnolo-versie) en 4599 euro (Di2-versie).
Alle zeven modellen zijn vanaf 11 mei verkrijgbaar via www.canyon.com.
Wij zijn alvast benieuwd of de Grizl na onze test ook een beer van een gravelbike blijkt te zijn.
In afwachting van die test, kan je hier onze review van de Grail nalezen: www.vojomag.nl/test-gravel-canyon-grail-cf-sl-8-0-een-bigeniaal-plan
Foto’s copyright Canyon / Roo Fowler & Tal Vardi