Nieuw 2022 | Cannondale Scalpel HT: scherper dan ooit

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw 2022 | Cannondale Scalpel HT: scherper dan ooit

Cannondale vernieuwt zijn wedstrijd-georiënteerde hardtail en introduceert de Scalpel HT. Met deze nieuwe fiets, die de naam draagt van de iconische volgeveerde Scalpel, wil het merk “terugkeren naar de oorsprong van de cross-country, wat plezier hebben is in alle eenvoud met een gevoel van snelheid”. Een verleidelijke belofte en in afwachting van onze volledige test, hier de eerste informatie en rij-impressie:

Eerst Taurine (het allereerste carbon frame van het merk), daarna Flash, F-29 en tot slot F-Si om nu dan hernoemt te worden tot de Scalpel HT. In de loop der jaren is de naamsverandering telkens een moment geweest van een belangrijke transformatie, men zou kunnen zeggen een breuk met het vorige model, en dit nieuwe platform vormt daarop geen uitzondering.

De geometrie is de eerste betrokkene. Die was nog relatief klassiek op de laatste F-Si versies (69° stuurhoek en korte liggende achtervorken van 427mm in maat Medium). Nu duikt deze nieuwe Scalpel HT mee op de trend van langer en vlakker.

De balhoofdhoek gaat naar 67° (66,5° met 110mm vork en 66° met 120mm vork), de zitbuishoek wordt rechter getrokken tot 75°, de reach wordt 10mm langer bij elke maat en ook de liggende achtervorken worden ietsje langer. Dit laatste is gedaan als onderdeel van de Proportional Response, Cannondale’s ontwerpmethode die bepaalde sleutelelementen van de fiets aanpast aan de framemaat.

Op de F-Si was dit al het geval voor de stijfheid van de buizen en dit wordt herhaald op deze Scalpel HT, maar men moet er de lengte van de liggende achtervork aan toevoegen, die varieert naargelang de maat: van 430mm in S tot 445mm in XL.

Het andere punt dat aanzienlijk evolueert is de constructie. Comfort is al lange tijd een focuspunt van Cannondale bij hardtails, en het Amerikaanse merk gaat verder in deze richting met de Scalpel HT. Het platform heeft “lage” staande achtervorken, dat wil zeggen dat ze ver onder de horizontale buis aansluiten op de zitbuis.

Een technische keuze die zeer gebruikelijk is op de weg en in gravel, maar merkwaardig genoeg zelden bij mountainbiken, waardoor ze gemakkelijker kunnen “flexen” en dus de energie van schokken en trillingen beter kunnen verwerken. Op dezelfde manier zijn de liggende achtervorken in hun tweede helft bijzonder slank.

Deze nieuwigheden hebben geen invloed op de weegschaal, want het Scalpel HT frame wordt aangekondigd op 895g in de top-of-the-range Hi-Mod versie, wat 5g minder is dan de oude F-Si. In de meer toegankelijke Carbon versie zit het frame nog steeds onder de kilo: 988g. Wat de complete fiets betreft die je hier kunt zien … wij hebben hem gewogen op 9,72kg, inclusief bidonhouder (maat Large).

Wat accessoires en afwerking betreft, is de veelzijdige naafsensor nog steeds aanwezig. Gekoppeld aan de Cannondale smartphone app, stuurt het rit-gerelateerde gegevens zoals snelheid en afgelegde afstand door , maar ook informatie over de levensduur van de fiets, over de registratie bij Cannondale en advies over onderhoud.

Een ander opvallend kenmerk zijn de kleine kabelstoppers bij de ingangen van de kabels en remleidingen in het frame. Ze zijn onderling verwisselbaar en maken het mogelijk de fiets te gebruiken met volledige kabelbehuizingen van begin tot eind voor eenvoud en duurzaamheid bij slechte weerstomstandigheden, of met onderbroken kabelbehuizingen (de kabel open in het frame en met behuizing als hij naar buiten gaat) om een beetje gewicht te besparen. In plaats van ons de tweede oplossing op te dringen zoals bij andere competitiegerichte fietsen, geeft Cannondale ons de keuze en dat waarderen we!

Ook opmerkelijk is de halve maanvormige achterpat, die het veel gemakkelijker maakt om het wiel te verwijderen en te voorkomen dat de steekas volledig moet worden verwijderd. Zo eenvoudig, praktisch en ingenieus dat men zich afvraagt waarom andere merken dit voorbeeld niet volgen bij hun XC-fietsen.

Er zijn vijf modellen in de catalogus, elk verkrijgbaar in twee kleuren: de Scalpel HT Hi-Mod 1 voor 6999 euro, de Scalpel HT Carbon 2 voor 4499 euro, de Scalpel HT Carbon 3 voor 3299 euro en de Scalpel HT Carbon 4 voor 2299 euro. De Hi-Mod is uitgerust met een Lefty Ocho met 110mm veerweg (instelbaar op 120 mm), terwijl de Carbon 2 is uitgerust met een Lefty Ocho van 100mm en de twee andere modellen met RockShox Sid SL van 100 mm (Select+ voor de Carbon 3 en Select voor de Carbon 4).

Cannondale Scalpel HT: de eerste test

We ontvingen de Scalpel HT Hi-Mod 1 een paar dagen voor de officiële presentatie. Net genoeg tijd voor een kleine fotoshoot en een eerste ritje. We hebben geen actiefoto’s, de timing was te krap, maar we hebben wel een eerste mening van onze zeer ervaren tester die de kans had om hem in te wijden.

Eerst en vooral de afwerking, de gemarmerde decals zijn prachtig … van dichtbij. Van een afstand geeft het de fiets een ietwat vies uiterlijk, maar het is eerder intrigerend dan echt storend en het moedigt je aan om dichterbij te komen om te zien. De fiets is vrij klein, en voor een rijder van ongeveer 180cm is maat Large een must.

Zodra je op de fiets stapt, krijg je de indruk van lichtheid. De reactie is onmiddellijk, alle door de rijder gegeven kracht wordt op het achterwiel overgebracht. Deze fiets is ontworpen om snel mee te rijden en heeft een zeer dynamisch karakter. De goed rollende en veelzijdige banden zijn hierbij perfect gekozen.

De geometrie is net zo scherp en speels als die van zijn volledig geveerde broer. Je kunt heel snel afdalen met deze fiets, maar hij zal je wel tot de orde roepen als je te enthousiast wordt. Dit is een verontrustende eigenschap op een volgeveerde fiets, maar veel begrijpelijker en gemakkelijk in te schatten op een hardtail zoals deze.

Wat de vibratie demping betreft, heeft het werk dat aan de achterkant van de fiets is verricht, zijn vruchten afgeworpen: de fiets is stabiel en laat je niet te veel controle verliezen in chaotische afdalingen. De tractie is ook helemaal niet slecht voor een hardtail. Aan de voorkant is de Lefty Ocho soepel en de lock-out werkt goed.

Zoals andere recente tests hebben bevestigd (BH Ultimate Evo, Orbea Alma, BMC TwoStroke), is de hardtail niet dood! Zijn levendigheid, zijn lagere onderhoudskosten, zijn eenvoud, zijn persoonlijkheid en vooral de intense beleving aan het stuur maken het rijden ermee snel (opnieuw) verslavend. We kunnen niet wachten om meer met deze nieuwe Cannondale te rijden en we komen over een paar weken terug met een volledige test!

Meer informatie: cannondale.com

DoorJeffry Goethals