Nieuw 2022 | Giant Anthem: vaarwel Maestro!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2022 | Giant Anthem: vaarwel Maestro!

De huidige Giant Anthem nadert bijna de leeftijd van vier en een half jaar en dus was het hoog tijd voor het merk om opnieuw langs de tekentafel te passeren. De naam van dit XC-model – dat al sinds 2005 bestaat – blijft behouden, maar voor de rest is dit een compleet nieuwe fiets. De grootste en meest verbazende verandering is dat Giant niet langer kiest voor de Maestro-ophanging!

De nieuwe Giant Anthem krijgt dus een nieuw frame, al herkennen we er de handtekening van Giant nog steeds in. Kijk maar naar de buizen en afgeronde verbindingen, daar staat wel tegenover dat de voordriehoek veel kleiner is dan voorheen en de bovenbuis van nu af aan schuiner afloopt.

Het frame en de link zijn volledig uit carbon en dat geheel zou volgens het merk 250 gram lichter wegen dan bij zijn voorganger. Door een andere aanpak rond het bottom bracket is het frame bij torsie echter wel veel stijver geworden.

De belangrijkste oorzaak van deze winst in gewicht is dat men de iconische architectuur van de Maestro-ophanging overboord heeft gekieperd. De nieuwe Anthem zegt dus vaarwel tegen het virtuele scharnierpunt dat de reputatie van de Giant-fietsen mee heeft grootgemaakt. Voortaan doet dit full supension model een beroep op een single pivot met een carbon linkage.

Dit systeem, dat bij Giant de naam FlexPoint Pro kreeg, heeft het voordeel dat er minder scharnierpunten nodig zijn dan bij de Maestro-ophanging. En men kan ook met een link minder. Daardoor wint men meer dan 150 gram ondanks het feit dat de veerweg groter wordt. Voortaan rekent de Anthem immers op 100 millimeter veerweg achteraan en 110 millimeter vooraan, tegenover respectievelijk 90 en 100 millimeter in het verleden.

Ook op het vlak van de geometrie zijn er wijzigingen. Zo wordt de balhoofdhoek anderhalve graad vlakker tot 67,5 graden terwijl de reach naargelang de maat van fiets 3 tot 24 millimeter langer wordt (450 millimeter op de medium, 470 millimeter op de large). De vorksprong bedraagt voortaan 44 millimeter in de plaats van 51.

De zitbuishoek wordt op zijn beurt dan weer een graad steiler (75,5 graden) en de liggende achtervork 3 millimeter korter. Alle fietsen worden uitgerust met een stuur van 760 millimeter, een stuurpen van 60 (S) of 70 millimeter (M, L, XL), een 32 T-kettingblad, een dropper post en banden van 29 x 2.4.

Alle modellen worden ook uitgerust met carbon wielen (van Giant of DT Swiss naargelang het niveau in het gamma) en twee modellen genieten daarnaast ook nog van de Fox Live Valve, het elektronische systeem dat automatisch detecteert of je voor- en achtervering moet veren of niet. Het topmodel, de Advanced Pro 29 0, is zelfs uitgerust met een Quarq-vermogenssensor die geïntegreerd zit in het Sram XX1 Eagle-crankstel.

Er worden vier verschillende afmontages aangeboden: Advanced Pro 29 3 (4599 euro), Advanced Pro 29 2 (5349 euro), Advanced Pro 29 1 (7649 euro) en Advanced Pro 29 0 (12999 euro).

Bij het zien van deze prijzen valt het meteen op dat de nieuwe generatie van de Anthem een flink pak prijziger is geworden. Zo wordt de Advanced Pro 1, met een Shimano Deore XT, in een klap meer dan 2000 euro duurder. Daar zitten de Fox Live Valve en de dropper post wel voor iets tussen, maar ook de Advanced Pro 2, met SLX en Deore-remmen, is nu duurder dan het Deore XT-model van 2021 …

Meer info via www.giant-bicycles.com

DoorJan Geys