Nieuw 2023 | Canyon Grand Canyon:ON: veiliger op pad dan ooit!
Door Jeffry Goethals -

Naast de twee “gravity” e-mountainbikes die Canyon vandaag introduceerde werd er ook een nieuwe Grand Canyon:ON gelanceerd. Op het eerste zicht verschilt deze hardtail mountainbike, met elektrische ondersteuning, weinig van zijn vorige iteratie … maar niks is minder waar. Een volledig nieuw frame, een Bosch-motor in plaats van een Shimano en daarbij een batterij met een grotere capaciteit zijn de grootste veranderingen. Maar er werd ook hard gewerkt aan een betere match tussen functies en rij-eigenschappen en de verwachtingen van de uiteindelijke gebruiker.
Zoals bij elke fiets is het tegenwoordig uiterst belangrijk om die te bekijken en beoordelen vanuit de ogen van de persoon voor wie hij ontworpen werd. Je kan daarom de Grand Canyon:ON helemaal niet vergelijken met de nieuwe Strive:ON en Torque:ON. Het gebruik, de rijder en dus de eisen die hij/zij mag verwachten zijn volledig anders. Wij gingen al eens op pad met de vorige versie van de Grand Canyon:ON in het Hageland. Daaruit bleek reeds dat het een elektrische mountainbike is, vooral bedoeld voor recreatief gebruik … en dat heeft Canyon nu verder doorgetrokken.
Je kunt er met gemak en veel comfort offroad paden mee gaan rijden, maar verwacht niet dat je er heel stevig en/of echt technisch mee kunt gaan mountainbiken. Aan de andere kant voelt de Grand Canyon:ON zich ook thuis bij woon-werkverkeer en korte praktische verplaatsingen
Je kunt er met gemak en veel comfort offroad paden mee gaan rijden, maar verwacht niet dat je er heel stevig en/of echt technisch mee kunt gaan mountainbiken. Aan de andere kant voelt de Grand Canyon:ON zich ook thuis bij woon-werkverkeer en korte praktische verplaatsingen (naar de bakker, koffiepauze, snel naar de post, …) en daarbij ben je niet beperkt door slecht wegdek of een stukje grindweg.
De eerste grote verandering, waarvoor het frame moest worden herontworpen, is de overstap van de Shimano EP8 motor naar de Bosch Performance Line CX met PowerTube accu van 750Wh (of 625Wh) in het frame. De Bosch motor is krachtiger en de nieuwe, grotere batterij zorgt voor een verder bereik, maar voegt ook een serieuze veiligheidsoptie toe. Een eigenschap die heel belangrijk is voor de uiteindelijke gebruiker van de Grand Canyon:ON. We gaan hier later in het artikel verder op in.
Bij het herontwerpen van het frame werd ook gedacht aan het gewicht. En om die zo laag mogelijk te houden en het zwaartepunt optimaal te positioneren, werd de schuine onderbuis rechtstreeks op de motor aangesloten. Hiermee wordt maar liefst 700g bespaard en ziet de fiets er ook strakker uit. Dit betekent wel dat de batterij niet zomaar uit het frame kan gehaald worden. Het kan natuurlijk wel, maar daarvoor moet de motor worden gedemonteerd.
Uit extensief onderzoek, uitgevoerd door Canyon en gebaseerd op anonieme data, bleek dat de gebruiker van de Grand Canyon:ON in meer dan 85% van de gevallen zijn batterij via de aansluitpoort van het frame oplaadt. Daarbij komt dat ook zo goed als niemand, bij dit type e-mtb, het bereik nodig heeft van twee batterijen. Met de nieuwe 750Wh zullen deze meeste gebruikers zelfs nooit onder de 40% laadcapaciteit komen, wat dan ook weer goed is voor de levensduur van de batterij.
Een groot deel van de kabels loopt nu doorheen het balhoofd, maar er is nog steeds een toegangspoort aan de zijkant van de schuine onderbuis. Het blijft niet makkelijk bij een e-bike om een nette cockpit te creëren, maar in vergelijking met een paar jaar geleden is het wel al een heel pak beter en mooier geworden.
Canyon heeft duidelijk begrepen waarvoor deze fiets echt wordt gebruikt en probeerde hier niet om met een agressief rijdende e-mountainbike op de proppen te komen.
Voor de rest blijft de Grand Canyon:ON voorzien van een 120mm vork, 29″ wielen en dikke 2.6″ banden. De zitbuishoek werd wat steiler gemaakt (van 74° naar 75°) om de rijder in een betere klimpositie te plaatsen wanneer nodig. Daarnaast werden de reach en de achtertrein beide met twee centimeter verlengd en de BB ook één centimeter omlaag gebracht, allemaal om meer stabiliteit te verkrijgen. Canyon heeft duidelijk begrepen waarvoor deze fiets echt wordt gebruikt en probeerde hier niet om met een agressief rijdende e-mountainbike op de proppen te komen.
Gebruiksgemak, connectiviteit en veiligheid
Er zijn een overvloed aan plug and play accessoires zoals kickstands, spatborden en bagagedragers en de Bosch eBike Flow-app verbindt de rijder met zijn fiets en de fiets met de digitale wereld, waardoor hij zijn motorinstellingen kan configureren, routes kan navigeren en plannen via Komoot en ook tegelijk zijn fiets beter kan beveiligen.


De Grand Canyon:ON 9 met Bosch connectiviteitsmodule en ABS-systeem komt op 24,5 kg in maat M. De Grand Canyon:ON 8 zonder ABS-systeem komt op 23,8 kg in maat M. De Grand Canyon:ON 7 zit nog lager en zet 23,5 kg op de weegschaal met de 750Wh batterij en zakt naar 22,9 kg met de 625Wh batterij. Enkel bij de “7” is het dus mogelijk om te kiezen tussen extra bereik (750Wh) of een lager gewicht (625Wh). De versie met kleinere batterij is, zoals je hierboven kunt zien, trouwens ook iets goedkoper.
Alle fietsen zijn voorzien van 29″ wielen en de maatvoering gaat van Small tot Extra Large. De complete Grand Canyon:ON serie is vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.
Foto’s: © Roo Fowler/Canyon