Nieuw 2023 | Een 12-speed voor de Shimano GRX

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Een 12-speed voor de Shimano GRX

Tot nu was de Shimano GRX enkel verkrijgbaar met 10 of 11 versnellingen, maar de Japanners hebben hun gravelgroep nu ook voorzien van een 12de versnelling. Bedoeling is om drie opties aan te bieden voor een breed scala aan disciplines en rijders, met verschillende combinaties van cassette en kettingblad.  

De GRX-familie verscheen in de loop van 2019 en vulde de leegte die was ontstaan bij Shimano omdat een specifieke gravelgroep tot dat moment nog ontbrak. Met deze nieuwe GRX 12-speed dicht Shimano de kloof met de concurrentie of verkleint ze op zijn minst toch weer wat meer (Sram XPLR met 12 versnellingen en Campagnolo Ekar met 13 versnellingen).

Na eerder op de MTB, lijkt het erop dat Shimano de Di2 ook in het gravelen langzamerhand achter zich laat

Laten we de spanning maar meteen wegnemen, er lijkt geen Di2 in het boekje van Shimano te staan ​​voor deze 12-speed groepset, waar de GRX 11-speed Di2 groepset wel beschikbaar is en de Di2 ook aanwezig is in de 105-reeks op de weg. Na eerder op de MTB, lijkt het erop dat Shimano de Di2 ook in het gravelen langzamerhand achter zich laat …

“Omdat bij gravel alles draait om persoonlijke expressie en de vrijheid om te kiezen hoe en waar je wilt rijden, omvat de nieuwe lijn mechanische Shimano GRX-componenten drie 12-speed opties om het volledige spectrum van type rijders en terreinen te dekken. Het merk biedt dus drie verschillende groepsets aan bovenaan in het gamma (GRX800), terwijl er goedkopere pedaal- en shifteropties (GRX610) gepland zijn en kunnen worden gemengd met de andere GRX 1×12-componenten van het merk, maar zonder dat deze lagere klasse een complete groep aanbiedt.

Shimano GRX 1×12 met 10-45 cassette

Wie overstappen naar 12 versnellingen zegt, zegt ook nieuwe derailleur! Deze krijgt een behoorlijk belangrijke esthetische update, zoals te zien in de afbeelding hierboven. Hij ontleent designelementen van de modellen van het merk voor de weg, maar ook van die voor het mountainbiken. Verder moet worden opgemerkt dat Shimano voor een directe montage heeft gekozen. De derailleur wordt door het merk aangekondigd op 290 gram.

In deze eerste configuratie heeft Shimano een 10-45 cassette gecombineerd met naar keuze een kettingblad van 40 of 42 tanden. De achterderailleur, met een medium kooi, maakt gebruik van de Shadow+-technologie die we kennen van het mountainbiken en die dient om de kooi te stabiliseren en het risico op het aflopen van de ketting te beperken. Het crankstel is, net als bij de andere twee complete groepen, verkrijgbaar met drie cranklengtes: 170, 172,5 of 175 mm.

Shimano GRX 1×12 met 10-51 cassette

Net zoals het bij Sram mogelijk is om zijn Gravel- (XPLR) en MTB-componenten (Eagle) te mixen, heeft ook Shimano een 1×12-speed groep met een 10-51 cassette voorzien.

In deze configuratie is de derailleur uitgerust met een lange kooi om de compatibiliteit mogelijk te maken met de grote 10-51 cassette die profiteert van de MicroSpline-interface van de MTB-cassettes van het merk. Een van de grote nieuwigheden van deze generatie GRX is de mogelijkheid om de derailleurkooi te vervangen of verwisselen tussen de 1×12 opties. Dit betekent dat als je de kooi moet vervangen of een upgrade naar een grotere cassette wil uitvoeren, je geen gloednieuwe derailleur hoeft te kopen.

Shimano GRX 2×12

Voor degenen die op zoek zijn naar het beste van twee werelden maakt de 2×12-aandrijving gebruik van 48-31t kettingbladen gecombineerd met een 11-34 of 11-36 cassette.

Er wordt meegedeeld dat de voorderailleur meer speling biedt, met een kettinglijn tot +2,5 mm vergeleken met een conventionele wegderailleur. “Deze 2×12-opstelling past perfect bij de meeste bestaande 700c-wielen dankzij het gebruik van het HG-freewheel”, zegt het Japanse merk.

Ergonomie

Terwijl de GRX-familie zich bij de introductie had onderscheiden door de kwaliteit van zijn shifters, wilde Shimano zijn momentum voortzetten en het ergonomische karakter van zijn gravelreeks versterken, met name door het contactoppervlak te vergroten en de drukpunten aan te passen.

Gebruikers van een telescopische zadelpen kunnen met de linkershifter hun dropper bedienen, waarbij ook voor 1by gebruikers een shifter beschikbaar is.

Shimano GRX RX610: instapticket

Naast de hoogwaardige, complete 1×12-speed groepen (RX800) heeft Shimano ook een meer toegankelijke optie in het aanbod, of toch wat betreft de crankstellen en shifters. Het RX610 2×12 crankstel heeft 46/30t kettingbladen en is verkrijgbaar in verschillende cranklengtes: 165, 170, 172,5 en 175 mm. Het RX610 1×12 crankstel heeft dezelfde 4 cranklengte-opties en is verkrijgbaar met 38t (nieuwe optie) en 40t stalen kettingbladen om te combineren met een 10-45 of 10-51 cassette.

Shimano RX880

Naast de mechanische GRX-componenten presenteert Shimano nieuwe carbon gravelwielen, de RX880. Deze nieuwe generatie heeft nog steeds een velghoogte van 32 mm en een interne breedte van 25 mm, maar ziet toch een winst van 64 gram per paar op de weegschaal vergeleken met de vorige generatie. De RX880’s zijn voorzien van 24 spaken voor en achter, een naaf die geleend werd van de Dura-Ace wielen, die compatibel is met zowel een MicroSpline als HG L2 body en geschikt is voor banden van 32 tot 50 mm breed. Met een MicroSpline-body zouden deze wielen uitkomen op 1394 gram.

We beschikken op dit moment nog niet over prijzen, noch over een datum wanneer de nieuwe GRX beschikbaar zal zijn.

Meer info via https://bike.shimano.com

Foto’s copyright Shimano

DoorJan Geys