Nieuw 2023 | Fox Float en Float SL: twee voor de prijs van één

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Fox Float en Float SL: twee voor de prijs van één

Twee jaar na de volledige vernieuwing van zijn all-mountain gamma pakt Fox nu het trail/crosscountry-segment aan met twee nieuwe dempers: de Float en de Float SL. Waar de eerste de grenzen tussen crosscountry en trail doet vervagen, is de tweede demper bedoeld voor pure en harde XC! Laten we eens kijken wat we al weten over deze twee nieuwigheden:

De tijd dat de Fox Float DPS de enige meester aan boord was binnen de categorie “inline”-dempers (zonder extern reservoir) van het merk en een gebruiksspectrum bestreek variërend van crosscountry competitie (met 100 millimeter veerweg) tot de kleine trailfiets (met 140 millimeter veerweg), is nu voorbij!

In 2023 delen – net zoals de SID Luxe- en Deluxe-dempers binnen RockShox – nu ook bij Fox twee verschillende en meer gespecialiseerde dempers de taak: de Float SL, de opvolger van de Float DPS en met een focus op crosscountry, plus een geheel nieuwe Float die de grens overbrugt tussen Float SL en Float X.

Fox Float SL: race geïnspireerd

De Fox Float SL is de waardige opvolger van de Float DPS zoals we die tot nu toe kennen, en is bedoeld voor zowel crosscountry als marathon.

Deze nieuwkomer in de Fox-catalogus blijft vanuit esthetisch oogpunt onopgemerkt, want hij neemt de looks over van de Fox Float DPS. De magie zit echter binnenin! Fox kondigt een geheel nieuw zuiger- en klepontwerp aan dat deze Float SL deelt met de nieuwe Float die we je iets verderop zullen presenteren. In vergelijking met zijn grote broer omarmt de Float SL dit nieuwe ontwerp echter in een kleiner en vooral lichter chassis van 58 gram. Een complete Fox Float SL (in 170×35-versie) weegt 235 gram. De negatieve kamer verandert niet, aangezien we de EVOL (voor Extra Volume) en zijn karakteristieke uitsteeksel terugvinden.

De Fox Float SL maakt gebruik van de traditionele kleine blauwe knop om te schakelen tussen de modi Open, Medium en Firm. We zien ook de markering “1, 2, 3” in combinatie met de karakteristieke zwarte stelknop van de Open Mode Adjust, waardoor de aanpassing van de Open-modus kan worden verfijnd. De rebound wordt dan weer aangepast via de rode knop met 12 kliks.

Deze nieuwe schokdemper is ook compatibel met een mogelijke lockout op het stuur en is verkrijgbaar in Trunnion-formaat of met standaard oogjes, maar wel enkel in de Factory-versie. Dit zijn de maten:

  • Montage met standaard oogjes: 170, 190, 210
  • Trunnion-montage: 145, 165, 185

Fox Float: tussen de Float SL en Float X in

Met deze nieuwe schokdemper, eenvoudigweg Float genoemd, wil Fox de prestaties van een Float X combineren met een compactere en lichtere “inline”-demper. Een belofte die in het terrein moet worden gecontroleerd!

Net zoals voor de Float SL kondigt het Amerikaanse merk aan dat de vernieuwing binnenin zit. Fox legt uit dat deze Float een grotere zuiger heeft, een nieuwe klep en een nieuw ontwerp voor de zwevende zuiger. Alles samen moet zorgen voor een groter instelbereik en betere prestaties, aldus het merk. We beschikken op dit moment niet over meer gedetailleerde technische informatie.

De negatieve EVOL-kamer is volgens Fox ook verbeterd (met onder meer een groter volume) om de vering meer lineair te laten werken en voor verbeterde prestaties bij kleine impacts. De grotere negatieve kamer helpt om de druk te verminderen die wordt gebruikt voor een rijder met hetzelfde gewicht in vergelijking met de dempers van de vorige generatie. Deze nieuwe versie van de Float is tevens uitgerust met een bumper in de demper bedoeld om de progressiviteit aan het einde van de slag te verbeteren.

Om de demper af te stellen koos Fox voor een eenvoudiger systeem, aangezien we een systeem met twee standen (Open / Gesloten) zien. Er is wel nog een Open Mode Adjust-knop om de Open-modus nauwkeuriger aan te passen. Ook hier blijf je de rebound afstellen met een rode knop.

Ten slotte werden ook de tokens, waarmee je de grootte van de luchtkamer kunt veranderen, herzien om alles zo precies mogelijk af te stellen: naast de modellen van 0,2, 0,4, 0,6, 0,8 en 0,95 inch³ die al beschikbaar waren, komt er een nieuwe 0,1 inch³ token. Deze kan worden gecombineerd met de eerder genoemde modellen om het volume te laten variëren in stappen van 0,1 inch³ ten opzichte van 0,2 voorheen (1 inch³ ≈ 16,4 mm³).

De Fox Float-demper weegt 293 gram (in 170×35) en is compatibel met een lockout op het stuur. Hij is verkrijgbaar in Trunnion-formaat of met standaard oogjes, en in Factory-, Elite- of Performance-versies. Dit zijn de maten:

  • Montage met standaard oogjes: 170, 190, 210, 230
  • Trunnion-montage: 145, 165, 185, 205

We kennen momenteel de Europese prijzen voor deze nieuwe Fox Float- en Float SL-dempers nog niet, maar we zullen ze toevoegen zodra ze bekend zijn. Ter informatie kunnen we je nu al meegeven dat de Float en Float SL, afhankelijk van hun afwerking, op de Amerikaanse markt verkocht zullen worden tussen $349 en $499.

Meer info via https://www.ridefox.com

DoorJan Geys