Nieuw 2023 | Orbea Rise: onvoorwaardelijke leidersfiguur?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Orbea Rise: onvoorwaardelijke leidersfiguur?

Het houdt niet op bij Orbea: na de Oiz, het XC/marathonmodel van het merk, en de ‘grote’ e-bike Wild presenteert Orbea vandaag jaargang 2023 van zijn lichtgewicht e-bike, de Rise. Ziehier wat er allemaal verandert.

De Orbea Rise liet in 2021 voor het eerst van zich horen en daar hoorde het nodige tromgeroffel bij. Met een ‘op maat gemaakte’ Shimano EP8-motor en ‘zelfgemaakte’ geïntegreerde batterij legden ze hun ambities op tafel. En het merk maakte die ambities waar, want vandaag is de Rise een van de leidersfiguren in deze categorie. Gezien het succes van de Orbea Rise en zijn directe rivalen, hebben ondertussen heel wat concurrerende merken dit voorbeeld gevolgd door een “lichte” e-bike aan te bieden in hun catalogus (lees: een e-bike uitgerust met een lichte ondersteuning en een kleinere en lichtere batterij om een rij​​gevoel te bekomen dat dichter aanleunt bij dat van klassieke fietsen).

Met dit nieuwe model wil de Orbea Rise zijn momentum voortzetten!Markle Uriante, de productmanager bij Orbea, zet de toon: de Rise 2023 is nog lichter, met een nog betere integratie van de onderdelen en nieuwe opties wat betreft de batterij.

Aan de filosofie van de Orbea Rise verandert er niets, het blijft een e-bike die een lichte ondersteuning biedt in verhouding tot de impuls die wordt gegeven tijdens de pedaalslag.Hij behoudt ook zijn 29″-wielen en zijn 140 millimeter veerweg (met nog steeds de mogelijkheid om te kiezen voor een vork van 150 millimeter).

De lijnen van de fiets lijken niet te zijn veranderd, maar toch vertoont het OMR-carbon frame een winst van 100 gram op de weegschaal in vergelijking met zijn voorganger. Het frame weegt op het  nieuwe model 2,2 kilogram in maat M (exclusief batterij en motor).

Naast een lichtere en stijvere voordriehoek, zien we ook een nieuwe link op de Orbea Rise 2023. Voortaan bestaat deze uit twee in plaats van drie stukken. Dit wijzigt niets aan de kinematica, maar het is wel lichter en mooier. Handig is dat je er ook een multitool met 4 inbussleutels in kan stoppen.

De reach van 474 millimeter (op de large) blijft behouden, net zoals de balhoofdhoek van 66/65,5 graden (naargelang de veerweg van de vork). De liggende achtervork heeft nog steeds een lengte van 445 millimeter … Kortom, de geometrie blijft hetzelfde.

Een winnend team verander je niet, en dus maakt de Shimano EP8 RS-motor nog steeds integraal deel uit van de vintage 2023 van deze Orbea Rise.Ter herinnering, deze motor was al aanwezig op het vorige model en de letters “RS” in de benaming verwijzen alleen naar een verschil in software (RS Concept, wat staat voor Rider Synergy) in vergelijking met een klassieke Shimano EP8-motor.Deze herprogrammering biedt een soepelere en natuurlijkere ondersteuning, met een koppel dat beperkt is tot 60 Nm tegen 85 Nm op de klassieke versie, evenals een optimalisatie van het batterijverbruik. Er zijn echter nieuwe aanpassingsopties voor elke modus, die geïntegreerd werden in twee beschikbare ondersteuningsprofielen.

Als deze Orbea Rise de EP8 RS-ondersteuning behoudt, profiteert hij wel van de nieuwe versie van deze motor (namelijk de EP801).Er is geen verandering te melden in termen van ondersteuning of gevoel, maar deze EP801 maakt de montage van een elektronische Shimano Di2-groep mogelijk die profiteert van de Linkglide-technologie (die een duurzamere en flexibelere aandrijving biedt) en het automatische schakelsysteem AutoShift. Deze nieuwe elektronische aandrijving van Shimano is helaas niet compatibel met de eerste generatie van de Rise omdat de Di2-derailleur een extra aansluitpoort op de motor vereist, alleen aanwezig op deze EP801.

Echt nieuw is de keuze die Orbea nu biedt voor de batterij op het carbon model: de 360 Wh-batterij werd volledig opnieuw ontworpen en een overstap naar een 540 Wh-model is mogelijk.

De kleinste van de twee werd door het Baskische merk geoptimaliseerd om een ​​(niet onbelangrijke) gewichtswinst van 300 gram mogelijk te maken.Een plastic kooi kreeg de voorkeur op een aluminium exemplaar, en de plaatsing van de cellen is verbeterd.De bevestigingspunten van de batterij werden in de batterij geïntegreerd, waardoor een betere positionering en een betere gewichtsverdeling over het frame mogelijk is. De batterij zakt nu lager richting de motor, voor een nog natuurlijkere wegligging.

Standaard is de carbon Orbea Rise uitgerust met een 360 Wh batterij, het door Orbea aanbevolen model.De keuze tussen de twee batterijcapaciteiten kan je zelf maken bij het configureren van je fiets op MyO, de online configurator van het merk.Zo kunnen de meest hebzuchtige avonturiers voor 159 euro en 500 gram extra kiezen voor de 540 Wh-batterij.De nieuwe batterij van 360 Wh is ook compatibel met de “Hydro” aluminium reeks van deze Rise 2023, die standaard is uitgerust met … een batterij van 540 Wh.

Net als op zijn voorganger, is het ook nu mogelijk om een “range extender” aan te sluiten, namelijk een extra batterij die is ondergebracht in de door het merk gepatenteerde bidonhouder.Deze zal dan eerst ontladen om de interne batterij te sparen. De range extender heeft nog steeds een capaciteit van 252 Wh, waarmee het dus mogelijk is om de autonomie van de Orbea Rise te vergroten tot 612 Wh of zelfs 792 Wh, afhankelijk van de gekozen interne batterij.

Nog een belangrijk punt: het opladen van de interne batterij gaat nu sneller.Met een oplader die 4A levert (vergeleken met 2A voor de eerste generatie), wordt het volledig opladen geschat op drie uur voor de 360 ​​Wh-batterij en vier en een half uur voor de grotere 540 Wh-batterij.Het opladen van de range extender blijft beperkt tot 2A.Ook de aluminium 2023-modellen profiteren van deze vooruitgang op het gebied van opladen.

De Orbea Rise trok al eerder de kaart van integratie, en gaat nu nog een stap verder met het SIC-systeem, dat dit jaar al op de Oiz en Wild werd gepresenteerd.De kabels lopen via de headset cover de stuurbuis in, voordat ze door het frame lopen.Om te voorkomen dat deze kabels bekneld raken, is de Rise uitgerust met een vergrendelingssysteem genaamd “Spinblock”.Dit laat volgens Orbea ook toe om de kabels beter vast te zetten en zo eventueel gerammel weg te werken.

Zoals op alle nieuwste fietsen die worden gepresenteerd, isoleert Orbea de hoofdlagers met een afdichting die ze beschermt tegen water wanneer de fiets met een hogedrukreiniger gekuist wordt.

Zoek niet langer naar de kleine LED-indicator die ons slechts matig wist te bekoren op de eerste Orbea Rise.Nu bedien je alles via de linkerhand. Met de twee hoofdknoppen navigeer je nog steeds tussen de drie ondersteuningsmodi, maar deze worden nu vergezeld van twee kleine leds die betrekking hebben op de toestand van de batterij en de ondersteuningsmodus waarin je je bevindt.Het is je misschien al opgevallen (met name tijdens de presentatie van de Range Extender) dat ook de startknop, die vroeger net boven de motor zat, is verplaatst naar deze bediening op het stuur.

Het is uiteraard nog altijd mogelijk om een ​​Garmin-toestel (GPS, horloge, enz.) als bedieningsscherm te gebruiken via de “Rider Connect”-app.Dat toestel is dan in staat om de volledige statistieken (nauwkeurige autonomie), de gebruiksmodi en de trapfrequentie weer te geven, evenals de klassieke statistieken.

Voor de meest ongeduldigen is het volledige assortiment hier beschikbaar. Hieronder sommen we het gamma van de Orbea Rise voor 2023 alvast kort even op:

De M-Team versie – die 9999 euro kost en die je op de verschillende foto’s hebt kunnen ontdekken – van de Orbea Rise is uitgerust met een Fox 36 Factory Grip2 met 150 millimeter veerweg vooraan en een Float-X Factory met 140 millimeter veerweg achteraan.

Een XT-groep van Shimano zorgt voor de aandrijving. Kijk ook naar de prachtige bescherming van de liggende achtervork en de kleine kettinggeleider.

Oquo zegt je niets? Het gaat om de merknaam waarmee Orbea de eerste stappen zet in de wielenmarkt. De volledige presentatie van het jonge merk kan je hier nalezen: Presentatie & eerste test | Oquo: wanneer Orbea zich op het wiel stort.

Op de Rise M-Team zien we een paar carbon Oquo Mountain Control-wielen, geschoeid met een Maxxis Rekon 3C Exo-band vooraan en een Dual compound Exo achteraan (merk op dat er 3 andere keuzes van banden worden aangeboden via de online configurator van het merk).

Maar Orbea heeft een nog duurder model in de catalogus staan die dankzij al deze kleine ontwikkelingen en marginale gewichtstoenames een score van 15,81 kilogram op de weegschaal kan weergeven!

Dat duurder model, de Orbea Rise M-LTD, is uitgerust met een Fox 34 Factory Fit4-vork en een Fox DPS Factory-demper, beide met 140 millimeter veerweg.De wielen zijn van het lichtste dat Oquo te bieden heeft (1350 gram), namelijk de MP30 LTD.Het is duidelijk dat het gewicht belangrijk was bij de keuze van de componenten.

Naast deze twee versies, zijn er nog twee versies van de carbon Orbea Rise beschikbaar. Het goedkoopste model (M-20) heeft een prijskaartje van 6999 euro, gevolgd door de M-10 die 8499 euro kost. Over het algemeen zien we een prijsstijging van 400 euro op de carbon modellen, behalve op de M-10 die 200 euro duurder wordt.

Qua kleuren biedt de catalogus voor 2023 “Chameleon Green Goblin” of “Carbon Raw – Shark Matt”.Maar dit zijn slechts de standaard kleuren aangeboden door Orbea; elk model (vanaf de Rise M-10) is aanpasbaar – zowel qua montage als kleurkeuze – dankzij de online configurator van het merk, MyO.

Vorig jaar in december stelde Orbea ook een aluminium model van de Rise voor. In 2023 is de aluminium versie in drie verschillende afmontages en drie kleuren beschikbaar (op het aluminium model is er geen MyO-configuratie van toepassing). Het meest toegankelijke model in de aluminium Rise-familie (H30) kost 5299 euro, gevolgd door de H20 voor 5799 euro en tot slot de H10 voor 6599 euro.

In tegenstelling tot het carbon gamma, gaan de prijzen van de aluminium modellen van de Rise naar beneden. Waar de H10 je tot nu 7099 euro kostte, zal dat volgend jaar 6599 euro zijn. Dit valt te verklaren door een wezenlijke verandering op de fiets aan de afwerkingsgraad van de veringen: de Fox 34 Fit 4 Factory-vork wordt omgeruild voor een Fox 36 Performance en Grip-cartridge, de Fox DPS Factory-demper op zijn beurt door een Fox Float XPerformance.

De eerste exemplaren van de Orbea Rise 2023 worden eind dit jaar verwacht.

Meer info via www.orbea.com

DoorJan Geys