Nieuw 2024 | Canyon Lux Trail: update voor het onstuimige kleine broertje
Door Jan Geys -
Iets meer dan twee jaar na de release krijgt de Canyon Lux Trail een update waarbij het Duitse merk zijn downcountry/trail-model volledig opnieuw heeft ontworpen: er is keuze uit een CFR- of CF-carbon frame, achteraan groeit de veerweg naar 115 mm, de geometrie werd herzien, er komt een opbergruimte, …
De Canyon Lux Trail, die onthuld werd in de zomer van 2021, markeerde de komst van het merk in de downcountry-sector. Hij verschilt op meerdere punten van zijn tweelingbroer, de Canyon Lux (voorste driehoek, geometrie, veerweg, enz) en wist ons tijdens onze laatste test wel te bekoren: Test | Canyon Lux Trail CF 9: het spel der bonificaties.
De nieuwe Canyon Lux Trail was al te zien tijdens de afgelopen Roc d’Azur waar hij in een rokerig hoekje van een container tentoongesteld werd.
Op papier heeft de Lux Trail een 29″-frame met een veerweg van 120/115 mm (voor/achter). En hoewel het uiterlijk vergelijkbaar is met dat van de vorige generatie, legt Canyon toch uit dat ze helemaal opnieuw zijn begonnen en deze Lux Trail van onder tot boven opnieuw hebben ontworpen. “Hij deelt het DNA van de op het internationale circuit beproefde Lux World Cup, maar terwijl die fiets dient voor het najagen van overwinningen, is de Lux Trail gemaakt voor het najagen van records, ook buiten de wedstrijden om,” legt het merk uit.
Het frame van deze nieuwe Lux Trail was voorheen alleen verkrijgbaar in één type koolstofvezel, maar wordt nu te koop aangeboden in de twee gebruikelijke carbon niveaus van het merk (namelijk CF en CFR). De eerste lay-out is goedkoper, terwijl de tweede duurder maar aanzienlijk lichter is: een CFR-frame in maat M weegt 1.996 g, terwijl een CF-frame 2.164 g op de weegschaal weergeeft.
Naast de toename van de veerweg achteraan van 110 mm naar 115 mm, omvat het frame verschillende ontwikkelingen, zoals deze ingenieuze opbergruimte verdeeld in 3 ruimtes: in de uiteinden van het stuur zit een Sahmurai Sword-plugset, net onder de bovenbuis bevindt zich een multitool, terwijl in de onderbuis een reparatietas zit (CO2-patroon, reservebinnenband, bandenlichters). Deze tas, LOAD genaamd, en de hele inhoud is als optie verkrijgbaar voor iets minder dan € 60 (elk element kan afzonderlijk worden gekocht).
Canyon heeft zich het hoofd gebroken over hoe de demper zo dicht mogelijk bij de bovenbuis te plaatsen om twee bidonhouders te kunnen integreren. “Het resultaat is een single-pivot kinematica die vergelijkbaar is met de Lux World Cup, maar waaraan een rocker werd toegevoegd die de gevoeligheid bij kleine schokken verbetert”, aldus het merk. “Dit is de sleutel van de kinematica van de Lux Trail en hij voelt aan als een fiets met veel meer veerweg achterin”, dixit Canyon.
Met deze grafiek met betrekking tot de hefboomratio wil Canyon de gevoeligheid aan het begin van de slag en het reactievermogen gedurende de tweede helft van de slag laten zien.
Houd er rekening mee dat de interne afstelling van de schokdemper specifiek is voor de maten XS tot M en L tot XL.
Alle assemblages van deze Canyon Lux Trail profiteren van een demper met 3 standen om in elke situatie de meest geschikte modus te bieden, namelijk een volledig open modus, een tussenmodus die zeer gewaardeerd wordt tijdens technische beklimmingen, evenals een geblokkeerde modus bedoeld voor asfalt.
Waar we op de goedkopere modellen in de serie een Fox Float SL Performance aantreffen, is het de zeer goede SID/SIDLuxe combo die de duurdere versies uitrust (Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt).
Qua geometrie ziet de Canyon Lux Trail de zitbuishoek 1,5° rechter worden tot 76°, terwijl de balhoofdhoek 0,5° (67°) verliest. De reach (460 mm in maat M) en de liggende achtervork (435 mm) veranderen niet.
De Lux Trail is verkrijgbaar in zes versies. Twee CFR-modellen (Lux Trail CFR LTD en Lux Trail CFR) en vier CF-modellen (Lux Trail CF 9, 8, 7 en 6).
De Canyon Lux Trail CF 6 is het instapmodel en kost € 3.299. Zoals de naam al doet vermoeden, profiteert hij van een CF-frame. Hij is verkrijgbaar in twee kleuren (Chrome Level 1 of Mirage Blue) en als volgt uitgerust: Shimano Deore-aandrijving, Fox 34 SC Performance-vork, Fox Float SL Performance-schokdemper en DT Swiss LN AM-wielen.
De Lux Trail CF 7 is het volgende model en kost € 400 meer (€ 3.699). Hij deelt het frame en de veringen met de CF 6, maar ziet zijn aandrijving (Shimano SLX) en zijn wielen (DT Swiss X1900) evolueren.
De Lux Trail CF 8, met een prijs van € 4.699, is het tussenmodel van de familie. Zowel de aandrijving als de remmen stijgen een stapje in het gamma (Shimano XT), de wielen dragen het label DT Swiss XRC1700.
Het duurste model in de CF-carbon lay-out, de Lux Trail CF 9, wordt verkocht voor € 5.699. Hier zien we een RockShox SID Select+-vork, een RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper met 3 standen, een GX AXS T-Type aandrijving, Level Silver Stealth-remmen en een Rockshox Reverb AXS-dropper post. In deze uitvoering weegt de Lux Trail 12,45 kg.
Aan de top van het gamma delen twee modellen het CFR-carbon frame. De Canyon Lux Trail CFR (links) kost € 6.999 en is als volgt uitgerust: Fox 34 SC Factory-vork, Fox Float SL Factory-schokdemper met 3 standen, Shimano XTR-aandrijving en -remmen, Fox Transfer SL-dropper post en DT Swiss XRC1200-wielen.
De Lux Trail CFR LTD (€ 8.499) is het absolute topmodel en weegt 11,66 kg in maat M. Op deze versie zien we een RockShox SID Ultimate-vork en SIDLuxe Ultimate-schokdemper met 3 standen, Sram XX AXS-aandrijving, Sram Level Ultimate Stealth-remmen, RockShox Reverb AXS-dropper post en DT Swiss XRC1200-wielen. Net als zijn naamgenoot CFR is hij uitgerust met de uit één stuk vervaardigde carbon cockpit van het merk.
Meer info via www.canyon.com