Nieuw 2024 | Origine Théorème HT: tijd voor vernieuwing

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2024 | Origine Théorème HT: tijd voor vernieuwing

Na de lancering van zijn XC-full suspension heeft Origine nu ook zijn populaire hardtail, de Théorème HT, stevig onder handen genomen, met een gloednieuw frame dat profiteert van de nieuwste ontwikkelingen van het merk. Presentatie:

De Théorème HT is ongetwijfeld het model dat het imago en de populariteit van het Franse merk in het mountainbiken heeft gecreëerd. De vorige generatie van deze hardtail wist ons enkele jaren geleden al te overtuigen tijdens onze test (lees: Test | Origine Théorème GT: plezierige rijbeleving met een Frans tintje).

Het mountainbiken evolueert en efficiënter worden is niet langer voldoende.
Origine

Origine wil zijn crosscountry hardtail echter verder ontwikkelen, maar niet simpelweg met een update van het frame: “Het mountainbiken evolueert en efficiënter worden is niet langer voldoende. We hebben het ontwerp volledig herzien, met slechts één idee in gedachten: het maximale uit de draperingen van de carbon vezels halen”, aldus het merk.

De Origine Théorème HT blijft een hardtail, maar hij toont inderdaad een compleet nieuw frame en een nieuw ontwerp. “Bij Origine zal het adagium ‘vorm volgt functie’ altijd overheersen. Het werk van onze ontwerpers is precies afgestemd op dat van onze ingenieurs, om de meest efficiënte fiets mogelijk te maken, zonder enige opoffering”, legt het merk uit.

Net zoals de Théorème FS die we hebben gepresenteerd bij zijn relaese, is de Théorème HT beschikbaar in twee verschillende niveaus van carbon, namelijk:

  • De GTO streeft ernaar de meest op comfort gerichte lay-out te zijn. Hij is toegankelijker, zowel qua prijs als qua rijgedrag, en is de ideale carbon fiets voor rijders die op zoek zijn naar een veelzijdig model.
  • De GTR mikt op zijn beurt op prestaties en de competitie met een frame dat bedoeld is om licht en responsief te zijn.

De twee soorten carbon zorgen uiteraard voor een prijsverschil, maar ook voor een verschil in gewicht. Het frame van de Théorème GTR klokt af op 860 gram, terwijl dat van de GTO 90 gram (950 gram) zwaarder zou zijn. Het topmodel in GTO-carbon wordt aangekondigd op 8,61 kilogram voor de complete fiets.

Een andere overeenkomst die de nieuwkomer deelt met de nieuwste full suspension van het merk is het eigen stuurslot. Door de draairichting te beperken tot een rotatiehoek van 72° aan elke kant (zoals bijvoorbeeld bij de Knoc-Bloc van Trek), voorkomt deze blokkering dat het stuur het frame beschadigt bij een val. “Hierdoor verkregen we een rechte diagonale buis helemaal tot aan het balhoofd, een factor die voor een grotere stijfheid zorgt en dus voor een preciezere en responsievere besturing”, vult het merk aan.

Het frame van deze Théorème HT 2024 laat ook ruimte voor compatibiliteit met universele UDH-derailleurhangers, wat de montage van een direct-mount derailleur zoals de Sram AXS T-Type mogelijk maakt. In de missie om de evolutie van crosscountry te volgen, is er in het frame van de Théorème HT ruimte voor banden tot 2.4” voorzien.

Terecht of ten onrechte volgt Origine de populaire trend om de kabels van de stuurpost te integreren. Zoals bij veel merken tegenwoordig lopen de kabels en leidingen via de headset in het frame. Om het gewicht te beperken worden deze binnen de voorste driehoek niet geleid. Elke kabel en leiding is echter voorzien van een ultralichte neopreen mantel, die alle rolgeluiden moet elimineren.

In dezelfde filosofie besloot Origine om ook de zadelpenklem te integreren, zoals we bijvoorbeeld ook al bij BH zagen. Het doel, in de woorden van het merk, is om de stijfheid op de kruising tussen de bovenbuis en de zitbuis te vergroten en zo de sterkte van het frame te versterken, zonder onnodig gewicht.

Het Franse merk profiteerde van deze nieuwe versie van zijn crosscountry-model om de geometrie ervan te herzien en aan te passen aan de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. De Théorème HT, in maat M, heeft een balhoofdhoek van 68,5°, een zitbuishoek van 74,3°, een reach van 435 mm en een liggende achtervork van 430 mm. Merk op dat de Théorème HT compatibel is met een vork met een veerweg van 120 mm; in deze configuratie wijzigen de afmetingen naar een balhoofdhoek van 67,3°, een zitbuishoek van 73° en een reach van 422 mm.

Zoals gebruikelijk bij Origine vormt personalisatie de kern van de ervaring. We hebben het onderwerp uitgebreid aangehaald naar aanleiding van ons bezoek aan de bedrijfsgebouwen van het merk, maar we herinneren eraan dat Origine een à la carte kleurservice aanbiedt, en de Théorème HT wijkt daar niet van af. Naast de mogelijkheid om de verschillende kleuren van het frame te kiezen, maakt de online configurator van het merk het ook mogelijk om de uitrusting van jouw fiets te personaliseren, afhankelijk van je voorkeuren en budget: een voorvork van 120 of 100 mm, aluminium of carbon wielen, mechanische of elektronische aandrijving, … Keuze te over!

Ter informatie: het goedkoopste model in GTO-carbon wordt op de markt gebracht voor ongeveer € 2.300, afhankelijk van welke onderdelen er gekozen worden, terwijl de instapprijs voor het model in GTR-carbon begint bij € 2.800. Aan de andere kant van het spectrum kost de duurste assemblage in GTR-carbon € 6.700.

Meer info via www.origine-cycles.com

DoorJan Geys