Nieuw | Canyon Lux World Cup: presteren als bestaansreden

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Canyon Lux World Cup: presteren als bestaansreden

Het is tijd voor vernieuwing voor de Canyon Lux!Ondanks zijn vele successen met met name Mathieu van der Poel, leek Canyons XC full-suspension niet meer up-to-date, vooral vanuit het oogpunt van de geometrie.Nadat het Duitse merk vorig jaar een iets veelzijdigere Lux Trail presenteerde, is het nu de beurt aan de “originele” versie, de Lux World Cup, om in een nieuw kleedje gestoken te worden.

Foto Markus Greber

Bij deze nieuwe Lux WC heeft Canyon daarom geprobeerd om de situatie te corrigeren, naast het verbeteren van het gewicht van de machine en een lichte herziening van het gedrag van de ophanging. In de World Cup was de fiets sinds het begin van het seizoen te zien bij teams zoals Canyon CLLCTV XCO, Canyon MTB Racing of Alpecin-Fenix, en daarin bewees hij meteen zijn deugdelijkheid met als hoogtepunt de overwinningen van Loana Lecomte en Puck Pieterse een paar dagen geleden in Leogang.

De balhoofdhoek bedraagt voortaan nog 68,5 graden, terwijl de reach bij alle maten met 15 millimeter toeneemt in vergelijking met de Lux CF SLX (en 20 millimeter in vergelijking met de CF SL). Op een medium komen we nu uit op 450 millimeter, een waarde die veel moderner is dus.Tegelijkertijd wordt de liggende achtervork met 5 millimeter (430 millimeter) verkort en de zitbuis met 10 millimeter. De hoek van de zitbuis bedraagt voortaan 75 graden.

Zonder dat men op zoek is gegaan naar extreme concepten zoals op de enduro Strive, benadert de Lux WC door dit alles eindelijk weer wat meer de concurrentie, al ligt bij het grootste deel van het pakket de balhoofdhoek eerder tussen de 67,5 en 68 graden.Een grotere reach en een meer open stuurhoek, het biedt meer bewegingsruimte om de schokken op te vangen en een betere zithouding op een opeenvolging van hellingen of steile beklimmingen die gemeengoed zijn op wereldbekercircuits.

Aan de andere kant heeft Canyon de huidige trend van een grotere veerweg – steeds meer rijders kiezen voor een vork van minstens 110 of 120 millimeter – niet gevolgd. De Lux World Cup is ontworpen voor een veerweg van 100 millimeter vooraan en achteraan! En ook al is het mogelijk om een vork te monteren met iets meer veerweg, toch zal Canyon je snel naar de Lux Trail sturen indien dergelijke montage je voorkeur geniet.

De ophanging verandert over het algemeen weinig en dat is maar goed ook, aangezien deze ons in zijn vorige versie wist te bekoren met een goede balans tussen grip op gladde beklimmingen en het onder controle houden van de pompbewegingen. Canyon stelt simpelweg dat de anti-squat enigszins is herzien voor “meer klimprestaties”, wat waarschijnlijk een kleine toename betekent om mogelijke parasitaire bewegingen verder te verminderen zonder de lockout te hoeven gebruiken.

Het andere aspect waar Canyon vooral aan heeft gewerkt, is het gewicht.Het merk kondigt aan dat men 127 gram van het kale CFR-frame heeft kunnen schaven in vergelijking met de oude SLX-versie, waardoor het frame nu op 1535 gram uitkomt.Met demper en lockout-bediening zou het gewicht rond de 1800 gram liggen. Nog indrukwekkender is de kloof met de CF-versie, die is gebaseerd op minder hoogwaardig carbon: dat frame weegt kaal 1925 gram, of bijna 2300 gram met demper en lockout!

Praktisch is dat in het frame nog steeds twee bidons passen, zelfs in maat XS, en dat de Quixle-achterwielas met zijn kleine intrekbare hendel nog steeds van de partij is.Kabelgeleiding gebeurt uiteraard intern en, niet verwonderlijk, via de headset, maar Canyon verzekert dat dankzij een nieuwe Impact Protection Unit en geleiders in de buizen, dit geen problemen zal opleveren bij het onderhoud.

Het Canyon Lux World Cup-assortiment telt 4 modellen, allemaal in carbon.Momenteel zijn alleen de CF 6 (3499 euro, Shimano SLX / DT Swiss X1900 / Fox 32 SC Performance) en de CF 7 (4299 euro, Shimano Deore XT / Reynolds TR309c XC / Fox 32 SC Performance Elite) beschikbaar.Voor de high-end CFR Team (Shimano XTR / DT Swiss XRC1200 / Fox 32 SC Factory) en CFR LTD (Sram XX1 Eagle AXS en Level Ultimate / DT Swiss XRC 1200 / RockShox Sid SL Ultimate) modellen moet je wachten tot de maand augustus.

Afspraak over enkele weken voor een uitgebreid testverslag van de fiets!

Meer info via www.canyon.com

Foto’s copyright Canyon

DoorJan Geys