Nieuw | Fillmore: heeft Santa Cruz het tubeless ventiel heruitgevonden?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Fillmore: heeft Santa Cruz het tubeless ventiel heruitgevonden?

Het Presta-ventiel is 130 jaar jong, maar de vraag is of het anno 2021 zijn tijd heeft gehad? Santa Cruz is alvast die mening toegedaan want het merk heeft via de dochteronderneming Reserve – dat wielen maakt – een nieuw ventiel voor tubeless montages voorgesteld: de Fillmore. Het doel: een grotere luchtstroom toelaten om de banden zonder compressor of extra cilinder te laten ploppen op de velg en een einde te maken aan ventielen die verstopt zitten met anti-lek vloeistoffen.

Voordat we ingaan op de technische details, geven we alvast mee dat het niet nodig is om een nieuw gat te boren in jouw velg of al jouw pompen te vervangen om een ​​Fillmore te gebruiken. Dit nieuwe ventiel heeft dezelfde buitendiameter als een Presta-ventiel en gebruikt dezelfde ventielkop. En aangezien we het over compatibiliteit hebben, vertellen we er meteen bij dat de Fillmore ook compatibel is met noodles of andere inserts die je in de band stopt. Tot slot is de Fillmore gevalideerd voor velgen met een hoogte tot 28 millimeter.

Ook op het terrein zal het makkelijker worden om de bandendruk te wijzigen. Het zou moeten volstaan om de ventieldop lichtjes los te draaien en op de dop te drukken om lucht uit de band te laten ontsnappen. De Fillmore zou ook steviger zijn dan een Presta-ventiel, met dank aan het ontwerp dat het gebruik van een dop verplicht.

Heel wat beloftes dus en als Fillmore deze op het terrein ook weet waar te maken, zal het leven van tubeless-rijders (bijna iedereen dus) er plots een stukje eenvoudiger uitzien. Enkel de prijs kan een nadeel zijn: 44,99 euro voor een set is evenveel als 2 tot zelfs 3 sets Presta-ventielen. Een ventiel heruitvinden is niet goedkoop …

Wij mogen binnenkort een setje op de redactie verwachten en we komen er binnenkort dan ook uitgebreid op terug met een testverslag!

Meer info via reservewheels.com

DoorJan Geys