Nieuw | Focus Vam² SL: naar nieuwe horizonten
Door Jan Geys -
Het gamma lichte e-mountainbikes breidt zich uit bij Focus! Tot nu toe was de Jam² SL de enige vertegenwoordiger van dit formaat in de catalogus van het Duitse merk, maar dat model krijgt er nu een klein broertje bij: de Vam² SL, met minder veerweg en een lichtere constructie. Dit is wat we al weten:
Eind 2022, bij de release van de Jam² SL met 150/160 mm veerweg, stelden we ons al de vraag of dit het jaar zou worden van de lichte e-bikes die we ook steeds meer bij andere merken zagen opduiken. Bijna anderhalf jaar later is de categorie goed ingeburgerd en hebben de meeste fabrikanten nu één model in hun catalogus staan, maar zeldzaam zijn degenen die meerdere modellen aanbieden.
Vandaag sluit Focus zich aan bij deze zeer exclusieve club met de release van de Vam² SL. Vanaf het eerste gezicht merken we dat dit nieuwe model geen kleinere Jam² SL is. De twee mogen dan wel hetzelfde assistentiesysteem delen – de inmiddels bekende Fazua Ride 60 – de rest is heel anders.
Te beginnen met de ophanging: die van de Vam² SL ontwikkelt 125 mm veerweg, maar is bovenal gebaseerd op een single pivot + link-architectuur die we vaker gewend zijn te zien op XC-fietsen. Dit systeem heeft inderdaad het voordeel dat het licht en eenvoudig is (weinig draaipunten, gebruik van de flex van de carbon staande achtervork), maar wordt over het algemeen bekritiseerd vanwege een gebrek aan prestaties in vergelijking met de meer complexe systemen die bij een langere veerweg worden gebruikt. Sommige merken hebben echter laten zien dat dit systeem kan werken bij een langere veerweg, zoals Specialized met de nieuwste Stumpjumper, dus waarom niet? Aan de voorzijde bevindt zich een vork met een veerweg van 130 mm.
De lijnen van het frame zijn ook eenvoudiger, slanker en directer dan die van de Jam² SL, opnieuw dichter bij wat we zien op XC-machines. Niets verrassends echter, aangezien Focus vooral communiceert over de efficiëntie en levendigheid van dit nieuwe frame.
Geometrisch gezien is de Vam² SL helemaal van zijn tijd. De balhoofdhoek bedraagt 65,5° of 66,5°, afhankelijk van de gekozen instellingen bij de cups. De reach is 450 mm lang in maat M of 475 mm in maat L en de liggende achtervork meet 440 mm. Alleen de hoek van de zitbuis, 75,5°, kan een beetje vlak lijken, maar dit kan consistent zijn voor een fiets die bedoeld is voor glooiend terrein en middelmatige hoogteverschillen. Te testen!
Onder de belangrijke punten van de uitrusting noteren we een batterij van 430 Wh (indien nodig met een Range Extender van 210 Wh) en een nieuwe cockpit uit één stuk op de high-end 9.0- en 9.9-modellen. De rest van het gamma maakt gebruik van de tweede generatie van de Focus C.I.S.-stuurpen die we op de gravelbike Atlas hebben kunnen ontdekken (lees Test | Focus Atlas 8.8: een goede middenweg?).
Zoals gebruikelijk bij Focus lopen de kabels en leidingen intern via het balhoofd, en al vinden we deze keuze jammer bij mountainbikes (vooral als het op deze manier wordt gedaan, met de verplichting om de vorkbuis door te snijden), is het duidelijk dat deze oplossing zich blijft verspreiden.
Het gamma omvat 4 modellen, die zich uiteraard onderscheiden door hun uitrusting, maar ook door hun frame: dat van de goedkopere 8.X-serie weegt 370 g meer (in maat M) dan het frame van de 9.X-serie. Hier is het volledige aanbod:
Focus Vam² SL 8,7 – € 5.799 en 19,1 kg
SR Suntour Raidon- en RockShox Deluxe Select+-veringen, Magura MT Trail-remmen, Shimano Deore M6100-aandrijving, Race Face AR27-velgen op Shimano MT410-naven.
Focus Vam² SL 9.8 – € 6.899 en 18,4 kg
Fox 34 Rhythm- en Fox Float DPS-veringen, Magura MT Trail-remmen, Shimano Deore XT/SLX-aandrijving, Race Face AR27-velgen op Novatec D041-naven (voor) en DT Swiss 370 Hybrid (achter).
Focus Vam² SL 9.9 – € 8.699 en 17,5 kg
Fox 34 Grip2 Performance Elite- en Fox Float Performance-veringen, Shimano Deore XT-groep, DT Swiss HX 1700-wielen.
Focus Vam² SL 9.0 – € 10.999 en 16,2 kg
Fox 34 Grip2 Factory- en Fox Float Factory-veringen, Sram Level Ultimate-remmen met 4 zuigers, Sram X0 AXS-aandrijving, Mavic Crossmax XL R-wielen.
De eerste leveringen worden eind maart verwacht. Focus geeft aan dat dit te wijten is aan de huidige omstandigheden van het maritieme verkeer tussen Azië en Europa (Rode Zee-route niet aanbevolen en omweg via Kaap de Goede Hoop), wat resulteert in een vertraging van enkele weken. Wij kunnen ons dan ook voorstellen dat als de situatie rond de Rode Zee evolueert, deze levertijden herzien kunnen worden.
Meer info via www.focus-bikes.com