Nieuw | Fox Live Valve Neo: daar zijn de elektronische veringen weer bij Fox!

Door Jan Geys -

  • Staff pick

  • Techniek

Nieuw | Fox Live Valve Neo: daar zijn de elektronische veringen weer bij Fox!

Daar zijn de elektronische veringen weer bij Fox! Het Amerikaanse merk tastte in 2018 met de Live Valve als een van de eerste merken dit domein af en nu keren ze terug met een gloednieuw systeem dat niet veel meer te maken heeft met zijn voorganger. De nieuwe Live Valve Neo heeft een draadloze aandrijving, zeer geavanceerde personalisatiemogelijkheden en is enkel actief op de demper, … Dit is alles wat je moet weten:

Als je je de Fox Live Valve nog herinnert, wis hem dan uit je geheugen. Afgezien van de naam en een vleugje filosofie is deze Fox Live Valve Neo compleet nieuw en deelt hij niets met het oude systeem. Zonder te zeggen dat Fox met een schone lei begon, omdat het merk zeker bepaalde lessen heeft getrokken uit deze eerste ervaring. De Live Valve Neo heeft dan ook een heel andere benadering van het elektronische beheer van de veringen.

Ten eerste is het alleen gericht op trail en enduro. Het merk biedt het systeem alleen aan op basis van de Float X of DHX. Momenteel staat er geen XC op het programma. Het vertrouwt op een draadloze aandrijving zoals de rivaliserende RockShox Flight Attendant en zoals de nieuwe Fox Transfer Neo-zadelpen. Neo, Neo … zoals in Live Valve Neo? Ja, maar niets om enthousiast over te worden: de naam duidt eenvoudigweg het door Fox ontworpen draadloze transmissieprotocol aan en elke synergie tussen de twee producten is voorlopig beperkt tot identieke en verwisselbare batterijen.

In tegenstelling tot de RockShox Flight Attendant grijpt de Live Valve Neo alleen in op de demper. De voorvork kan vrij bewegen en daarnaast is er niet direct een sensor ingebouwd. Je kunt een Fox Live Valve Neo-demper dus combineren met elke voorvork op de markt, ook al zal een Fox-model consistenter zijn.

Fox Live Valve Neo: de details

Op de fiets bestaat het systeem uit drie componenten: een sensor op de achterrem, een sensor op de voorrem en de centrale unit op de demper. Hoewel de sensoren aan de remklauwen zijn bevestigd, registreren ze geen remactiviteit; het was gewoon de meest praktische plek om zowel dicht bij de wielas te zijn als een eenvoudige oplossing te hebben voor mogelijke compatibiliteitsproblemen. Het is gemakkelijker om ervoor te zorgen dat de sensor op een paar remklauwmodellen past dan op alle fietsen op de markt! We merken ook op dat er geen trap- of krachtsensor aanwezig is: het enige dat Fox interesseert is het terrein (helling en toestand), of je nu trapt of niet maakt niet uit.

Hoewel ze er van buitenaf hetzelfde uitzien, doen deze sensoren bovendien niet precies hetzelfde en zijn ze niet uitwisselbaar. Aan de voorkant meet hij de schokken die het voorwiel opvangt, maar ook de helling waarop de fiets zich bevindt. Aan de achterkant meet het eenvoudigweg de schokken die het achterwiel ontvangt.

Wanneer er een schok wordt gedetecteerd die de ingestelde drempel overschrijdt (meer uitleg over dat onderwerp hieronder), en alleen op dat moment, sturen de sensoren de centrale eenheid het commando om de demper te openen. De rest van de tijd, wanneer de grond effen is of de schokken te zwak zijn, blijft de informatie achter in de sensoren. In de demper gebeurt de overgang van open naar gesloten modus door middel van een kleine elektromagneet, een oplossing die volgens Fox sneller is dan een motor en toch ‘vrijwel stil’ blijft.

Waarom enkel de demper en niet de voorvork? Fox geeft aan dat het systeem in 1/70ste van een seconde van de ene stand naar de andere (open of dicht) kan schakelen, en waar het merk dit ruim voldoende snel vindt om de achtervering op tijd te ontgrendelen, oordeelt het dat vooraan de minste vertraging bij een impact voelbaar is bij de piloot. En aangezien de voorwielophanging verre van de belangrijkste bron van energie- of efficiëntieverlies is bij trail/enduro, kun je net zo goed een vork houden die altijd perfect werkt.

Nog een verschil met het RockShox-systeem: de Live Valve Neo wisselt slechts tussen twee modi: open en gesloten, er is geen tussenpositie. Volgens Fox is dat nutteloos: het systeem is zo snel dat het interessanter is om de demper open te hebben als hij nuttig is en de rest van de tijd gesloten, zoals bij de originele Live Valve, dan om ‘het gedoe’ te hebben van een tussenmodus die noch echt goed is voor het absorberen van schokken, noch echt effectief tijdens het trappen.

Fox belooft ook dat het systeem kan detecteren wanneer de fiets in de lucht hangt, zodat de demper op tijd kan worden geopend voor de landing na een sprong. Gelukkig !

Een geavanceerde personalisatie

Hoewel de Live Valve Neo op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, heeft Fox zoveel nadruk gelegd op de aanpassingsmogelijkheden dat het systeem uiteindelijk behoorlijk geavanceerd is. De Live Valve Neo is afhankelijk van drie variabelen: de kracht van de schok, die bepaalt of de demper wel of niet moet worden geopend, de vertraging, die de tijdsduur definieert waarna de demper moet sluiten als de sensoren geen schok hebben gemeld (als een van de twee in deze periode een nieuwe schok registreert, begint de vertraging opnieuw, enzovoort) en de helling, wat aanleiding kan geven tot een andere reactie, afhankelijk van de situatie van de fiets (bergop, vlak of bergaf).

Het systeem werkt samen met de Fox Bike App, waarmee je het batterijniveau (inclusief die van de Fox Transfer Neo-zadelpen) en het aantal gebruiksuren kunt controleren en indien nodig een onderhoudsbeurt kunt boeken, maar waarmee je ook de bediening van de Live Valve Neo kunt personaliseren.

Origineel biedt de app 5 modi: Standaard (de standaardconfiguratie), Plush voor meer comfort, Firm dat minder gevoelig is voor de kleinste schokken, Open waardoor het systeem in de open positie blijft, wat er ook gebeurt, en Closed, wat het tegenovergestelde is.

Het is echter ook mogelijk om nog veel verder te gaan. Door wat Fox ‘Precision Tune’ noemt, kunnen we de gevoeligheidsdrempel van de sensoren voor en achter onafhankelijk van elkaar wijzigen, de vertraging op dezelfde manier, een mogelijke ‘Override’ aanduiden (de demper blijft hoe dan ook open of gesloten, wat er ook gebeurt) en dit voor elke situatie: bergop, vlak en bergaf!

Nog gedetailleerder kunnen we ook ingrijpen op basis van wat het systeem als vlak beschouwt: is het een helling van 0%? Binnen ± 2%? Misschien zelfs ± 5% (bijna 10%)? Voor Fox is het doel om zich aan te passen aan heel verschillende regio’s en we zien waar ze naartoe willen: Bij ons op de redactie zullen Adrien, Christophe, Olivier en Jan, die in België wonen, misschien niet dezelfde instelling gebruiken als Léo, Paul en Romain die in de Franse Alpen resideren.

Deze aangepaste instellingen kunnen worden opgeslagen en men kan er zoveel opslaan als men wil en zelfs delen met andere renners via de app. Fox specificeert dat je maximaal drie ‘actieve’ modi bij de hand kunt houden, dat wil zeggen met de Live Valve Neo in werking en niet geblokkeerd op Open of Gesloten, in een snel toegangelijk menu op de ‘app’. Genoeg om gemakkelijk te kunnen wisselen tussen twee veringsconfiguraties voor degenen die bijvoorbeeld regelmatig op twee heel verschillende plekken rijden, of verschillende instellingen hebben afhankelijk van de weersomstandigheden.

Aan dit alles moeten we een aanpassing van de stevigheid van de … gesloten modus toevoegen, die dit keer rechtstreeks op de demper gebeurt via een klein stelwieltje (zwarte kleur, onder het instelwiel voor de compressie) met 7 standen. Ten slotte is het geruststellend om te weten dat in het geval van een batterijfout (die van de demper of de CR 2032-batterij van elke sensor), de demper in de Open-modus gaat en niet meer wijzigt, ongeacht wat er via de app is geconfigureerd.

Fox Live Valve Neo: modellen en prijzen

Zoals eerder in dit artikel vermeld, zal de Live Valve Neo worden aangeboden op de Float X- en DHX-dempers, die de rest van hun kenmerken behouden (aanpassing van de rebound en compressie op lage snelheid, mogelijkheid om tokens toe te voegen).

Deze dempers zullen verkrijgbaar zijn in het Factory- en Performance Elite-gamma (hetzelfde zonder de Kashima-behandeling) tegen de volgende prijzen:

  • 499 euro voor de kit inclusief de sensoren voor en achter, een batterij en een oplader
  • 1299 euro voor de Float X uitgerust met de Live Valve Neo
  • 1249 euro voor de DHX uitgerust met de Live Valve Neo

Om af te sluiten geeft Fox nog aan dat er later een bediening voor op het stuur komt waarmee je tussen de verschillende modi kunt wisselen zonder dat je de app hoeft te doorlopen (open/automatisch/gesloten). We zien hem overigens al op enkele foto’s in dit artikel. Kan jij hem vinden?

Meer info via ridefox.com

Foto’s copyright Fox

DoorJan Geys