Nieuw | Fox Transfer Neo: eindelijk een draadloze telescopische zadelpen bij Fox!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Fox Transfer Neo: eindelijk een draadloze telescopische zadelpen bij Fox!

Met de Transfer Neo heeft het Amerikaanse merk Fox eindelijk een draadloze elektronische telescopische zadelpen in zijn catalogus opgenomen, en dat bijna 5 jaar na zijn grote rivaal RockShox en de Reverb AXS … Hoewel de nieuwe Fox interessante features biedt, is hij helaas ook stevig geprijsd met een prijskaartje dat gemakkelijk boven de € 1000 uittorent. 

Fox is op zijn zachtst gezegd geen pionier op het gebied van draadloze dropper posts. De RockShox Reverb AXS arriveerde bijna 5 jaar geleden en recentelijk zijn er ook andere alternatieven verschenen, zoals bij KS bijvoorbeeld met de LEV Circuit.

Om de nieuwe Fox Transfer Neo te ontwerpen, is het merk uitgegaan van een bekende basis, namelijk de nieuwste evolutie van de Fox Transfer. Wat direct zichtbaar is, is dat Fox, in tegenstelling tot alle concurrenten, de batterij en het kleine elektronische motortje niet onder de zadelslee heeft geplaatst, maar ter hoogte van de zadelpenklem.

Fox legt uit dat op deze locatie, en dankzij een zeer compact ontwerp, het risico op contact met het achterwiel verkleint wanneer de zadelpen in de lage positie staat. Nou, dit is iets dat we nog nooit hebben meegemaakt met concurrerende modellen, maar het is waar dat het in bepaalde gevallen kan gebeuren.

En we moeten toegeven dat het ontwerp en de integratie er zeer geslaagd uitzien. Fox verzekert ook dat de plaatsing van de motor en de batterij op deze locatie een gemakkelijke toegang tot de stofafdichting voor reiniging/smering absoluut niet in de weg staat.

Dit alles maakt het ook mogelijk om een ​​totale externe lengte van de zadelpen (wat uit het frame steekt) te behouden die slechts 11 mm groter is dan bij een klassieke Transfer, maar 18 mm minder lang dan bij de Reverb AXS. Fox kan zijn Transfer Neo daarom aanbieden met een drop van 100, 125, 150, 175 en 200 mm, allemaal in de diameters 30,9, 31,6 en 34,9 mm (behalve het model van 100 mm). Qua versies zal hij alleen in de fabrieksversie met Kashima-coating voor de detailhandel verkrijgbaar zijn, maar de Performance Elite-versie met zwarte coating zal standaard ook op bepaalde fietsen worden gemonteerd.

Een ander punt waar Fox aan heeft gewerkt met de Transfer Neo is de snelheid van de communicatie tussen de bedieningshendel onder het stuur en de zadelpen. “Net als in de F1 hebben we alle niet-essentiële functies en informatie uit ons draadloze overdrachtsprotocol geëlimineerd om een ​​snelheid van 26 milliseconden te bereiken, wat honderd keer beter is dan Bluetooth en twintig keer beter dan wat onze beste concurrenten aanbieden.” Dit vereist een verificatie tijdens een test, maar afgezien van het marketingdiscours onthouden we dat de communicatie tussen de stuurpen en het besturingselement de indruk wekt ogenblikkelijk te zijn.

De hendel is ontworpen om zo dicht mogelijk bij het stuur te zitten: slechts 36 mm scheidt hem van het stuur, of ongeveer 10 mm minder dan bij de concurrentie. Ideaal om bij een val botsingen met de bovenbuis te voorkomen. Het deel dat in contact komt met de vinger is bedekt met rubber en heeft een haptische terugkoppeling, dat wil zeggen dat er een klik voelbaar is waardoor je er zeker van kunt zijn dat het commando is geactiveerd. De hendel is voorzien van een beugel, maar is ook compatibel met Matchmaker (Sram) en i-Spec (Shimano). Net als de zadelpen heeft de hendel een IPX7-certificatie op het gebied van waterdichtheid.

Fox gebruikt een specifieke batterij en in het persbericht wordt gesproken over ‘compatibel met toekomstige Neo-producten’. Wat duidelijk impliceert dat er binnenkort ook nieuwe draadloze elektronische veringen van Fox zullen verschijnen! De batterij is wel niet inwisselbaar met de batterij van een derailleur zoals bij Sram wel het geval is.

Het merk belooft een autonomie van 30 tot 40 uur voor de hoofdbatterij op de zadelpen. Deze kan in iets minder dan 1u30 volledig opgeladen worden. Een led-lampje geeft het batterijniveau aan en het is mogelijk om over te schakelen naar de handmatige modus om nog een of twee laatste bewegingen te maken als de batterij helemaal leeg zou raken.

Als kers op de taart heeft Fox een smartphone-app gepland waarmee je niet alleen de telescopische zadelpen kan updaten, maar ook modi zoals Bike Park kunt activeren (waarbij de hendel op het stuur tijdelijk wordt gedeactiveerd ten gunste van de bediening via je smartphone) om te voorkomen dat de dropper onverwacht omhoog komt wanneer je per ongeluk op de hendel drukt. Of de Transportmodus die de zadelpen deactiveert om te voorkomen dat de batterij leeggeraakt. Deze modus deactiveert/activeert zich wanneer de batterij verwijderd wordt of door de fiets van enkele tientallen centimeters hoogte te laten vallen om een ​​krachtiger alarm te doen ontwaken dan normaal bij de zadelpen. Ten slotte kun je met de app ook het aantal activeringen van jouw telescopische zadelpen te weten komen om de onderhoudsintervallen van 8000 bewegingen te respecteren.

Qua gewicht wordt de Fox Transfer Neo aangekondigd als vrij licht in vergelijking met de concurrentie, met een gewicht van 528 g voor de versie met een diameter van 30,9 mm en een drop van 100 mm bedoeld voor XC. Voor een van de meest voorkomende versies, met een diameter van 30,9 mm en een drop van 150 mm, kondigt Fox een gewicht van 619 g aan. Bij de KS Lev Circuit kwamen we uit op 634 g en bij de Reverb AXS op 648 g, telkens met dezelfde afmetingen.

Er blijft een zeer netelige kwestie over: de prijs. We weten niet door welke mug Fox is gestoken, aangezien de Transfer Neo een prijs heeft van… € 1.319! Dat is een pak duurder dan de € 665 van de Reverb AXS (die de afgelopen maanden sterk in prijs is gedaald, en die als je goed kijkt gemakkelijk voor minder dan € 600 te vinden is), de KS Lev Circuit (€ 699) en de Magura Vyron (€ 579, gemakkelijk te vinden onder de € 500) of zelfs nog goedkopere opties die beginnen onder de € 500.

Meer info via https://ridefox.com/pages/bike

DoorJan Geys