Nieuw | Trek Checkmate & Checkpoint: om alle vakjes van gravel aan te vinken

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Trek Checkmate & Checkpoint: om alle vakjes van gravel aan te vinken

Na de update van de Top Fuel en het onthullen van een geëlektrificeerde versie van zijn enduromodel, de Slash+, werkt Trek nu zijn gravelgamma bij. Op het programma staan ​​een nieuwe sportieve gravelbike, de Checkmate, en een update voor de alweer derde generatie van de Checkpoint die meer gericht is op avontuur.

Over de nieuwe Checkmate, die bestemd is voor gravelwedstrijden zoals de legendarische Unbound, weet Trek te vertellen dat het werk heeft gemaakt van een aerodynamisch ontwerp zodat de fiets sneller zou zijn dan hun oude model, de tweede generatie van de Checkpoint.

Ondanks het feit dat de Checkmate gericht is op competitie, heeft Trek hem uitgerust met zijn Isospeed, een systeem aan de zadelpen om de trillingen te absorberen. In langere wedstrijden staat een beetje extra comfort zeker niet in tegenspraak met prestaties.

Frames evolueren. Waar een paar jaar geleden gravelbikes alleen compatibel waren met smallere bandbreedtes, passen er in de Checkmate banden tot 45 mm. Hij heeft in de voorste driehoek ook meerdere bevestigingspunten voor bagagetassen of accessoires.

De nieuwe Trek Checkmate is verkrijgbaar in 6 maten (XS, S, M, ML, L, XL), genoeg om lichaamslengtes van 1m43 tot 2m13 (volgens het advies van het merk) te dekken. Momenteel is de fiets verkrijgbaar in twee verschillende configuraties (de SLR 7 verkrijgbaar met een prijs van 8.999 euro en de SLR 9 van 10.999 euro) en enkel in carbon.

Naast de nieuwe Checkmate heeft Trek ook zijn Checkpoint een update gegeven. Deze laatste is inmiddels toe aan zijn derde generatie en meer dan ooit gericht op lange dagen in het zadel en avontuur.

De belangrijkste verschillen tussen de tweede en de nieuwe generatie liggen in een comfortabelere en rechtere geometrie dankzij een 1 centimeter kortere reach en een stack die 9 mm hoger is, vergeleken met de oude generatie Checkpoint in maat ML. Er is ook een herwerkt opbergvakje in de onderbuis met meer volume en een grotere toegang.

In de nieuwe Checkpoint passen banden met een doorsnede tot 50 mm, en zelfs een verende voorvork met een veerweg van 40 mm (afgezien van de XS-maat). Deze nieuwe Checkpoint is momenteel alleen verkrijgbaar in carbon en 6 maten die identiek zijn aan die van de Checkmate.

Waar de Checkmate alleen verkrijgbaar is in de SLR-versie (gemaakt met meer hoogwaardige OCLV 800-koolstofvezels), is de derde generatie van de Checkpoint alleen verkrijgbaar in de SL-versie (gemaakt met OCLV 500-vezels). Bijgevolg kan de Checkpoint niet worden aangepast via Trek’s Project One-tool, die alleen is gereserveerd voor SLR-versies.

Prijzen van de nieuwe Trek Checkpoint gaan van € 4.059 voor het SL 5-model tot € 6.559 voor het meest hoogwaardige model, de SL 7.

Meer info via www.trekbikes.com.

DoorJan Geys