Nieuw | Hope: carbon cranks en een nieuwe kleur

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Hope: carbon cranks en een nieuwe kleur

Bij Hope lijkt men goede voornemens te hebben voor 2024. Het merk laat immers voor de tweede maand op rij nieuwe producten op ons los. Na de remmen en naven in januari zijn hier (onder andere) nieuwe carbon cranks en een nieuwe geanodiseerde kleur.  

Carbon Cranks

Je leest het goed: Hope zal vanaf 15 april carbon cranks in haar catalogus aanbieden. Deze carbon cranks zijn gebaseerd op de populaire aluminium Evo, een van de iconische producten van het merk. Ze worden volledig vervaardigd in het hoofdkantoor van Hope in Barnoldswick, ten noorden van Manchester.

Voor hun constructie heeft Hope gekozen voor T700-vezels met een schuimkern die schokken moet absorberen en trillingen moet dempen. Alles is omwikkeld met een laag 1K carbon die zowel dient als bescherming, omdat het beter bestand is tegen slijtage dan de andere meest voorkomende carbon weefsels, en als finishing touch, om deze carbon cranks de typische uitstraling van carbon Hope-producten te geven.

Naast de kwaliteit van de bewerking staat Hope ook bekend om het ‘levenscomfort’ van zijn producten, met vele manieren om onderdelen van een systeem te repareren of te vervangen zonder alles te hoeven veranderen. De carbon cranks vormen geen uitzondering op de regel en gaan zelfs nog verder dan de Evo-cranks: de kettingbladen en assen zijn op dezelfde manier uitwisselbaar, maar hier kun je desgewenst ook de schroefdraad van de pedalen vervangen (een 7075 aluminium inzetstuk) wanneer deze beschadigd zou raken. Het volstaat te zeggen dat deze cranks op papier een vrijwel oneindige levensduur hebben.

Qua standaarden en configuraties worden de Carbon Cranks aangeboden in een lengte van 155, 165 of 170 mm en met een direct gemonteerd kettingblad van 28 tot 36 tanden. Er zijn verschillende aslengtes (diameter 30 mm) en offsets voor de kettingbladen beschikbaar om de eigenschappen van het crankstel (Q-Factor, kettinglijn) perfect aan te passen aan de fiets. En aangezien we bij Hope zijn, kunnen we kleurtjes toevoegen! De cranks zelf kunnen niet van een kleur worden voorzien, maar de bouten zijn verkrijgbaar in zwart, zilver, rood, blauw, paars, oranje en brons.

Op de weegschaal zou volgens het merk een crank van 165 mm met een kettingblad van 32 tanden uitkomen op een gewicht van 487 gram, of 422 gram zonder kettingblad. De prijs is evenredig met de exclusiviteit van het product: € 690. De cranks zijn vanaf 15 april verkrijgbaar.

Bronskleur en TR-stuurpen

Het anodiseren van aluminium onderdelen is een belangrijk kenmerk van de Hope-identiteit. De kleuren zwart, zilver, rood, blauw, paars en oranje hadden we al, nu is er ook brons! Deze kleur is vanaf 1 maart ‘voor onbepaalde tijd’ beschikbaar en wordt aangeboden op alle artikelen in de catalogus.

De TR-stuurpen vervangt het AM-model. De stijlverandering is radicaal, aangezien het nieuwe model de afgeronde lijnen overneemt van het Gravity-model, waar de AM veel imposanter was. Wat de technische kant betreft, is deze TR-stuurpen vervaardigd uit een blok 2014 T6-aluminium en aangekondigd als stijver en lichter dan het exemplaar dat hij vervangt.

De stuurpen kost € 135 en is eveneens beschikbaar vanaf 1 maart. Hij is verkrijgbaar in de lengtes 32, 40 en 50 mm voor sturen met een diameter van 31,8 mm of in 35, 40 en 50 mm voor sturen met een diameter van 35 mm. De hoek bedraagt 0° en voor het gewicht vermeldt het merk 150 g in 50×31,8 mm.

PressFit-behuizing voor 30 mm as

We eindigen deze golf nieuwigheden van februari met een nieuwe PressFit-behuizing voor 30 mm-assen. Hope had al een compatibel product in de catalogus, maar was niet helemaal tevreden met de prestaties ervan en achtte het daarom nodig om iets geavanceerder te ontwikkelen.

Het “geheim” van deze vervanging ligt in een nieuwe lager die op maat gemaakt wordt in Zwitserland, die beter afgedicht is dan het vorige model dankzij de integratie van extra afdichtingen en die toleranter is voor mogelijke variaties in de uitlijning (binnen de productietoleranties) van het frame. Uiteindelijk zou dit een betere levensduur moeten opleveren.

Deze behuizing is alleen verkrijgbaar met een buitendiameter van 41 mm, maar is wel verkrijgbaar in alle denkbare lengtes: 86,5 mm, 89,5 / 92 mm, 104,5 / 107 mm en 121 mm. Er worden ook adapters voor 29 mm assen (zoals de 28,99 mm Sram Dub) meegeleverd. De prijs is vastgesteld op € 113 en de behuizing zou eveneens vanaf 1 maart beschikbaar moeten zijn.

Meer info via hopetech.com

DoorJan Geys