Nieuw | Hope Tech 4: de langverwachte vierde generatie

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Hope Tech 4: de langverwachte vierde generatie

Na jaren zonder veel nieuws, beweegt er het een en ander bij de remmenafdeling van Hope! In 2021 lanceerden de Engelsen een nieuwe, lichte remhendel voor crosscountry, de XCR (lees hier onze test), en nu is het de beurt aan het speerpunt van het merk, de Tech 3, voor een grondige update. Voor die gelegenheid wordt de naam ook veranderd in Tech 4. Hier is alles wat je moet weten:

De remmen van Hope werden in het verleden altijd geprezen om hun afwerkingskwaliteit, betrouwbaarheid en onderhoudsgemak, maar de remkracht was op de X2- en E4-remklauwen niet altijd even sterk aanwezig als bij de concurrentie. Maar nu is er dus een nieuwe remhendel.

Hope heeft (bijna) alles in de hoofdcilinder vernieuwd. Zowel de mechanische verhouding (gekoppeld aan de hendel) als de hydraulische verhouding (gekoppeld aan de diameter van de zuigers) worden naar boven herzien en het merk kondigt daardoor 30% meer druk aan dan op een Tech 3 voor dezelfde inspanning bij de hendel.

De gloednieuwe hendel is langwerpiger dan vroeger en werd met het oog op een soepelere actie en lichtere krachtinspanning om te remmen, op een lager gemonteerd. Het aangrijppunt en de reach van de remhendel kan je uiteraard nog steeds zonder de hulp van gereedschap instellen.

Het expansievat is qua afmetingen opnieuw ontworpen: het oppervlak is vergroot, terwijl het in de hoogte werd verkleind. Tegelijkertijd zijn de bevestigingen voor de hendels (telescopische zadelpen of derailleur) opnieuw ontworpen met als doel een betere integratie en een groter aanpassingsbereik te bieden.

Ook nu is het mogelijk om de remhendel en de remklauw onderling op elkaar af te stemmen, of toch bijna in alle gevallen. Waar de concurrentie hun remmen steeds in complete sets verkoopt, geeft het merk uit Barnoldswick zijn klanten de vrije keuze om het systeem te ontwerpen dat het beste bij hen past.De nieuwe Tech 4-hoofdcilinder is daarom compatibel met X2-, E4-, V4- en Trial Zone-remklauwen, met een klassieke of luchtvaart gevlochten remleiding.

Over remklauwen gesproken, de modellen met 4 zuigers (E4, links en V4, rechts) krijgen ook een kleine update: ze lopen op roestvrijstalen zuigers met fenol-inzetstuk.Volgens Hope biedt dit ontwerp de beste balans tussen minimaal onderhoud, soepele werking onder alle omstandigheden en uitstekende weerstand tegen hoge temperaturen.

Er verschijnt ook een nieuwe set remblokken met de naam Racing.Deze zouden zich van andere versies onderscheiden door een kortere inrijperiode en een betere weerstand tegen ijsvorming.Online kan je een gloednieuwe gids over de remblokken raadplegen, zodat je gemakkelijk een keuze kunt maken op basis van jouw behoeften.

De Hope Tech 4-hendels zijn verkrijgbaar in zwart of onbewerkt metaal, met blauwe, rode, paarse of oranje details.Tarieven gaan vanaf 220 euro per rem (zonder remschijf) met een X2-remklauw, vanaf 245 euro met een E4-remklauw of 265 euro met een V4-remklauw.We kunnen in ieder geval niet wachten om ze te testen, vooral na de uitstekende sensaties die we hebben ervaren met de nieuwe crosscountry XCR’s.

Meer info via hopetech.com

DoorJan Geys