Nieuw | Magura Easy-Link: eenvoudigere en praktischere remleidingen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Magura Easy-Link: eenvoudigere en praktischere remleidingen

Met het Easy-Link systeem pakt Magura het probleem aan van de interne doorgang van de remleidingen via de headset die behoorlijk zware beperkingen oplegt voor bepaalde onderhouds- of aanpassingswerkzaamheden. Het Duitse merk heeft een nieuwe aansluiting voor de remleidingen bedacht die aanwezig is op de nieuwe Gustav Pro, maar ook compatibel is met de bekende MTB-remmen als de MT5, MT6, MT7, MT8, …

Oorspronkelijk werd het Easy-Link systeem ontworpen om de installatie van remmen op de assemblagelijnen van de fietsenmerken te vergemakkelijken (en zo marktaandeel van Sram of Shimano weg te vreten), maar het systeem vergemakkelijkt ook het leven van degenen die een fiets hebben die is uitgerust met doorgangen via de headset.

Om het simpel samen te vatten: het gebruikelijke naald- en olijfsysteem is door Magura opnieuw ontworpen om een eenvoudigere, snellere en veel gemakkelijkere installatie en demontage mogelijk te maken dan bij remmen van andere merken. Hier ‘klikt’ de remleiding eenvoudig op zijn plaats in de remhendel, er is geen moer om in te draaien om een ​​olijf of iets dergelijks te pletten.

Het Duitse merk geeft bovendien aan dat dit type verbinding betrouwbaarder is dan het klassieke systeem omdat er geen risico bestaat dat de olijf verkeerd wordt gepositioneerd of dat de remleiding niet voldoende wordt ingedrukt voordat de moer wordt vastgedraaid. Met Easy-Link staat alles afgelijnd en als je de ‘klik’ hoort om hem op zijn plaats te zetten, is dat een teken dat je kunt gaan rijden!

Demontage is nauwelijks ingewikkelder: onder de aanpasbare remkap bevindt zich een kleine metalen clip die de remleiding op zijn plaats houdt. Door eraan te trekken wordt de remleiding losgemaakt en kan deze vrij uit de hoofdcilinder komen. Bovenal is het, afhankelijk van de configuratie van de Easy-Link (zie hieronder), niet nodig om de remleiding door te knippen om deze door het frame te laten gaan: de verbinding is zodanig ontworpen dat ze dezelfde diameter heeft als de rest van de leiding. Niet knippen, geen nieuwe naald of nieuwe olijf, je hoeft alleen maar de remleiding eruit te halen voor onderhoud (balhoofdlagers vervangen, hoofdcilinder vervangen, enz.) en hem vervolgens weer op zijn plaats te plaatsen zoals voorheen.

Magura Easy-Link in detail

Concreet behoudt het systeem het duo naald en olijf, maar het uiteinde van de naald werd bewerkt omdat deze in de hoofdcilinder klikt. De afdichting wordt altijd verzekerd door een olijf en een huls, maar deze kan twee verschillende vormen aannemen, zoals hierboven geïllustreerd.

Het gemakkelijkst te gebruiken is de ‘opschroefbare’ huls (bovenaan), omdat er voor de installatie geen speciaal gereedschap nodig is. We schuiven de huls en vervolgens de olijf langs de remleiding, plaatsen de naald op zijn plaats en vervolgens schroeven we de huls op de naald en het enige wat we moeten doen is alles in de hoofdcilinder klikken. Bij deze configuratie gaat de remleiding niet meer door het frame omdat de moer te groot is. Het belangrijkste verschil met een conventioneel systeem ligt in de aansluiting op de hoofdcilinder. Hier is het niet meer nodig om de olijf te vervangen als de remleiding wordt verwijderd en vervolgens wordt vervangen. Dit is de eenvoudigste optie om te implementeren en het meest voor de hand liggend als je Magura-remmen apart koopt om ze op je fiets te monteren, maar in onze ogen het minst interessant.

De andere huls is bijzonder, aangezien deze niet wordt vastgeschroefd maar vastgeknepen met behulp van een speciale tang ontwikkeld door Magura die zeker gereserveerd zal zijn voor professionals gezien de kosten (waarschijnlijk enkele honderden euro’s). Zo worden de remmen standaard gemonteerd (op de nieuwe Gustav Pro bijvoorbeeld) en het grote voordeel van deze aansluiting is dat de huls nauwelijks dikker is dan de remleiding. Alles gaat probleemloos door het frame, zodat je de remleiding kunt loskoppelen en in interne doorgangen kunt schuiven zonder dat je iets hoeft door te snijden of te veranderen. Om hem weer in elkaar te zetten, klik je hem weer op zijn plaats, eventueel wat ontluchten en je bent klaar.

Knip je de remleiding beter door aan de remklauw of toch aan de remhendel?

Bovenaan de Easy-Link versie, onderaan de klassieke versie.

Feit blijft echter dat de tang voor de huls erg duur is en niet echt interessant voor iemand die hem maar één keer nodig heeft, namelijk het moment om de remleidingen van zijn nieuwe Magura-remmen op de juiste lengte door te knippen. Om toch te profiteren van dit systeem – dat standaard gemonteerd wordt op de nieuwe remmen – is er een truc: laat de remleiding intact bij de hoofdcilinder en knip deze door bij de remklauw.

De verbinding (of het nu banjo-type is of met schroefdraad) gebruikt hetzelfde principe met de schroefhuls en hier is de maat van de moer geen probleem, aangezien de verbinding toch te groot is om in het frame te passen. Daarom kunnen we de remleiding aan deze kant op de juiste lengte afknippen, de schroefhuls/olijf/banjo-montage of schroefdraadverbinding terugplaatsen, en de verbinding met de geknepen huls aan de remhendel behouden om onderhoudswerkzaamheden in de toekomst te vergemakkelijken.

Merk ten slotte op dat Magura ook een versie heeft ontwikkeld om het systeem compatibel te maken met de reeds bestaande remmen, zoals het hele MT-gamma. De naald is een beetje anders en er is een speciale moer, waarin de pin is verwerkt waarmee de remleiding op zijn plaats kan worden geklikt en eerst in de hoofdcilinder kan worden geschroefd. Deze verbinding is alleen mogelijk met de opschroefhuls, dus als je deze op jouw remmen wilt installeren, moet je de tang aanschaffen of contact opnemen met een werkplaats die hiermee is uitgerust (wat we aanbevelen). En je zult ook nog even moeten wachten, want net als de Gustav Pro zijn de losse onderdelen voor de Easy-Link pas in oktober verkrijgbaar.

Meer info via magura.com

DoorJan Geys