Nieuw | Meer vrouwen op de fiets dankzij de Liv Intrigue 29

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw | Meer vrouwen op de fiets dankzij de Liv Intrigue 29

Liv, een van de weinige fietsmerken ter wereld dat zich uitsluitend op vrouwen richt, heeft goed nieuws voor alle vrouwelijke mountainbikers die niet vies zijn van technische trails en een stevige portie avontuur. De Liv Intrigue is een 29″-trailbike met verstelbare geometrie en 125 millimeter veerweg achteraan en 140 millimeter vooraan.

In 2008 werd door Giant bestuurder Bonnie Tu, Liv opgericht. Liv ontwerpt kwalitatieve fietsen voor vrouwelijke fietsers, ongeacht hun discipline of niveau, van beginner tot prof. Daarnaast is Liv online steeds nadrukkelijker aanwezig met informatie over fietstechniek, onderhoud, voeding, reizen … In het vrouwenpeloton is het CCC-Liv Team, met onder andere veelwinnares Marianne Vos in de rangen, een te duchten tegenstander.

Liv Intrigue 29

Met de Intrigue 29 brengt Liv Cycling haar eerste 29″-trailfiets op de markt. “De Intrigue 29 is ontworpen als een prestatiegerichte, veelzijdige all mountain trailfiets die met gemak technische singletracks en uitdagend terrein aankan”, zegt Ludi Scholz, offroad categoriemanager van Liv.

“De Intrigue 29 is uitgerust met 29″ wielen en een flip-chip. Daarmee kunnen bikers snel de geometrie van de fiets aanpassen, zodat deze is afgestemd op de rijstijl en omgeving waar ze fietsen. Dit maakt de fiets geschikt om overal te klimmen en rijden.”

Frame

Het frame en de vering van de Intrigue 29 zijn ontwikkeld volgens Liv’s 3F-ontwerpfilosofie (Fit, Form en Function). Bij 3F draait het allemaal om kennis en data over gewichtsverdeling en lichaamsbouw van vrouwen wereldwijd. Liv weet daardoor precies hoe de framegeometrie moet zijn om een optimale zithouding te creëren waarin vrouwen hun krachten maximaal en op een efficiënte manier kwijt kunnen. Bovendien is de vering specifiek op vrouwen afgestemd voor zo goed mogelijke prestaties en ervaringen. Dit brengt meer tractie, controle en vertrouwen.

Het Aluxx SL Grade aluminium is state-of-the-art aluminium, voornamelijk gebaseerd op 6011 aluminium en heeft een uitstekende kracht-gewichtverhouding. Zoals je van een aanverwante van Giant mag verwachten, staat het laswerk en de gehele afwerking van de Intrigue op een bijzonder hoog niveau.

Wie wat vertrouwd is met de technologie op Giant-fietsen, herkent op deze Intrigue 29 de Overdrive-stuurbuis met oversized balhoofdlagers en een tapered headtube. Een oversized bottom bracket en indrukwekkende vormen rond de chainstays – Powercore – is geen vreemde onbekende. De Liv Intrigue doet het met een 92 millimeter breed, geïntegreerd bottom bracket. De asymmetrische chainstays zorgen voor extra stijfheid langs de aandrijfkant en algehele stabiliteit.

De Intrigue 29 is voorzien van de Maestro-veringtechnologie van Giant. Deze heeft een ultralichte, stijve Advanced Forged Composite rocker-arm en een trunnion-mount demper. Achter is de veerweg 125 millimeter, vooraan 140 millimeter.

Geometrie

De Liv Intrigue komt er in de maten S, M en L, heeft een behoorlijk vlakke balhoofdhoek, een steile zitbuishoek en korte chainstays. De stuurpen is 50 millimeter kort, het stuur 760 millimeter breed.

Met de flip-chip maak je kleine aanpassingen aan de geometrie mogelijk. De flip-chip is ingebouwd in de rocker-arm. Er zijn twee posities mogelijk. Daarmee worden de hoeken van balhoofd- en zitbuis steiler of vlakker en de hoogte van het bottom bracket hoger of lager.
De twee posities zorgen voor verschillend rijgedrag. In de hoge positie is er sprake van een steilere balhoofdbuis- en zadelbuishoek. Dat resulteert in een snellere handling en een betere houding voor de beklimmingen. Het hogere bottom bracket creëert meer ruimte voor de pedalen, wat handig is op terrein met rotsen en boomwortels. De hoge positie is bovendien ideaal voor als er strak ingestuurd moet worden op technische parcoursen. In de lage stand is de hoogte van het bottom bracket lager en zijn de balhoofd- en zitbuishoek vlakker. Het zwaartepunt van de fiets verlaagt en het voorwiel schuift iets op naar voren. Deze positie zorgt voor meer stabiliteit bij hogere snelheid en vergroot het vertrouwen op steiler terrein.

Modellen

De Intrigue 29-modellen zijn uitgerust met een 1×12-aandrijflijn, een dropper seatpost, nieuwe en verbeterde onderbuis- en achtervorkbeschermers en Liv’s nieuwe Sylvia-zadel. Banden tot 2.5″ zijn mogelijk. De Intrigue 29 komt in twee modellen: de Intrigue 29 1 en Intrigue 29 2. In de Benelux wordt – voorlopig? – enkel de Intrigue 29 2 ingevoerd.

De Intrigue 29 2 krijgt een Fox 34 Float Rhythm-vork met Grip-demper en een Fox Float DPS Performance-demper. Schakelen doe je met de Shimano SLX-groep met een 30-tands crankstel, remmen met de Shimano MT520-remmen. Wielen komen uit de eigen Giant-catalogus, daaromheen liggen een Maxxis Minion-band vooraan en een Maxxis Dissector achteraan. Kostprijs van de Liv Intrigue 29 2 is 2999 euro.

Meer informatie op: https://www.liv-cycling.com/nl/intrigue-29

Foto’s copyright Liv Cycling

DoorJurgen Groenwals