Nieuw | Mondraker Arid: eindelijk een gravelbike!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Mondraker Arid: eindelijk een gravelbike!

Mondraker doet alles anders dan de rest. Het merk uit Alicante is een grote naam als het op mountainbikes aankomt, maar wierp zich pas in 2023 op de gravelmarkt, ruim na zijn concurrenten. En het deed dat dan ook nog eens met een elektrisch ondersteund model, de Dusty. Een verrassende aanpak die op het terrein zijn vruchten afwierp. Slechts één vraag bleef over: wanneer zouden we een model zonder ondersteuning zien? Bijna twee jaar later worden onze wensen eindelijk ingewilligd. Hier is de Mondraker Arid Carbon:

De Mondraker Arid wordt (voorlopig) alleen in carbon aangeboden en neemt de lijnen van de Dusty bijna lijn voor lijn over. De afstamming van de nieuwe gravelbike is dus duidelijk, maar een paar discrete ontwikkelingen geven hem een ​​iets verfijndere kant dan zijn elektrisch ondersteunde tegenhanger. Zo zien we een dunnere diagonale buis en balhoofdbuis en een opnieuw ontworpen verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis.

Deze verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis was een belangrijk kenmerk van de Dusty en ontworpen om comfort te bieden ondanks de afwezigheid van een ophangelement. Het resultaat was er (lees Test nieuw | Mondraker Dusty: het is de inhoud die telt, niet de verpakking), maar bij de Arid staat Mondraker veel minder stil bij het onderwerp. We zullen dus moeten wachten op een test om te beoordelen of het ontwerp simpelweg behouden is voor de visuele identiteit of dat het in actie nog steeds iets bijbrengt aan de fiets.

Qua geometrie is de gelijkenis tussen de twee fietsen nog steeds aanwezig: de lengte van de liggende achtervork is gelijkaardig (425 mm), net zoals de balhoofdhoek (70°) en zitbuishoek (74°). De andere afmetingen verschillen wel een beetje: de Dusty was bijzonder lang en op de Arid paste Mondraker zijn maatschaal aan met een kleinere S en M, de komst van een nieuwe ML en een iets grotere L en XL. Met deze veranderingen hoopt het merk meer mensen te bereiken zonder iets te veranderen aan de filosofie die zijn gravelfamilie drijft.

De afwezigheid van een elektrische ondersteuning maakte ook ruimte vrij op de fiets, vooral in de onderbuis (geen batterij). Hierdoor kreeg de Arid een opbergvak, genaamd ‘Carry-On’, met daarin 3 tassen: één voor een binnenband en bandenlichters, nog één voor een minipomp of CO2-patronen en tot slot nog één voor een multitool. Het staat iedereen natuurlijk vrij om ze voor iets anders te gebruiken, of om ze helemaal niet te gebruiken en op een andere manier van deze ruimte te genieten.

De Mondraker Arid biedt voldoende ruimte voor banden van 50 mm, we zien een T47-trapas en remmen met de standaard Flatmount 160. De kabels lopen door de balhoofdbuis en worden vervolgens door het frame geleid, de derailleurpat heeft een UDH-formaat. Opvallend is dat het frame niet ontworpen is voor aandrijvingen met een dubbel kettingblad, maar enkel voor 1by-aandrijvingen.

Het Mondraker Arid-gamma bestaat uit 4 modellen:

  • Arid Carbon RR SL, 9499 euro: Sram Red XPLR AXS 1×13, Zipp 303 XPLR SW-wielen, Goodyear XPLR 700×45-banden, onderdelen van OnOff en Fizik.
  • Arid Carbon RR, 6499 euro: Sram Force XPLR AXS 1×12, Mavic Allroad Pro Carbon SL-wielen, Maxxis Reaver 700×45-banden, onderdelen van OnOff en Fizik.
  • Arid Carbon R, 4499 euro: Sram Rival XPLR AXS, Mavic Allroad SL-wielen, Maxxis Reaver 700×45-banden, onderdelen van OnOff en Fizik.
  • Arid Carbon, 3199 euro: Shimano GRX 610/820, Mavic Allroad-wielen, Maxxis Reaver 700×45-banden, onderdelen van OnOff en Fizik.

Er is ook een framekit verkrijgbaar voor een prijs van 1999 euro voor zij die een gepersonaliseerde montage overwegen.

Meer info via mondraker.com

DoorJan Geys