Nieuw | Mondraker Sly: een lichte e-bike met een aluminium frame

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Mondraker Sly: een lichte e-bike met een aluminium frame

Na de Dune en de Neat voegt Mondraker met de Sly een nieuwe optie toe aan zijn catalogus in de categorie lichte e-mountainbikes. In tegenstelling tot zijn twee grote broers is de Mondraker Sly gebouwd rond een aluminium frame. De rest is wel vergelijkbaar: een Bosch SX-motor, een veerweg voor/achter van 160/150 mm en de eigen Zero Suspension-constructie.  

Zoals je waarschijnlijk niet hebt gemist, is Mondraker het afgelopen jaar zeer actief geweest in het licht ondersteunde mountainbikesegment, waarbij eerst de Neat werd onthuld, gevolgd door de Dune. Het Spaanse merk besloot echter om het daar niet bij te laten en voegt er nu ook nog de Mondraker Sly aan toe.

Zijn bijzonderheid vergeleken met deze twee soortgenoten? Een frame dat geheel is opgebouwd uit aluminium. “In het geval van de Sly wilden we heel graag laten zien hoe we een aluminium fiets dezelfde identiteit en kenmerken kunnen geven als onze hoogwaardige carbon frames. Het frame heeft hetzelfde ogenschijnlijke hoekige ontwerp als de rest van de serie, maar met het extra voordeel van de aluminium esthetiek. De lasnaden verbinden de aluminium buizen zo harmonieus dat ze bijna onzichtbaar zijn”, legt het merk uit. Qua gewicht wordt deze Mondraker Sly aangekondigd op net geen 21 kg.

“De Sly is een concept dat voortkomt uit ons CNC-prototype dat in 2022 voor de NEAT werd geproduceerd”, vervolgt het merk. Een prototype dat we mochten ontdekken tijdens de presentatie van de Neat (zie Test nieuw | Mondraker Neat: van goede afkomst).

Net als op de Dune wordt de Mondraker Sly aangedreven door een Bosch Performance SX-motor. We hebben je  al meerdere malen gesproken over de SX-assistentie van Bosch. We wijzen er hier alleen op dat deze motor, die nog geen 2 kg weegt, 55 Nm ontwikkelt en een piekvermogen heeft van 600 W. Het is ook mogelijk om de Mondraker Sly uit te rusten met een extra batterij van 250 Wh, naast de geïntegreerde batterij van 400 Wh, die op de locatie van de bidonhouder wordt geplaatst.

Met een veerweg van 160 mm voor en 150 mm achter is de Mondraker Sly qua geometrie en kinematica gemodelleerd naar zijn grote broer de Neat, waar we nog steeds de concepten ‘Forward Geometry’ en ‘Zero Suspension’ terugvinden die eigen zijn aan het merk.

Ter herinnering: het ophangsysteem van het merk, genaamd Zero Suspension, is een virtuele draaipuntconstructie, waarbij de demper zwevend tussen de twee links is gemonteerd die de achterste driehoek met de voorste driehoek verbinden. De naam komt simpelweg voort uit de belofte van het merk van een kinematica die geen pompbewegingen, geen kick back en geen blokkering bij het remmen kent, waardoor deze onder alle omstandigheden actief kan blijven.

Qua geometrie wordt de Mondraker Sly gekenmerkt door een balhoofdhoek van 64,5°, een zitbuishoek van 77° (dus 0,5° meer dan de Neat), een liggende achtervork van 455 mm (dus 5 mm meer dan de Neat) en een reach van 460 mm in maat M (ofwel 10 mm minder dan de Neat).

Er staan ​​twee versies in de catalogus van het merk, beide modellen zijn verkrijgbaar in slechts één kleur en in vijf maten (van S tot XL, met ook een ML-maat).

De Sly R (20,9 kg) is het instapmodel van de Sly-familie met een adviesprijs van 5.999 euro. Hij is als volgt uitgerust:

  • RockShox Psylo Gold RC-voorvork
  • RockShox Deluxe Select+-demper
  • Sram S1000 T-Type aandrijving
  • Sram DB8 Stealth-remmen
  • Mavic E-CrossRide wielen

De Sly RR (20,7 kg) heeft een duurdere uitrusting waardoor het zijn prijs ziet stijgen tot 6.999 euro.

  • Fox 36 Performance-voorvork
  • Fox Float X Performance-demper
  • Sram GX T-Type aandrijving
  • Sram Code Bronze Stealth-remmen
  • Mavic E-CrossTrail SL wielen

Meer info via https://mondraker.com

Foto’s copyright Mondraker

DoorJan Geys