Nieuw | Orbea Onna: eenvoudig, niet duur en toch modern!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Orbea Onna: eenvoudig, niet duur en toch modern!

We gaan het hier niet ontkennen dat mountainbiken een sport is die snel te duur wordt als je interesse begint te krijgen in al dat blinkend materiaal.Met de Onna, de opvolger van de MX, wil Orbea de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van constructie, afwerking en geometrie nu binnen handbereik brengen van de kleinere budgetten. De duurste versie van dit nieuwe model kost immers maar … 1099 euro!

De Onna mag dan wel een goedkoper model zijn, maar wel een dat alles doet zoals de grote jongens.De kabels lopen inwendig door het frame, het balhoofd is conisch, de achterste remklauw heeft een PM160-standaard en ook al kan er van origine geen telescopische zadelpen gemonteerd worden – om de prijs zo laag mogelijk te houden – toch past er zonder problemen een dropper in het frame (met een zadelpen van 27,2 millimeter).Het enige grote verschil – qua ontwerp – met duurdere mountainbikes is dat de wielen nog steeds met een quick release worden vastgezet, opnieuw om kostenredenen.

Door zijn minder sportieve positionering dan de Alma, is de Onna versierd met accessoires die een beetje ongebruikelijk zijn op onze mountainbikes, maar die wel erg handig zijn voor een gebruik dat zowel offroad als woon-werkverkeer omhelst: zo zijn er nokken voor een bagagerek, voor een fietsstandaard en zelfs voor spatborden.Het kale frame wordt aangekondigd op 1,48 kilogram, of 200 gram zwaarder dan dat van de aluminium Alma.

Voor de geometrie heeft Orbea zich vooral gericht op comfort en controle, met als doel een fiets aan te bieden die veel vertrouwen schenkt.Zo krijgt de Onna een moderne balhoofdhoek (68,5 graden) en een zitbuishoek van 74,5 graden, maar ook een vrij lange liggende achtervork van 440 millimeter.Op de medium meet de bovenbuis 589 millimeter en de reach 418 millimeter, redelijk conservatieve waarden.

We merken ook op dat de Onna wordt aangeboden in twee wielmaten: 27,5″ (met een liggende achtervork die 10 millimeter korter is; 430 millimeter) voor de XS en S en 29″ voor de S tot XL.Bij de S hebben we dus de keuze tussen de twee wielformaten.

Wat de uitrusting betreft, merken we op dat Orbea op alle modellen hydraulische schijfremmen heeft geïnstalleerd, inclusief de Onna 50 met een prijs van 629 euro.Op het gebied van veiligheid werden er dus geen toegevingen gedaan!Een ander punt dat de kosten snel kan verhogen, is de aandrijving.Het is niet verwonderlijk dat deze daarom varieert afhankelijk van het niveau in het gamma: het gaat van een 2×8-groep op de Onna 50 tot een 1×11-assemblage op de Onna 10 (via 2×9, 2×10 en 1×10).

5 modellen vormen het Onna-assortiment, dat begint bij de Onna 50 (629 euro) en oploopt tot 1099 euro voor de Onna 10. Er zijn ook Onna Junior-versies verkrijgbaar voor de jongsten, die in alle opzichten vergelijkbaar zijn met de volwassen modellen, maar alleen aangeboden worden in de maat XS met 27,5″-wielen.

Meer info via www.orbea.com

DoorJan Geys