Nieuw | Orbea Terra Hydro: daar is het aluminium model
Door Jan Geys -
Bijna dag op dag vier maanden geleden stelde Orbea de nieuwste generatie van de gravelbike Terra voor en nu mogen we ook een aluminium model verwelkomen. Een goedkoper broertje dus, maar ook een veelzijdiger dankzij enkele kleine toevoegingen.
Net als zijn grote broer is hij meer gericht op gewone grindwegen en snelle tracks dan op technische paden.Hij heeft ook bijna exact dezelfde geometrie: een balhoofdhoek die afhankelijk van de maat tussen de 70,5 en 72 graden bedraagt, een liggende achtervork van 420 millimeter, een bovenbuis van 558 millimeter en een reach van 389 millimeter (op de medium). De enige uitzonderingen zijn de zitbuis die 20 millimeter langer is en de wielbasis die op elke maat 11 millimeter meer bedraagt.
Net zoals op het carbon model is er voldoende ruimte voor banden tot 45 millimeter (700c) of 50 millimeter (650b). Verder past er zowel een enkelvoudig als dubbel kettingblad op het frame.
Wat wel verdwijnt is het ‘handschoenenkastje’ in de schuine buis. Echt een verrassing is dat niet, want het is moeilijker te realiseren op een aluminium frame dan op een carbon frame. Orbea maakt dit echter goed door de Terra Hydro te voorzien van extra bevestigingspunten op de achterste driehoek, zodat een bagagerek kan worden geïnstalleerd.Iets wat niet mogelijk is op de carbon modellen.
De Terra Hydro is verkrijgbaar in 6 verschillende maten (van XS tot XXL) en in 3 versies: de H40 die 1999 euro kost (Shimano GRX 400 2×10, Orbea-wielen); de H30 1X met een prijskaartje van 2199 euro (GRX 400/600/800 1×11 naargelang de onderdelen, Orbea-wielen) en de H30 van 2299 euro (dezelfde onderdelen als de H30 1X maar dan met een dubbel kettingblad).
Meer info via www.orbea.com
Foto’s copyright Orbea