Nieuw | Origine brengt een Trail-versie uit van zijn Théorème FS

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Origine brengt een Trail-versie uit van zijn Théorème FS

Een jaar na de lancering van de Théorème FS, het volledig geveerde XC-model van het merk, onthult Origine een kloekere versie die meer gericht is op downcountry/trail: de Théorème TR! Dit is de eerste informatie:

“Onze verschillende competitierenners hebben ons gerustgesteld over de buitengewone downhill-capaciteiten van onze fiets. Meer was er niet nodig om de kiem te leggen van een model dat nog meer gericht is op downcountry en trail”, weet het merk te vertellen om de ontstaansgeschiedenis van dit model te presenteren.

De Théorème TR neemt het frame en de hoofdlijnen over van het crosscountrymodel van het merk, de Théorème FS, maar met een veerweg en geometrie die aangepast zijn aan een ander gebruik. Er werd een voorvork met een veerweg van 130 mm geïnstalleerd, terwijl de veerweg achteraan 120 mm bedraagt.

Waar Origine voor het XC-model twee keuzes in carbon lay-up aanbiedt, is het TR-model enkel verkrijgbaar met de GTO lay-up (zachtere vezels voor meer comfort, in tegenstelling tot de prestatiegerichte GTR lay-up).

Voor de rest neemt de Théorème TR de kenmerken over van de Théorème FS, zoals een interne doorvoer van de kabels waarvan de ingang zich ter hoogte van de headset bevindt, een in eigen huis ontwikkeld stuurslot of een Sram UDH-derailleurhanger.

 

Vergeleken met zijn neef, de Théorème FS, vertoont dit kloekere model logischerwijs een iets agressievere geometrie dankzij de aanwezigheid van een hogere voorvork: de balhoofdhoek is vlakker (66,3°), de bodemvrijheid is groter (+ 5 mm) en de reach neemt af (-6 mm).

Zoals gebruikelijk bij Origine vormt personalisatie de kern van de ervaring. Ter herinnering: Origine biedt een à la carte kleurservice aan en de Théorème TR vormt hierop geen uitzondering. Je kan niet enkel zelf de kleuren van het frame kiezen, met de online configurator van het merk kan je ook de onderdelen van jouw fiets personaliseren, afhankelijk van jouw voorkeuren en budget: niveau van de veringen, aluminium of carbon wielen, mechanische of elektronische aandrijving … Je hoeft enkel maar te kiezen!

Ter informatie: het eerste model wordt verkocht voor ongeveer € 3.000, afhankelijk van de keuze van onderdelen. Aan de andere kant van het spectrum kost de meest hoogwaardige montage € 8.098.

Meer info via www.origine-cycles.com

DoorJan Geys