Nieuw | De RockShox Flight Attendant Trail evolueert

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | De RockShox Flight Attendant Trail evolueert

Na ze enkele maanden te hebben gezien op de fietsen van de endurorenners in de wereldbeker, zijn de RockShox Vivid Air en Vivid Coil uitgerust met het Flight Attendant-systeem nu beschikbaar voor het publiek! Tegelijkertijd wordt de rest van het Flight Attendant-gamma bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd door RockShox. 

RockShox Vivid Flight Attendant

Vivid Air Flight Attendant aan de linkerkant, Vivid Coil Flight Attendant aan de rechterkant, gezien tijdens de opening van de wereldbeker enduro in Finale Ligure in mei (Elektronische veringen en prototypes in de paddocks van de World Cup EDR in Finale Ligure). Dit geeft aan dat de aankondiging van vandaag geen verrassing is en of de vraag niet zozeer was of de Vivid Flight Attendant ooit beschikbaar zou zijn voor het publiek, maar wel wanneer.

RockShox gelooft inderdaad veel in zijn elektronische ophangingen die in het najaar van 2021 werden gepresenteerd. Waar de eerste generatie nog steeds aan bepaalde verbeteringen wordt onderworpen (lees: Test nieuw | RockShox Flight Attendant: toestemming om op te stijgen?), brachten de ontwikkelingen die begin dit jaar werden toegepast het systeem in een nieuwe dimensie.

De Vivid was de enige grote demper van het Amerikaanse merk die nog niet van het systeem profiteerde en het was dan ook logisch om deze ernaar om te bouwen, zeker omdat de Zeb, zijn logische tegenhanger bij de voorvorken, daar wel vanaf het begin recht op had. Qua bediening brengt deze Flight Attendant-versie een grote verandering met zich mee voor de Vivid, of deze nu met luchtveer of spiraalveer is uitgerust. Hij werkt nu met drie vergrendelingsposities (open / tussen / gesloten), vergeleken met twee voor de klassieke versies zonder elektronica.

Dit buiten beschouwing gelaten, zien we geen merkbare verandering. De Vivid Coil en Vivid Air Flight Attendant blijven identiek aan de klassieke modellen, of het nu gaat om de veer of de bijzonderheden van de beroemde TouchDown Damper. Houd er echter rekening mee dat, in tegenstelling tot de Super Deluxe Flight Attendant, de Vivids die met dit systeem zijn uitgerust (voorlopig) niet afzonderlijk worden verkocht: ze zijn alleen te vinden op bepaalde fietsmodellen, noodzakelijkerwijs zeer hoogwaardige.

Pike, Lyrik, ZEB en Super Deluxe Flight Attendant

De rest van het Flight Attendant-gamma is bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de RockShox-veringen, namelijk de Charger 3.1-cartridge en herziene demping in de Super Deluxe-demper. Deze nieuwe functies brengen geen revolutie teweeg in de werking van deze producten en ze maken de huidige generatie niet overbodig: we hebben het vooral over uitgebreide compressie-instellingen op hoge en lage snelheid en betere geleidingsringen op de vorken.

Adaptive Ride Dynamics voor iedereen

Sinds de release van de Flight Attendant XC aan het begin van het jaar (zie: RockShox Flight Attendant XC: elektronica ten dienste van de prestaties) verandert het systeem niet langer eenvoudigweg de configuratie van de vering automatisch, afhankelijk van de helling en of je wel of niet trapt. Als de fiets is voorzien van de nieuwste generatie Sram AXS T-Type aandrijving (montage zonder derailleurhanger) en een crankstel met Quarq-vermogensmeter, kan hij ook van je trapgedrag leren om nog preciezer te functioneren: dat systeem noemt Adaptive Ride Dynamics.

Met behulp van vermogens- en trapgegevens (zoals de gebruikte versnelling) is het systeem opgebouwd rond vier vermogenszones met voor elk daarvan een iets ander gedrag:

  • In de zone « Sprint » (gele leds) neigt het systeem naar een volledige blokkering van de veringen;
  • In de zone « High » (rode leds) wordt het rendement bevorderd zonder noodzakelijkerwijs tot een blokkering over te gaan, afhankelijk van de situatie. Volgens Sram komt dit bijvoorbeeld overeen met een intensieve inspanning op vlak terrein of op een steile klim;
  • In de zone « Medium » (groene leds) zoekt het systeem naar de balans tussen comfort en prestaties, om een ​​fiets te krijgen die nog steeds responsief is, maar minder sportief dan in de High-zone;
  • In de zone « Low » (blauwe leds) worden het comfort en de demping geoptimaliseerd, wat over het algemeen resulteert in open veringen.

De vermogenszones kun je zelf instellen in de app van Sram, maar het systeem kan dit ook zelf doen als je lang genoeg hebt gefietst (minimaal 20 minuten). Bovenal, en dit is het meest interessante, kan het systeem zich in de loop van de tijd perfectioneren als we er toestemming voor geven. Bij elke rit analyseert Adaptive Ride Dynamics trap- en terreingegevens om nauwkeuriger de vermogenszones te bepalen en welk gedrag de veringen moeten aannemen. Sram specificeert hierover dat het geen kwestie is van kunstmatige intelligentie, of van deep learning, maar ‘simpelweg’ van een zeer uitgebreide beslisboom.

Deze functie werd ingehuldigd door de Flight Attendant XC-familie (SID-voorvork en SidLuxe-demper), maar is beschikbaar voor het hele gamma zolang de fiets is uitgerust met een aangepaste aandrijving en vermogensmeter. Het systeem maakt daarentegen nog steeds geen gebruik van de Reverb AXS-zadelpen: de Flight Attendant zou de veringen automatisch naar de open stand kunnen overschakelen als het zadel in de laagste stand staat, maar dat is niet het geval. Nog niet?

RockShox Flight Attendant: de prijzen

Met uitzondering van de Vivid, die bij publicatie van dit artikel enkel gereserveerd is op bepaalde fietsmodellen, zijn alle modellen in het RockShox trail/enduro-assortiment die als Flight Attendant worden aangeboden afzonderlijk verkrijgbaar. Let op: aangezien de centrale eenheid (de Control Module) op de vork is bevestigd, is het niet mogelijk om enkel met een Flight Attendant-demper te rijden: het is óf alleen de voorvork, óf het geheel van vork en demper. Dit zijn de prijzen:

  • RockShox Pike Ultimate Flight Attendant: 1699 euro
  • RockShox Lyrik Ultimate Flight Attendant: 1749 euro
  • RockShox Zeb Ultimate Flight Attendant: 1799 euro
  • RockShox Super Deluxe Ultimate Flight Attendant: 1049 euro

De details van het XC-gamma (Sid en SidLuxe) vind je hier: RockShox Flight Attendant XC: elektronica ten dienste van de prestaties.

Meer info via sram.com/rockshox

DoorJan Geys