Nieuw | De Rocky Mountain Element perfectioneert voor 2025

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | De Rocky Mountain Element perfectioneert voor 2025

De Rocky Mountain Element was oorspronkelijk een XC-model met een veerweg van 100 mm, waarna het Canadese merk bij de vorige generatie de veerweg vergrootte naar 120/130 mm. Op het 2025-model wordt het frame nog wat verbeterd en lichter gemaakt, zonder zijn roeping te verliezen.

De filosofie behouden en tegelijkertijd het frame perfectioneren, dat was de missie van Rocky Mountain op de nieuwe Element! Deze full suspension oriënteerde zich bij zijn laatste update in 2021 meer richting downcountry en dus werd de doelstelling duidelijk geformuleerd: de juiste balans vinden tussen een lichte fiets bergop en efficiëntie voor de afdalingen. Of anders gezegd: zo snel mogelijk omhoog kunnen gaan en nog sneller naar beneden.

De Rocky Mountain behoudt zijn veerweg voor/achter van 130/120 mm, met uitzondering van de luxueuze Carbon 99-versie die is uitgerust met de elektronische RockShox SID/SidLuxe Flight Attendant-veringen van 120 mm. Als je op zoek bent naar de versie van de Rocky Mountain Element die het meest geschikt is voor crosscountry-wedstrijden, dan is dit ongetwijfeld degene waar je moet zijn. Voor zij die op zoek zijn naar een meer veelzijdige fiets, worden er twee andere versies (C70 en C30) aangeboden door het merk.

Het frame was reeds volledig uit carbon gemaakt, maar aan de achterzijde zien we dat Rocky Mountain het traditionele draaipunt met lagers overboord heeft gegooid ten voordele van een flexibele staande achtervork, door het merk Smoothlink SL genoemd. “Door af te zien van het traditionele draaipunt verminderen we niet alleen het gewicht (350 gram), maar verbeteren we ook de stijfheid van de achterdriehoek”, legt het merk uit. Er verschijnt geen aluminium versie in de catalogus.

Qua praktische details is het frame voorzien van een interne doorgang voor de kabels waarvan de ingang bovenaan de onderbuis zit. Verder zien we een Sram UDH-derailleurhanger (lees universeel) en montagenokken onder de bovenbuis.

 

Qua geometrie heeft Rocky Mountain de afmetingen behouden die we bij de vorige generatie aantroffen. Ter herinnering: in maat M en neutrale stand heeft de Element een balhoofdhoek van 65,5°, een zitbuishoek van 76,5°, een reach van 455 mm en een liggende achtervork van 435 mm. Merk op dat de fiets is uitgerust met 27,5″-wielen in maat XS en met exemplaren van 29″ voor de overige maten. Zoals je kunt zien, zitten we in een vrij radicale versie voor crosscountry en gaan we met deze afmetingen eerder de richting van all-mountain uit.

De Rocky Mountain Element behoudt ook het eigen RIDE-4-systeem van het merk (afgeleid van het RIDE-9-systeem, te vinden op de Instinct en Altitude). Hiermee kan je de geometrie aanpassen door de balhoofdhoek en de zitbuishoek (+- 0,8°) en de reach (+-8 mm) te wijzigen.

Momenteel staan er drie versies in de catalogus van Rocky Mountain. Op dit moment zijn de prijzen nog niet gekend:

De Rocky Mountain Element Carbon 99 die dit artikel illustreert richt zich in de eerste plaats op een XC-programma. Hij is als volgt uitgerust:

  • RockShox SID/ SIDLuxe Ultimate Flight Attendant met 120 mm veerweg
  • Sram XX-aandrijving
  • Sram Level Ultimate Stealth-remmen met 4 zuigers
  • Carbon DT Swiss XRC 1501-wielen

De Element 70 is meer geïnspireerd op downcountry en als volgt uitgerust:

  • Fox 34 Performance-voorvork en Fox Float Performance-demper
  • Sram GX AXS-aandrijving
  • Sram Level Bronze Stealth-remmen met 4 zuigers
  • RaceFace Arc 27-wielen

In de catalogus zou ook al snel een geodkoper model moeten verschijnen, de Element Carbon 30:

  • Marzocchi Z2 Float-voorvork en Fox Float Performance-demper
  • Shimano XT-aandrijving
  • Shimano MT4120-remmen
  • WTB KOM Team i27-wielen

Onze nieuwsgierigheid is alvast gewekt. We gaan dan ook proberen deze winter nog een test uit te voeren met de nieuwe Rocky Mountain Element.

Meer info via https://bikes.com

DoorJan Geys