Nieuw 2021 | Specialized: banden en schoenen voor XC

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Specialized: banden en schoenen voor XC

Specialized pakt vandaag uit met een pakketje XC-nieuwigheden! Dit keer hebben we het niet over een complete fiets, maar wel over de uitrusting voor de berijder en de machine, twee domeinen waarin het Californische merk ook erg aanwezig is. We hebben het vandaag over de zeer lichte S-Works Exos Evo mountainbikeschoenen en de nieuwe versies van de Renegade-, Fast Trak- en Ground Control-banden.

S-Works Exos Evo schoenen

De S-Works Exos Evo mountainbikeschoenen zijn afgeleid van de S-Works Exos raceschoenen die nu iets meer dan twee jaar geleden voor het eerst hun opwachting maakten. Specialized had bij de ontwikkeling slechts één doel voor ogen, een zo laag mogelijk gewicht. Het merk slaagde daar ook in, want een maatje 42 van het racemodel woog slechts 150 gram (per schoen). Specialized deed zelfs nog straffer door een zeer exclusieve editie uit te brengen, de Exos 99 die stipt … 99 gram weegt!

Omdat een mountainbikeschoen aan andere karakteristieken moet voldoen (rubber noppen om te voet de fiets te kunnen duwen/dragen; stevig genoeg zijn wanneer ze onzacht in aanraking komen met rotsen of takken; …), ligt het gewicht uiteraard hoger. Toch was Specialized zelf ook benieuwd wat mogelijk was zonder dat de veelzijdigheid in gevaar kwam.

Het resultaat is dus deze S-Works Exos Evo, die 231 gram zou wegen in maat 42. Dat is 70 gram minder dan een S-Works Recon schoen die reeds tot de lichtste modellen op de markt behoorde.

Om dit gewicht te bereiken, heeft Specialized zich vooral gericht op het bovenste deel van de schoen. De carbon zool en de rubberen noppen lijken in alle opzichten op die van de S-Works Recon en de schoenzool scoort even hoog op de stijfheidsindex (13,0; op de Specialized-index wordt maximaal 15,0 gehaald door de S-Works Ares raceschoen).

De schacht van de schoen daarentegen is wel volledig, of toch zo goed als, nieuw. Enkel het royale gebruik van Dyneema heeft de schoen gemeen met de S-Works Recon. Steeds meer toepassingen op de fiets worden gemaakt uit dit sterke materiaal, tot de spaken van bepaalde wielen toe. Dyneema is een kunststofvezel op basis van polyetheen met een zeer hoog molecuulgewicht (of polyethyleen met hoge modulus), of anders gezegd een koolwaterstofderivaat. Dyneema zelf is enkel een commerciële naam.

Specialized beweert dat het dankzij de eigenschappen van Dyneema een lichtere schacht kon maken met een betere pasvorm. Daarnaast is dit gedeelte nu ook slijtvaster en geniet het van een betere stretch dan een klassieke schoen. Dankzij de eigenschappen van het materiaal heeft Specialized ook een hiel kunnen ontwerpen zonder stijve hielkap.

In plaats daarvan komt er wat het merk een “hielpocket” noemt. Die simuleert de essentiële verticale stijfheid in een hielkap, terwijl de schoen zich kan aanpassen aan de voet. Resultaat (in theorie): meer comfort en veel minder gewicht voor een ondersteuning die minstens gelijkwaardig is aan die van een klassieke schoen.

De zoektocht naar een lager gewicht heeft ook zijn wet gedicteerd bij het sluitsysteem: er zit dan ook slechts één Boa Li2-sluiting op de bovenkant van de schoen. Die Li2 is Boa’s topmodel, met een werking vergelijkbaar met het metalen systeem (speciaal ontworpen voor Specialized) dat te vinden is op de S-Works Recon, maar wel met een plastic draaiknop die bedekt is met rubber om een paar grammen te besparen.

De vetersluiting aan de voorkant van de schoen loopt niet erg ver door. Automatisch stellen we onszelf de vraag of de voorvoet tijdens grote krachtexplosies (sprint, demarrage, staand op de pedalen) wel stevig genoeg in de schoen zit, temeer omdat dit ook reeds het zwakke punt was bij de S-Works Exos raceschoenen. Een punt om op het terrein te controleren.

Tot slot moet worden opgemerkt dat Specialized niet alles heeft opgeofferd om het gewicht naar beneden te krijgen. Dat blijkt uit de prachtige versteviging aan de voorkant van de schoen om de tenen te beschermen. Een laag TPU (thermoplastisch polyurethaan) strekt aan weerszijden van de schoen uit naar de zijkanten om nog iets meer bescherming te bieden.

Volgens Specialized gaat het om de comfortabelste XC-wedstrijdschoen die het merk ooit heeft gefabriceerd! De prijs van dit juweeltje: 499,90 euro! Dat is even duur als de S-Works Exos raceschoen, maar wel 90 euro duurder dan een S-Works Recon schoen. We ontvingen ondertussen een paar op onze redactie en dus mag je binnenkort een uitgebreide test van deze nieuwe mountainbikeschoenen van ons verwachten.

Renegade-, Fast Trak- en Ground Control-banden

Niet alleen de renner aan het stuur krijgt nieuw schoeisel, ook de fiets wordt voorzien van vernieuwde XC-sloffen, want de Renegade, Fast Trak en Ground Control kregen een update.

Aan hun positie in het gamma verandert er niets: de Renegade is nog steeds een lichte band voor voornamelijk droge en harde ondergrond, de Fast Trak een tikkeltje veelzijdiger (maar nog steeds een wedstrijdband) en de Ground Control geschikt voor een groter spectrum – XC Trail zeg maar – en zal dus minder gebruikt worden door Jordan Sarrou en zijn ploegmaats bij Specialized Factory Racing.

Het profiel van de zijnoppen werd onder handen genomen om de drie banden wat veelzijdiger en competitiever te maken op technisch terrein. Op de Fast Trak zijn de zijnoppen heel wat agressiever dan op de vorige generatie, met randen die meer loodrecht staan op de rijrichting.

De Ground Control is degene die het meest verandert: de noppen worden kleiner (geen grote centrale noppen of zijnoppen meer) die ook dichter bij elkaar lijken te liggen. Wanneer je goed kijkt, zal je ook noppen met een bijzondere vorm ontwaren. Deze zijn opgebouwd uit twee delen die “in elkaar passen”. Hetzelfde design vinden we ook terug op de schoudernoppen van de Renegade, dit is wat Specialized een block-in-block ontwerp noemt.

Volgens het merk moet dit design zowel de grip als de stabiliteit verbeteren: de kleine nop aan de binnenkant zal zich vastbijten in de grond terwijl de nop aan de buitenkant het geheel stabieler maakt.

Het merk benadrukt ook het specifieke ontwerp van de zijnoppen, die hetzelfde zijn op de drie modellen. Deze vorm moet de banden in staat stellen zich aan te passen aan een breed scala aan velgbreedtes, van 22 millimeter (een binnenbreedte die nog steeds vaak wordt aangetroffen op oudere wielen) tot de 30 millimeter die nu al bij gelegenheid wordt gebruikt in de World Cup MTB. Goed gezien van Specialized, althans als dit op het terrein ook effectief zijn deugdzaamheid bewijst.

Deze nieuwe banden zullen verkrijgbaar zijn in 3 verschillende karkassen: S-Works (120 tpi, linkerfoto), Control (zelfde constructie als de S-Works maar met 60 tpi, dus iets steviger en zwaarder) en Grid (60 tpi en een extra versteviging tegen lekrijden op de flanken, rechterfoto). Op de S-Works en Control vinden we geen speciale lekbescherming terug, maar op de twee karkassen ligt nog steeds een kleine band (in het rood) die het gebied dat het gevoeligst is voor doorprikken, moet versterken.

Specialized maakt van deze lancering gebruik om een nieuw rubber voor te stellen, T5. Dit rubber is harder en sneller – en dus bedoeld voor crosscountry – in vergelijking met het veelzijdigere T7-rubber (voor trail) of T9-rubber (voor enduro).

Alle S-Works modellen beschikken over een T5-loopvlak en T7-zijnoppen. De drie Control-banden zijn dan weer verkrijgbaar in ofwel een volledige T5-versie om het rendement en de slijtvastheid te bevorderen, ofwel in een T7-versie voor meer grip en betere prestaties op moeilijk terrein. Het Grid-karkas (enkel verkrijgbaar op de Fast Trak en Ground Control) is alleen in een T7-versie beschikbaar.

De drie nieuwe banden zullen worden aangeboden in een breedte van 2.2″ en 2.3”. Op de S-Works versie gaat het gewicht van 580 gram voor de Renegade 2.2 tot 710 gram voor de Ground Control 2.2. De Control-versie weegt 620 gram (Renegade) tot 760 gram (Ground Control) en bij de Grid-versie zitten we rond de 730/740 gram voor de Fast Trak en 810/820 gram voor de Ground Control. Prijzen gaan van 39,90 euro voor de Control- en Grid-karkassen tot 49,90 euro voor de S-Works uitvoeringen.

Meer info via www.specialized.com

Foto’s copyright Specialized Bicycles

DoorJan Geys