Nieuw | Specialized Chisel EVO: een gespierdere versie voor 2025

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Specialized Chisel EVO: een gespierdere versie voor 2025

De volledig geveerde Specialized Chisel, die in juni van dit jaar in het gamma verscheen, verwelkomt een nieuwe variant in zijn familie: de Chisel EVO. Deze behoudt de filosofie om een ​​mooie, prestatiegerichte aluminium full-suspension aan te bieden, maar hij mikt op een steviger gebruik, dankzij kleine veranderingen in onderdelen en geometrie. 

Net als dat het geval is bij de Epic en Epic EVO, heeft Specialized besloten om zijn gloednieuwe, volledig geveerde aluminium frame, de Chisel (zie Nieuw | Specialized Chisel, de mini-Epic?), in een ‘gespierdere’ versie aan te bieden … Maak plaats voor de Specialized Chisel EVO!

De nieuwkomer maakt gebruik van het aluminium frame van de Specialized Chisel, gekenmerkt door een vrij eenvoudig ontwerp en lasnaden die gevormd zijn door de D’Aluisio Smartweld-technologie.

Het verschil tussen beide modellen zit hem in de keuzes van bepaalde onderdelen, en met name de veringen. Op deze grote broer EVO zien we een Fox 34 Performance-voorvork (Grip 2-cartridge) van 130 mm in plaats van de RockShox SID (of Recon Silver RL op de meer toegankelijke modellen) van 120 mm. Aan de kant van de demper verandert er niets aan de veerweg, die 110 mm blijft, maar wel aan het model, dat hier een Fox Float Performance is.

De rest van de onderdelen volgen dezelfde logica. Naast de Sram SX/GX-aandrijving waar ook de Chisel Comp mee is uitgerust, zijn het onderstel en de remmen herzien om zo goed mogelijk bij het programma van deze EVO-versie te passen. Afstoppen doe je met een paar Sram G2 RS-remmen met 4 zuigers. De aluminium wielen komen uit eigen huis (30 mm interne breedte) en zijn geschoeid met een Specialized Purgatory-band (2.4″, T9, Grid) aan de voorkant en een Specialized Ground Control (2.35″, T7, Grid) aan de achterkant.

De grotere veerweg vooraan blijft niet zonder gevolgen voor de geometrie: de reach verliest 5 mm in alle maten (440 mm in maat M) en de hoek van de zitbuis neemt toe tot 75° (-0,5° voor alle maten). Voor de rest blijft de balhoofdhoek op 66,5° en de lengte van de liggende achtervork op 437 mm.

Er staat momenteel slechts één model in de catalogus van het merk: de Chisel EVO Comp met een prijs van € 3.600. Deze wordt aangekondigd op 13,3 kg.

Meer info via https://www.specialized.com/ca/fr/chisel-comp-evo/p/4274939?color=5436775-4274939

DoorJan Geys