Nieuw | Specialized Chisel full-suspension: de mini-Epic?
Door Jan Geys -
Aan de al rijkelijk gevulde catalogus van Specialized wordt weer een fiets toegevoegd. De Chisel, de mooie prestatiegerichte aluminium hardtail van het Amerikaanse merk, leent nu zijn naam aan een full-suspension die hetzelfde concept gebruikt. De fiets treedt daarmee in de voetsporen van de carbon Epic 8, maar dan toegankelijker.
Net als de Chisel-hardtail, die voortaan de naam Chisel HT zal dragen, wil de volledig geveerde Chisel de prestatiegeest belichamen die de high-end modellen van Specialized zo succesvol heeft gemaakt, maar aan een (iets) goedkopere prijs.
De laatste nieuwe Epic – die begin dit jaar op de markt verscheen (lees: Test nieuw | Specialized Epic 8: wanneer competitie de wet dicteert) – is uiteraard de referentie. Deze nieuwe Chisel ontwikkelt iets minder veerweg: 110 mm aan de achterkant en 120 mm aan de voorkant, vergeleken met 120 mm aan beide kanten voor de Epic, maar dit uitgezonderd lijkt hij veel op zijn “grote broer”.
De geometrie geeft 66,5° weer voor de balhoofdhoek, 75,5° voor de zitbuishoek, een liggende achtervork van 437 mm en een reach van 445 mm in maat M. Dit is kort als we het vergelijken met de fietsen met meer veerweg, maar consistent met de sportieve en XC-aspiraties van de machine. Net als bij de Epic zien we ook een kleine flipchip die de schokdemper aan de yoke bevestigt, waardoor de trapas met 6 mm kan worden verlaagd en de hoeken met ongeveer 0,5° kunnen worden verlaagd.
Specialized kondigt aan dat de veerweg van 110 mm achteraan een gedrag heeft tussen een Epic en een Epic Evo in, wat iets minder veeleisend betekent dan op de Epic, maar iets comfortabeler, zonder zo ver te gaan naar de echte flexibiliteit van de Epic Evo in open positie (lees Test | Specialized Epic Evo 8: verschuiving naar all-mountain). Zoals gezegd blijft de Chisel een sportieve fiets.
Het frame wordt aangekondigd met een gewicht van 2720 gram inclusief een RockShox Deluxe Select+-demper. Het verschil met de ultra high-end Epic 8 S-Works is dus minder dan een kilogram (950 gram precies), maar de vergelijking met de concurrentie is nog treffender. Aluminium XC full-suspensions zijn tegenwoordig niet langer legio en het gewicht van de frames wordt nog minder vaak gecommuniceerd, maar volgens Specialized zou het frame van de Chisel bijvoorbeeld 570 gram lichter zijn dan dat van een aluminium Scott Spark.
De lassen maken gebruik van de D’Aluisio Smartweld-technologie die al te zien is op bepaalde wegmodellen (Allez Sprint) of cyclocross-fietsen (Crux) van het merk. Van deze technologie wordt verondersteld “een verbindingspunt te bieden dat stijver, duurzamer en coherenter is dan alles wat op de markt bestaat.” Het is gereserveerd voor de prestatie-gerichte platforms van Specialized omdat ze duurder zijn om te implementeren dan traditionele lassen (je zult het bijvoorbeeld niet zien op een Rockhopper of een Status), waardoor de lassen weg kunnen worden verplaatst van de zwakke punten van de buizen om hun vormen en dus hun gewicht te optimaliseren.
Afgezien daarvan is het frame vrij eenvoudig van ontwerp, maar ook zonder alle accessoires die op de duurdere modellen te vinden zijn. We zien dus een interne (geleide) doorvoer van de kabels en leidingen met ingangen aan de bovenkant van de onderbuis in plaats van door het balhoofd, twee bidonhouders, beschermingen (liggende achtervork, verbinding tussen de voorste driehoek en de achterste driehoek) van goede kwaliteit en een bottom bracket met schroefdraad, maar geen opbergvakje of extra montagenokken om een accessoire of bagagetas te monteren.
Specialized Chisel: gamma en prijzen
Het Specialized Chisel-gamma bestaat uit twee modellen … of liever vier, maar twee prijsklassen. De Chisel Comp (3300 euro) zal net als de Chisel (2600 euro) verkrijgbaar zijn met een Sram- of Shimano-aandrijving en -remmen om aan verschillende voorkeuren te voldoen. Houd er echter rekening mee dat er in eerste instantie alleen Shimano-modellen bij ons verkrijgbaar zijn. Hier zijn de details:
- Specialized Chisel Comp Shimano (12,86 kg in maat M): RockShox Sid-vork (basismodel, Rush-cartridge) en Deluxe Select+-demper, Shimano Deore / SLX 1×12 aandrijving, Shimano Deore M6100-remmen, Specialized / Shimano wielen, Specialized Ground Control / Fast Track banden in 29 x 2.35″, Control-karkas en T5-rubber.
- Specialized Chisel Comp (gewicht niet gecommuniceerd): identiek behalve de Sram SX / GX Eagle aandrijving en Sram Level T-remmen.
- Specialized Chisel Shimano (13,73 kg in maat M): RockShox Recon Silver RL-vork en X-Fusion O2 Pro-demper, Shimano Deore 1×12 aandrijving, Shimano Deore M4100-remmen, Specialized / Shimano wielen, Specialized Ground Control / Fast Track banden in 29 x 2.35″, Control-karkas en T5-rubber.
- Specialized Chisel (13,87 kg in maat M): identiek behalve de Sram SX / NX Eagle aandrijving en Sram Level T-remmen.
Alle modellen zullen standaard worden uitgerust met een telescopische zadelpen en ook al is het geen erg hoogwaardig model (TranzX Dropper Post), toch is het iets vrij zeldzaam op dit niveau van het gamma. Er zal ook een framekit + demper (RockShox Deluxe Select+) beschikbaar zijn voor een prijs van 1700 euro.
Meer info via specialized.com