Nieuw | Sram DB8-remmen met minerale olie

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Sram DB8-remmen met minerale olie

Sram-remmen met minerale olie? Het zou een aprilgrap kunnen zijn, maar daarvoor is het enkele weken te laat. Het Amerikaanse merk is dan ook bloedserieus over het volgende. Hoewel het merk nog steeds gelooft in de voordelen van DOT-remvloeistoffen voor bepaalde toepassingen of praktijken, is het zich ervan bewust dat minerale olie ook zijn sterke punten heeft. Vandaar dat we dit laatste nu terugvinden in een gloednieuwe rem, de DB8.

De naam van de nieuwe remmen, DB8, kan naar wens worden uitgesproken: in het Engels als debate, of gewoon als debat. Vertel ons niet dat dit toeval is …

De DB8 werd ontworpen rond een remklauw met 4 zuigers en een hoofdcilinder die zijn afgeleid van de bekendere modellen (Level, G2, Code). Het is een instapmodel voor het performance-segment zoals hun weinig uitgewerkte ontwerp en de afwezigheid van mogelijkheden om de remmen aan te passen, al suggereren.

Volgens Pinkbike zou de DB8 10% minder vermogen ontwikkelen dan de Code, waarvan ze de remblokken overnemen.De prijs ligt ook veel lager: 148 euro voor de rem (zonder schijf) tegenover 190 euro voor een Code R.

De redenen waarom Sram dit keer voor minerale olie heeft gekozen, zijn de levensduur en het onderhoudsgemak.De DB8’s zijn met name gericht op de markt voor eerste montage (OE) en fietsen (inclusief e-bikes) die bedoeld zijn voor een publiek dat niet altijd bekend is met het onderhoud van een fiets.Omdat minerale olie hydrofoob is, hoeven de remmen niet zo vaak te worden ontlucht als bij DOT (hygroscopisch) voor recreatief gebruik.

De minerale olie van Sram kreeg de naam Maxima Mineral Oil en onderscheidt zich van andere vloeistoffen door zijn groene kleur, waar DOT geel is en de minerale olie van Shimano roze. De olie van Magura is dan weer blauw.Sram heeft ook een specifieke ontluchtingskit ontwikkeld die binnenkort te koop zal zijn.

Meer info via sram.com

DoorJan Geys