Nieuw | Sram onthult de S-1000, het kleine broertje van de GX T-Type

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Sram onthult de S-1000, het kleine broertje van de GX T-Type

Een jaar na de lancering van de GX-versie van zijn nieuwe AXS Eagle T-Type groep onthult Sram een ​​meer betaalbare versie, genaamd S-1000. Net als de duurdere versies die de afgelopen twee jaar zijn onthuld (XX, XO en GX), markeert deze nieuwe groep verder het verdwijnen van de derailleurhanger. Dit is de eerste informatie:

Het was een nieuwigheid die ophef maakte: de nieuwe Eagle AXS-aandrijving zonder derailleurhanger, met de codenaam T-Type, werd in maart 2023 door Sram onthuld. Een paar maanden later volgde de goedkopere GX-versie die voldeed aan hetzelfde algemene principe, dat van Fullmount, beter bekend als ‘T-Type’.

Ter herinnering: T-Type is de codenaam om deze nieuwe generatie AXS-aandrijvingen (lees draadloze elektronica) te identificeren, wat verwijst naar het verwijderen van de derailleurhanger door Sram en de directe montage van de derailleur op het frame. Volgens het merk elimineert dit de belangrijkste factoren die een verstoorde werking van de derailleur veroorzaken (verbogen derailleurhanger, slechte afstelling, enz.) en kan het zo een betrouwbaardere en comfortabelere oplossing aanbieden die daarenboven veel gemakkelijker af te stellen en te monteren is.

Omdat we ons ervan bewust zijn dat dit nieuwe systeem veel vragen kan oproepen, hebben we al verschillende artikels gepubliceerd nadat de eerste groepen met deze nieuwe technologie werden uitgebracht. Wil je alles even opfrissen, lees dan zeker volgende artikels:

Sram Eagle AXS T-Type S-1000

Met deze nieuwe S-1000 groep is het de missie van Sram om de T-Type technologie uit te breiden naar een groter aantal rijders en een meer betaalbare versie aan te bieden dan de GX-groep … met behoud van de ideeën en werkingsprincipes van de duurdere versies.

De Sram S-1000 zal in eerste instantie niet beschikbaar zijn voor de aftermarket, maar alleen voor eerste montage op complete fietsen

Houd er echter rekening mee dat deze nieuwe Sram S-1000 groep in eerste instantie niet beschikbaar zal zijn voor de aftermarket, maar alleen voor eerste montage op complete fietsen. In dit stadium zal het dus niet mogelijk zijn om een losse S-1000 groep te verkrijgen ter vervanging van de huidige samenstelling, maar Sram legt uit dat er aan de optie wordt gewerkt.

Alle componenten van deze nieuwe groep zijn compatibel met de rest van het T-Type ecosysteem, en het zal dus mogelijk zijn om de verschillende niveaus in het gamma met elkaar te mixen voor wie dat zou willen.

Sram S-1000 derailleur

De Sram S-1000 derailleur profiteert van dezelfde constructie als het GX-model. In tegenstelling tot de XX- en XO-modellen valt deze architectuur vooral op door de betere integratie van de batterij. De plaatsing ervan is zoveel discreter dat je je bijna zou afvragen waarom Sram op de hoogwaardige versies niet voor deze oplossing heeft gekozen.

Voor de rest vinden we dezelfde kenmerken als op de eerder geteste versies: het gemak waarmee de derailleur kan gemonteerd worden op de fiets en kan afgesteld worden, maar ook het demonteren van de derailleur zelf en het vervangen van reserveonderdelen (kooi, buitenste deel van het parallellogram, …). Het enige opvallende verschil met de GX is de zwart geanodiseerde afwerking en het meer simplistische bevestigingssysteem van de kooi (d.w.z. een wrijvingsmethode en geen hydraulisch koppelingsysteem zoals op de duurdere groepen).

Merk ook op dat deze instapderailleur compatibel is met de Sram AXS-app en met de Flight Attendant, het elektronische veersysteem van RockShox.

Sram XS-1270 cassette

 

Zonder het verschil in prijs of gewicht te kennen tussen deze XS-1270 cassette en de XS-1275 (namelijk die van de GX-groep), is het moeilijk om deze twee opties te onderscheiden omdat ze zo op elkaar lijken! Deze XS-1270 cassette profiteert van dezelfde verhouding van 10-52t en van de X-Sync technologie met gegraveerde tanden om de ketting perfect in zijn bewegingen te geleiden.

Sram S-1000 crankstel

In een behuizing van gesmeed aluminium is het S-1000 crankstel robuust en betrouwbaar, wat tot uiting komt in zijn vorm en een iets minder fijne afwerking dan zijn grote broers. De vorm van de cranks is zodanig ontworpen om slijtage als gevolg van wrijving van de schoenen te beperken. Er staan ​​vijf cranklengtes in de catalogus (namelijk 155, 160, 165, 170 en 175 mm).

Net als bij het GX-model is het S-1000 crankstel compatibel met een verwijderbare bashguard, die in de ster van het kettingblad zit. Er kan gekozen worden om er één, twee of geen te monteren en deze zijn identiek aan die van de GX- en XO-modellen en dus uitwisselbaar.

Een versie bedoeld voor E-MTB uitgerust met een ISIS-interface wordt ook door Sram aangeboden, nog steeds met vijf cranklengtes (150, 155, 160, 165 en 170 mm).

Omdat de nieuwe groep in dit stadium enkel op complete fietsen wordt aangeboden, heeft Sram nog geen gewichten of prijzen meegedeeld. Wij kunnen niet wachten om een ​​Sram S-1000 groep in handen te krijgen om de mogelijke verschillen in het terrein te ervaren. We houden je op de hoogte van zodra dit het geval is!

Meer info via https://www.sram.com/en/sram/mountain/collections/eagle-transmission

Foto’s copyright Sram

DoorJan Geys