Nieuw | Trek heeft zijn carbon Procaliber volledig herontworpen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Trek heeft zijn carbon Procaliber volledig herontworpen

Na de recente komst van de Checkmate en de update van de Checkpoint – beide gravelbikes – is het nu de beurt aan het XC-model Procaliber van Trek om te worden bijgewerkt. Voor deze derde generatie heeft het Amerikaanse merk besloten het IsoSpeed-systeem aan de zadelpen dat trillingen moet filteren te vervangen door een systeem genaamd IsoBow.

De Trek Procaliber, een hardtail XC-model, maakte in 2015 indruk toen de eerste generatie werd gepresenteerd. De reden? Het gebruik van het IsoSpeed-systeem van het merk, namelijk een systeem om de trillingen te filteren bij de zadelpen. Dit systeem werd in eerste instantie door Trek ontwikkeld voor de Domane-racefiets (om de kasseien van Parijs-Roubaix wat te verzachten) en belandde uiteindelijk op deze Procaliber.

Verrassend genoeg besloot Trek echter om voor de derde generatie van de Procaliber afstand te doen van dit IsoSpeed-systeem, om plaats te bieden aan de nieuwe IsoBow-technologie. Dit laatste betreft een specifieke constructie van de staande achtervork en de bovenbuis.

“IsoBow biedt dezelfde voordelen als IsoSpeed, namelijk meer zitcomfort, maar is eenvoudiger en lichter. In het laboratorium lijken de gedragingen sterk op elkaar, en onze renners konden in het terrein geen onderscheid maken tussen de twee systemen”, legt het merk uit. Trek maakt van de gelegenheid gebruik om te vermelden dat het frame van deze derde generatie naar verluidt 200 gram lichter is dan zijn voorganger (1150 gram vergeleken met 1350 gram voor een gelakt frame in maat L).

Een verandering komt nooit alleen, het Amerikaanse merk besloot immers om vooraan de veerweg van deze Procaliber te vergroten tot 120 mm (vergeleken met 100 mm voorheen, met de mogelijkheid om te kiezen voor een voorvork van 110 mm) en de geometrie te herzien.

Vergeleken met de vorige generatie wordt de reach van deze nieuwe Procaliber groter (445 mm in maat M/L), wijzigt de balhoofdhoek van 68,8° naar 67°, wordt de zitbuis rechter (73,8° tegenover 74,3° voorheen) en de liggende achtervork 3 mm langer tot 435 mm. Bovendien is de ruimte voor de banden vergroot naar 2.4″, vergeleken met 2.2″ op het oude model.

De Procaliber neemt een zwevende remklauw (die meedraait met de buiging van het frame) over van andere modellen in het gamma om de vering beter te isoleren van de remkrachten. We merken ook op dat het Knock Block-systeem, dat moet vermijden dat het stuur bij een val in aanraking komt met het frame, op dit model wordt achterwege gelaten.

Er zijn drie versies beschikbaar in de catalogus van het merk:

De Trek Procaliber 9.5 (12,13 kg) met een prijs van € 1.999 is het instapmodel van de familie. Hij is als volgt uitgerust:

  • RockShox Judy GOLD-voorvork
  • Shimano Deore-aandrijving
  • Shimano MT200-remmen
  • Bontrager Kovee-wielen
  • Bontrager Saint-Anne Pro XR-banden

De Procaliber 9.6 (11,08 kg – € 2.499) is het tussenmodel:

  • RockShox Reba RL-voorvork
  • Shimano SLX/XT-aandrijving
  • Shimano MT501-remmen
  • Bontrager Kovee Comp 25-wielen
  • Bontrager Saint-Anne Pro XR-banden

De Trek Procaliber 9.7 (10,58 kg) is het topmodel en heeft een prijskaartje van € 4.499:

  • RockShox SID-voorvork
  • Sram GX T-Type-aandrijving
  • Sram Level Bronze 4-zuigerremmen
  • Bontrager Kovee Elite 30-wielen
  • Bontrager Saint-Anne RSL XR-banden

Er is ook een carbon framekit beschikbaar voor € 1.499.

Meer info via https://www.trekbikes.com/international/en_IN_TL/procaliber/

DoorJan Geys