Nieuw | Trek Slash+: een Slash met een elektrisch supplement

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Trek Slash+: een Slash met een elektrisch supplement

De Trek Slash trekt je aandacht, maar je maakt je zorgen over de trapprestaties? Wil je de top van je favoriete routes iets sneller bereiken zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties tijdens de afdaling? Hier is de Trek Slash+! Op papier is hij niets meer of niets minder dan een Slash waaraan het Amerikaanse merk de lichtste en meest discrete ondersteuning heeft toegevoegd. Dit is wat je moet weten:

Met zijn mullet-opstelling voor de wielen, zijn 170 mm veerweg, zijn high pivot vering en verstelbare veerprogressie en balhoofdhoek doet de Slash+ meer dan alleen het concept van de Slash aanpassen, zoals soms het geval is bij elektrische versies van klassieke fietsen, hij neemt ook alle kenmerken die de Slash tot de Slash maken over.

De kleine “+” in de naam geeft aan dat er inderdaad een motor op deze fiets zit. Over dit onderwerp vertelt Trek ons ​​dat deze “+” de code zal zijn die aangeeft dat we het voortaan over een e-mountainbike in de Trek-catalogus hebben. Namen als ‘E-Caliber’ of ‘Fuel EXe’ blijven nog steeds bestaan, maar als de fietsen vernieuwd worden, zouden deze moeten veranderen in ‘SuperCaliber+’ en ‘Fuel EX+’. Een beetje samenhang kan geen kwaad!

De Slash+ is dus voorzien van een motor, in dit geval de TQ HPR-50. De keuze voor de kleine TQ-motor kan bedenkelijk zijn omdat het een zeer sportief assistentiesysteem is en in onze ogen meer geschikt is voor gravel en fietsen met 120 mm veerweg (lees Test | Scott Solace Gravel eRIDE of Test nieuw | BMC Fourstroke AMP LT) dan voor te grote endurofietsen (zie Test Nieuw | Mondraker Neat), maar Trek koos er toch voor omdat het volgens hun tests bergaf de snelste motor is.

We kunnen ons een beeld vormen dat het merk hier doelt op het gewicht en de verdeling van de massa van het systeem, maar dit illustreert duidelijk de aanpak van deze Slash+: een pure enduro-mountainbike met een beetje extra hulp.

Waar we de motor al goed kennen, is de batterij echter gloednieuw. Ontwikkeld door TQ biedt deze een capaciteit van 580 Wh, vergeleken met 360 Wh voor de oude versie (die compatibel blijft met de fiets, onder voorbehoud van de installatie van een specifieke tip). Een goede zaak gezien de “vraatzuchtige” neigingen van de Slash, met de brede enduro-achterband en de extra tussentandwielen die worden opgelegd door het hoge draaipunt, wat bronnen zijn van wrijving en dus prestatieverlies. En alsof dat nog niet genoeg is, is de fiets ook compatibel met de extender van 160 Wh die in de bidonhouder kan geschoven worden.

Verder wijst Trek ons ​​erop dat er ook aan de motor zelf werd gewerkt. Vanwege het hoge draaipunt en het tussentandwiel registreerde de HPR-50 het trappen en de bijbehorende gegevens (met name het koppel) in de oorspronkelijke configuratie niet correct. Dus werkten de teams van het Amerikaanse merk en TQ samen om het probleem op te lossen, wat resulteerde in een iets andere oriëntatie van de motor dan bij andere fietsen.

Aan de kant van de ophanging is de kinematica identiek aan die van de Slash. Trek heeft het niet nodig geacht om iets aan te passen en oordeelt eenvoudigweg dat “de motor de beklimmingen leuker maakt.” Van origine gemonteerd met een luchtdemper accepteert de Slash+ zonder problemen een spiraalveer, maar het merk raadt dan aan om de flip chip waarop de demper is gemonteerd naar de “meer progressieve” configuratie (naar achteren) te verdraaien.

De geometrie ligt zeer dicht bij die van de Slash zonder ondersteuning, zonder perfect identiek te zijn (balhoofdhoek van 63,5° ± 1°, zitbuishoek van ongeveer 77°, reach van 449 mm en liggende achtervork van 434 mm in maat M). Wel is er geen ML beschikbaar van de Slash+, het resulterende ‘gat’ tussen de M en L wordt opgevuld door een aanpassing van de reach, waarvan het merk ons ​​het verstelbereik niet heeft meegedeeld.

We merken ook op dat de maat S voor en achter met 27,5″-banden is uitgerust, in plaats van de mullet-opstelling op de andere maten. Trek specificeert dat deze maat het onderwerp is geweest van zeer speciale aandacht om mensen met een kleine maat dezelfde voordelen te bieden als bij grotere frames. Ondanks de plaatsinname van de demper blijft de Slash+ in maat S compatibel met een grote telescopische zadelpen (een drop tot 200 mm), de Range Extender of een bidon en de inzetstukken onder de bovenbuis (om een ​​multitool te bevestigen, een binnenband, enz.).

Ten slotte geeft Trek aan dat het de tussentandwielen rond het crankstel heeft herzien: het bovenste tandwiel blijft identiek aan dat van de Slash, met 19 tanden om de hoek van de kettingschakels te beperken, maar het onderste tandwiel is volledig herzien om de ketting beter vast te houden (meer gemarkeerde tanden en beschermingen die nu de ketting omsluiten), een probleem dat bekend is bij de klassieke Slash. Dit tussentandwiel is nu ook in de hoogte verstelbaar, zodat het eenvoudig aan te passen is aan verschillende formaten van kettingbladen.

In de catalogus zijn twee modellen opgenomen, beide met een carbon frame. Uitgerust met een Fox Rhythm 38-voorvork, Float X Performance-demper, Shimano Deore 4-zuigerremmen en een Shimano SLX/Deore XT-aandrijving weegt de Slash+ 9.7 20,38 kg. Prijs: 7.999 euro.

De Slash+ 9.9 is uitgerust met een RockShox Zeb Ultimate-voorvork en Vivid Ultimate-demper, Sram Maven Silver-remmen en een Sram X0 AXS-aandrijving. Hij zou 20,88 kg wegen en kost 11.999 euro.

Meer info via trekbikes.com

Foto’s copyright Trek

DoorJan Geys