Nieuw | Trek Top Fuel: eerder verfijnen dan revolutioneren

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Trek Top Fuel: eerder verfijnen dan revolutioneren

De Trek Top Fuel krijgt een kleine update. Vier jaar na de grote veranderingen wordt de veelzijdige short-travel bike van het Amerikaanse merk nog wat meer verfijnd om zowel bij het trappen als bij het afdalen vooruitgang te boeken. Dit is wat er verandert:

De Trek Top Fuel werd oorspronkelijk gecreëerd om de rol van wedstrijdgerichte full-suspension binnen het XC-gamma van Trek te vervullen. In 2020 maakte hij echter een bocht van 180° en liet daarmee de wedstrijdcircuits achter zich, die voortaan het terrein zouden zijn van de Supercaliber. De Top Fuel zocht het wilder. In 2022 hebben nieuwe ontwikkelingen hem nog meer in deze richting geduwd, met onder meer de overstap naar 130 mm veerweg vooraan …

Voor deze nieuwe generatie heeft Trek de essentie van de fiets behouden en zich alleen gericht op het verfijnen van bepaalde details, zonder op zoek te gaan naar een nieuwe transformatie. Het teken van een zekere maturiteit?

De basis van de fiets blijft dan ook hetzelfde: de nieuwe Top Fuel is een fiets met 120 mm veerweg achteraan en 130 mm vooraan, aangeboden in carbon of aluminium. Het frame is echter herwerkt om wat gewicht en flexibiliteit te winnen: Trek kondigt een iets lagere stijfheid aan en een besparing van 220 gram, zowel op het carbon als het aluminium model. Eenvoudigere, fijnere lijnen (vooral in de voorste driehoek) en een discretere look zijn op visueel vlak de gevolgen van deze kuur.

Wat de geometrie betreft, ondergaat de Mino Link een evolutie. Dit kleine onderdeel maakt het mogelijk om de afmetingen van de fiets enigszins te veranderen. Voorheen gepositioneerd op de verbinding tussen de achtervork en de link, migreert de Mino Link nu naar de voet van de schokdemper. In plaats van twee posities heb je nu de keuze uit vier posities: twee om de geometrie te wijzigen (omhoog/omlaag) en twee om het gedrag van de ophanging te veranderen (vooraan/achteraan).

De hoge positie maakt de hoeken 0,5° rechter, verlengt de reach met 5 mm en verhoogt het bottom bracket met 6 mm, terwijl de achterste positie iets meer progressiviteit biedt dan de voorste positie (19% versus 14%), die de curves overneemt van de oudere generatie. Om met de vering te eindigen noemt Trek ook nog een iets verhoogde anti-squat die meer respons zou moeten geven bij het trappen.

Qua afmetingen verliest de balhoofdhoek 0,5° om op 65,5° uit te komen. De lengte van de liggende achtervork wordt voortaan aangepast aan de framemaat: 435 mm op de S en M, 440 mm op de ML en L en 445 mm op de XL, tegenover 434 mm voorheen op alle maten. De reach wordt 3 millimeter langer, wat wil zeggen een verwaarloosbare verandering (447 mm in maat M, 462 mm in de nieuwe ML en 477 mm in  maat L). De hoek van de zitbuis blijft tussen de 76 en 77°, behalve op de XL (75,2°). Alle hier gegeven afmetingen zijn met de Mino Link in de lage stand.

Trek specificeert ook dat de insteeklengte van de zadelpen is vergroot – merk op dat de bocht van de zitbuis nu veel lager zit – om telescopische zadelpennen met een langere drop te kunnen gebruiken. We merken ook op dat de S-maten zijn uitgerust met 27,5″-wielen en niet met 29″ zoals de rest van het gamma.

Op praktisch vlak heeft het Amerikaanse merk het opbergvakje in de onderbuis herzien. Het kreeg een grotere opening, een betere afdichting, nieuwe zakjes (die op alle 2025-modellen zullen zitten) en een herziene interne doorgang van de kabels en leidingen. De carbon modellen worden standaard verkocht met twee zakjes, maar bij de aluminium modellen is er maar één.

Verder verdwijnen de Knock Block-stops in deze generatie. De nieuwe vormen van het frame zorgen ervoor dat de vorkkroon niet langer het risico loopt de onderbuis te raken en Trek heeft daarom besloten de stops te verwijderen om het balhoofd te vereenvoudigen. Het merk is overigens niet meegegaan met de trend van interne passages via de headset, maar goed ook!

Degenen die hun Top Fuel mee willen nemen naar ruwer terrein of hem het uiterlijk van de Fuel EX van een paar jaar geleden willen geven, weet dat de fiets nu compatibel is met een 130/140 mm-montage (in plaats van de originele 120/130 mm) of met een mullet set-up, dat wil zeggen een achterwiel van 27,5″ en een voorwiel van 29″.

Het aanpassen van de veerweg gebeurt door de slag van de demper aan te passen: door over te schakelen naar 185×55 mm (vergeleken met standaard 185×50 mm) winnen we ongeveer 10 mm om achteraan op 130 mm uit te komen. De aanpassing van de voorvork behoeft geen uitleg, en als je geïnteresseerd bent in de mullet-montage, houd er dan rekening mee dat Trek aanbeveelt om voor een voorvork van 140 mm te kiezen en de Mino Link naar de hoge positie te verplaatsen. Opgelet, met deze aanpassingen zullen de hoeken ongeveer 1° vlakker worden en de reach 9 mm korter. Aanzienlijke veranderingen dus die voelbaar zijn op het terrein.

Het goed gevulde gamma omvat drie aluminium en vier carbon modellen en twee framekits, één van elk materiaal. Je vindt de volledige details van elke versie op de Trek-website (link hieronder), maar hier geven we ​​al alle gewichten en prijzen mee:

  • In aluminium: Top Fuel 5 voor € 2859 en 15,90 kg / Top Fuel 8 voor € 4059 en 14,58 kg / Top Fuel 9 voor € 4859 en 14,38 kg / framekit voor € 2829
  • In carbon: Top Fuel 9.8 XT voor € 6499 en 13,45 kg  / Top Fuel 9.8 GX AXS voor € 6999 en 13,20 kg / Top Fuel 9.9 X0 voor € 8999 en 13,10 kg / Top Fuel 9.9 XX voor € 11 499 en 12,85 kg / framekit voor € 4559.

Meer info via trekbikes.com

DoorJan Geys