Nieuw | Kleine update voor de BMC URS

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Kleine update voor de BMC URS

Vijf jaar geleden schudde BMC de gravelwereld door elkaar met de release van de URS en zijn radicale benadering van de discipline. Twee jaar later deden de Zwitsers het opnieuw met de URS LT en zijn verbazingwekkende voorvering. Nu gravel populairder is dan ooit, heeft BMC besloten de URS een facelift te geven. Dit is wat er verandert:

Een markt revolutioneren is niet eenvoudig, anders zou het woord zijn betekenis verliezen. Dat twee keer doen is dus bijzonder … Voor deze nieuwe versie van de URS concentreerde BMC zich vooral op het verfijnen van de verschillende modellen (URS, URS 01, URS LT) op het niveau van geometrie of bruikbaarheid. Merk op dat deze ontwikkelingen alleen de carbon modellen betreffen, de URS AL maakt zich (nog?) geen zorgen en blijft in de catalogus staan ​​zoals hij sinds 2021 is.

Er komt een maatje bij in het URS-gamma, omdat alle fietsen nu verkrijgbaar zijn in XS, een maat die wordt aanbevolen door BMC voor mensen onder de 1m67. Daarnaast wordt het frame over het algemeen langer omdat de liggende achtervork 5 mm (430 mm) groeit en de balhoofdhoek 0,5° tot 1° vlakker wordt (69° in XS en S, 69,5° daarboven). Voor de wielbasis geeft dit in totaal +7 tot +21 mm afhankelijk van de maat.

Wat betreft de zitpositie zien we het tegenovergestelde, aangezien de reach iets korter is geworden, met name op de LT (-4 tot -10 mm, maar slechts -3 tot +1 mm op de URS en URS 01). Toch blijft de reach relatief lang voor een gravelbike, terwijl de stack aanzienlijk toeneemt (+7 tot +21 mm op de URS en URS 01, +3 tot +16 mm op de URS LT). Het is duidelijk dat BMC in afdalingen de MTB-kant van de URS wilde accentueren.

Praktisch gezien passen er nu banden tot 700×47 mm in het frame en zijn de fietsen standaard voorzien van banden van 44 mm, vergeleken met respectievelijk 700×44 mm en 40 mm bij de vorige generatie. De MTT – de microvering aan de achterkant (10 mm veerweg) die rekent op het buigen van het carbon en een elastomeer heeft als schokdemper – is nog altijd aanwezig op de URS 01 en URS LT en wordt nu aangevuld met een Cargo-riem om alles vast te maken dat je denkt nodig te hebben (vest, banaan, binnenband, …).

Voor het opbergen van kleine spullen is er ook een opbergvak in de onderbuis. Het sluitsysteem, dat door zustermerk Scor werd ingehuldigd op de 2030 en door BMC werd overgenomen op de nieuwste Roadmachine 01, is niet het meest discrete of meest praktische systeem dat we kennen, maar het werkt. Dit opbergvak is te vinden op alle modellen uit de URS-familie.

Achteraan verandert het frame naar de UDH-standaard, waardoor je de keuze hebt tussen een klassieke aandrijving met een ‘universele’ derailleurhanger of een van de Sram-derailleurs in directe montage. Standaard worden alle fietsen gemonteerd met een enkel kettingblad en een mountainbikecassette. De doorgangen van de leidingen gebeuren via de headset op fietsen die zijn uitgerust met de ICS MTT-stuurpen, maar het frame biedt de mogelijkheid om voor een klassieke doorgang te kiezen en dit is ook de oplossing die op de andere modellen wordt toegepast.

In de catalogus breidt de familie zich uit met de komst van een elektrisch ondersteunde versie, gebaseerd op een TQ HPR-50 systeem (zoals de Fourstroke AMP LT bij BMC of de Scott Solace Gravel eRide) en het concept van de URS LT, dat wil zeggen met de MTT-microvering aan de achterzijde en de HiRide-vork (20 mm veerweg) aan de voorzijde. De batterij heeft een capaciteit van 360 Wh. In totaal zijn er 4 varianten van de URS met een carbon frame:

  • URS: de eenvoudigste, een opbergvak, talrijke inzetstukken voor zadeltassen of bagagerekken en geen vering. Modellen: Three (€ 3.799) en Two (€ 4.499).
  • URS 01: een opbergvak, talrijke inzetstukken, MTT aan de achterkant en ICS MTT-stuurpen met vering (Redshift ShockStop-technologie). Modellen: Four (€ 5.999), Three (€ 8.499) en One (€ 11.999).
  • URS 01 LT: een opbergvak, talrijke inzetstukken, MTT aan de achterkant en MTT / Hiride-voorvork. Modellen: Two (€ 6.499) en One (€ 8.999).
  • URS Amp LT: TQ HPR-50-ondersteuning, talrijke inzetstukken, MTT aan de achterkant en MTT / Hiride-voorvork. Geen opbergvak en slechts één model: Two met een prijs van € 9.999.

Meer info via bmc-switzerland.com

DoorJan Geys