Oprichters Kona kopen het merk terug van Kent Outdoors
Door Jan Geys -
Verrassende aankondiging vandaag, maar in de goede zin van het woord: het historische merk Kona heeft aangekondigd dat het zal worden gekocht door de oprichters van het merk! Slechts twee jaar nadat Kona Bicycles in handen kwam van de Kent Outdoors-groep, besloot deze laatste abrupt uit elkaar te gaan … Het merk keert uiteindelijk terug naar zijn roots, in de handen van Dan Gerhard en Jake Heilbron, die Kona Bicycles in 1988 hebben opgericht.
Een korte herinnering aan wat voorafging: Kona Bicycles, dat werd opgericht in 1988, werd in 2022 gekocht door het Canadese sportartikelenbedrijf Kent Outdoors. Na een moeilijkere fase de afgelopen jaren besloot de Kent Outdoors-groep in april echter om het bord ‘For Sale’ op te hangen. Tegelijkertijd kondigde het merk een banenverlies aan om zich te concentreren op andere merken in zijn portfolio.
Dit ongelukkige scenario nam echter een onverwachte en positieve wending nu het bedrijf wordt gekocht door … de oprichters van het Canadese merk zelf, Dan Gerhard en Jake Heilbron! Het nieuws werd aangekondigd via een persbericht op de website van het merk:
“Dan Gerhard en Jake Heilbron kochten het merk van Kent Outdoors en samen met een team van toegewijde en ervaren Kona-medewerkers zullen ze de ‘Long Sweet Ride’ verderzetten. Met deze terugkeer naar een gepassioneerd eigenaarschap en bedrijfsvoering verdubbelen we onze inspanningen om het unieke erfgoed van ons merk te behouden en terug te keren naar de basis”, legt het merk uit.
De prijzen van de Kona-fietsen zullen competitiever worden, aldus het merk
Kona legt ook uit dat het naast het handhaven van de filosofie van het merk vooral de bedoeling is om de relaties met hun netwerk van bijna 1.000 wederverkopers in Noord-Amerika en Europa te vernieuwen. Het Canadese merk legt ook uit dat de prijzen voor fietsen van het Kona-merk competitiever zullen worden: “We zijn nu in staat om veel competitievere prijzen voor onze fietsen aan te bieden. Nu het merk weer in privé handen is, zijn we in staat om gestroomlijnder, flexibeler en sneller te zijn. Dit, gecombineerd met de steun van onze leveranciers, zorgt ervoor dat we fietsen van hoge kwaliteit in een uitgesproken Kona-smaak kunnen aanbieden tegen zeer aantrekkelijke prijzen. We zullen nooit meer een BOGO-uitverkoop doen (n.v.d.r: Buy one, Get one – of koop er een, krijg er een gratis), dus vraag het niet, maar we beloven wel een goede prijs-kwaliteitverhouding”, legt Mark uit.
Dit is niet het eerste merk dat dit patroon volgt, denk maar aan Ibis, en we hopen voor Kona dat de toekomst een positief pad zal volgen, vergelijkbaar met het Californische merk, dat van ver begon en terugkeerde bij de groten.
Meer info via https://www.konaworld.com