P1 Singularis M30: de mysterieuze MTB-wielen van Pauline Ferrand-Prévot en Tom Pidcock
Door Jan Geys -
De zeer exclusieve P1 Race Technologies Singularis M30-wielen (pfff), die vorig jaar voor het eerst te zien waren op de fietsen van de twee XC-wereldkampioenen Pauline Ferrand-Prévot en Tom Pidcock, zijn onlangs bij ons op de redactie beland voor een exclusieve test. In afwachting daarvan is dit wat je moet weten over deze MTB-wielen:
Als P1 Race Technologies je niets zegt, dan is dat normaal. Het merk is nog heel jong en telt voorlopig nog maar één model in de catalogus. Het dankt zijn toetrede tot de MTB-markt aan het project dat rond Tom Pidcock werd gebouwd.
P1 is een merk dat immers gecreëerd werd door Princeton CarbonWorks, een van de twee partners van het wielerteam Ineos-Grenadiers (de andere partner is Shimano) waarvoor de Brit uitkomt. Princeton CarbonWorks is gespecialiseerd in producten voor de weg, zij het in kleine productieaantallen. Na de komst van de eerste modellen in 2015 wist het merk snel een zekere reputatie op te bouwen.
Dit is te danken aan het profiel van de velgen waarvan de hoogte in ‘golven’ varieert, iets dat we eerder ook al zagen bij Zipp en wat de aerodynamica van de velg ten goede moet komen. Naast het eerder genoemde Ineos-Grenadiers, kreeg de naamsbekendheid nog een extra duwtje doordat Mathieu van der Poel en zijn entourage tijdens de Tour de France van 2021 alles in het werk stelden om een paar van deze ‘wonderwielen’ in hun bezit te krijgen.
Op de vooravond van de tijdrit van 27,2 km tussen Changé en Laval stond de Nederlander in het geel, maar iedereen gaat er dan al vanuit dat dat voor het laatst zou zijn. Van der Poel en zijn team hoopten dat ze de trui alsnog zouden kunnen redden door op een set Princeton-wielen te rijden en beslisten om koste wat het kost een set te bemachtigen.
Shimano, de officiële materiaalleverancier van Alpecin-Fenix, knijpt een oogje toe, maar het bleek onmogelijk om een paar los te weken bij Ineos, het enige team dat officieel met Princeton-wielen reed. De Britten hadden geen zin om hun voordeel door te schuiven naar een van hun tegenstanders. De oplossing werd gevonden door de wielset te kopen die voorzien was voor de Ineos-renner die als reserve ingeschreven stond voor de Tour de France. Die renner woont op dat moment in Andorra en via een tussenpersoon werd de wielset via Andorra in ijlspoed naar Rennes gereden waar Alpecin-Fenix die nacht logeerde.
900 km (enkele reis) om een paar wielen aan de gele trui te leveren de dag voor een tijdrit, het is het soort anekdote dat de geschiedenis van de Tour de France helpt schrijven … vooral als we het resultaat kennen: de volgende dag redt Mathieu van der Poel zijn leidersplaats met acht pietluttige seconden tegen Tadej Pogačar. Dankzij de wielen? We zullen het nooit echt weten, maar één ding is zeker: Princeton CarbonWorks stond enorm in de schijnwerpers.
Toen Ineos Tom Pidcock rekruteerde en besloot hem te ondersteunen in zijn dubbele MTB- en wegproject, volgden de partners van het team en zo kwam het dat Princeton een paar MTB-wielen begon te ontwikkelen, net zoals Pinarello op dat moment werkte aan een Dogma XC hardtail en full-suspension. Ook Pauline Ferrand-Prévot, die in 2023 bij het team kwam, zou van deze ontwikkelingen profiteren.
Tot zover de context. Technisch gezien zijn deze P1 Singularis M30-wielen bijzonder. De velg heeft een interne breedte van 30 mm (vandaag de standaard in XCO op het hoogste niveau) maar ze onderscheidt zich door een aanzienlijke hoogte (tussen 32 en 36 mm) en vooral een hoog gewicht: officieel 418 g.
Voor de naaf kun je kiezen tussen Industry Nine Hydra of het zeer exclusieve NonPlus. Dit laatste klein Duitse merk werd opgericht door Tactic en maakt de naven voor de Princeton-wielen. Het heeft slechts één paar naven in zijn catalogus staan (het patroon herhaalt zich) en dit is lange tijd de lichtste op de markt geweest: 86 g voor de voorkant en minder dan 170 g voor de achterkant (in Sram XD), dankzij extreme keuzes zoals de aluminium ratchet-vrijloop.
De 28 Sapim CX-Ray spaken (voor en achter) kennen we wel! Met de NonPlus-naven weegt de wielset ongeveer 1350 gram. En de prijs? € 2.650. Het persbericht van P1 vermeldt ook een iets smaller en lichter paar met 26 mm interne breedte voor 1276 g, maar we vonden geen spoor van dit model op de website van het merk.
We kregen ondertussen een exclusief paar toegestuurd van de P1 voor een test. Na een paar weken testen rond de redactie van Annecy en in Zuid-Frankrijk, zijn ze nu bij het Belgische team van Vojo terechtgekomen om geconfronteerd te worden met andere terreinen en andere rijstijlen.
Zijn ze zo exclusief als ze lijken? Zijn ze interessant buiten het wereldbeker-circuit? En wat zijn ze in competitie waard in vergelijking met de bekendere concurrentie? Over een paar weken vertellen we meer!
Meer info via p1racetech.com