Roc d’Azur 2024 | De nieuwigheden van Rockrider

Door Jan Geys -

  • Techniek

Roc d’Azur 2024 | De nieuwigheden van Rockrider

Oktober is de maand van de Roc d’Azur, het niet te missen evenement aan het einde van een lang seizoen. Vanochtend werden de deuren geopend van de beursvloer en naar goede gewoonte presenteerde Rockrider er enkele nieuwigheden: een kinderfiets, een veelzijdige en (zeer) goed geprijsde full suspension, … We nemen de nieuwe producten van het Franse merk onder de loep:

De Feel 700 S sluit zich aan bij de Feel-familie van Rockrider, die fietsen samenbrengt die gericht zijn op rijplezier (Race is gericht op XC-prestaties en Explore op rustige fietstochten). Dat doet hij met een zeer scherpe prijs, waardoor hij meteen een interessante keuze is voor een eerste full suspension. Wat gedacht van een prijs van 1799 euro? Je zult echter nog even moeten wachten voordat je hem in huis kunt halen, aangezien hij pas in het voorjaar van 2025 in de winkels zal staan.

Voor deze prijs heb je een aluminium frame met achteraan een veerweg van 130 mm (140 mm aan de voorkant) via een ophanging die een beetje anders is dan op de carbon 900 S-modellen. Hier zien we een single pivot + link in plaats van een 4-bar linkage zoals op de 900 S. Een andere benadering die op het terrein iets andere sensaties zou kunnen bieden.

De uitrusting is ondanks de prijs behoorlijk interessant, aangezien de fiets is uitgerust met een RockShox Deluxe-demper en vooral de nieuwe RockShox Psylo Gold-voorvork (lees: Test | RockShox Psylo Gold RC: eenvoudig en flatterend!). Verder zien we Sun Ringlé-wielen geschoeid met banden uit eigen huis en een geweldige Tektro 1×11 aandrijving. Tektro is niet meteen een naam die we gewend zijn op deze post, maar het is nog steeds het moederbedrijf van TRP, dat wil concurreren met Sram en Shimano op de high-end aandrijvingen, dus waarom niet?

Nog een grote nieuwigheid is deze 27,5″ elektrisch ondersteunde hardtail voor kinderen genaamd 26 E-Expl 900.

Hij is gebaseerd op een Mahle X30-motor in het achterwiel (45 Nm, 1,9 kg) en een batterij van 237 Wh, een keuze die zowel uit kostenoverwegingen als uit gebruiksgemak is gemaakt voor de jongste bikers. De MicroShift Advent-aandrijving telt 9 versnellingen (11-38 cassette, kettingblad met 32 ​​tanden), de voorvork is een RockShox Judy van 100 mm en de Hutchinson Toro-banden zouden een grote veelzijdigheid moeten bieden. Rockrider kondigt een gewicht van 16 kg aan. Reken op 1800 euro voor de fiets die in het voorjaar van 2025, rond mei, leverbaar zal zijn.

De nieuwe kleuren van de Race 940 S zijn geen exclusiviteit voor de Roc d’Azur, want ze werden enkele weken geleden al onthuld op de Sea Otter Europe-show. Het zwarte frame contrasteert met de flitsende kleuren van de andere modellen.

Tot slot blaast het merk zijn beroemde limited editions nieuw leven in met deze fantastische Race 940 S LTD in een kleur die geïnspireerd is op de fietsen van de renners van het Decathlon-Ford team die deze zomer deelnamen aan de Olympische Spelen.

Hij is uitgerust met een Rockshox SID-voorvork en SIDLuxe Ultimate-demper, Sram XX SL-aandrijving, Sram Level-remmen met 4 zuigers, Darimo Carbon-cockpit (een primeur voor de serie-uitrusting), Zipp 1Zero Moto Hitop SW-wielen, Vittoria Mezcal Race-banden, … Een hyper-exclusieve montage die in het voorjaar van 2025 verkrijgbaar zal zijn in slechts 100 exemplaren, voor een verwachte prijs tussen 6.500 en 7.000 euro.

DoorJan Geys