Rockrider 2021: goedkopere uitvoeringen en enkele evoluties

Door Jan Geys -

  • Techniek

Rockrider 2021: goedkopere uitvoeringen en enkele evoluties

Nadat Rockrider het gamma in 2019 vernieuwde en vorig jaar uitpakte met enkele knappe limited editions, is het dit jaar tijd om enkele goedkopere uitvoeringen te presenteren van hun topmodellen. Hiermee wil het merk nog maar eens onderstrepen dat ze de beste prijs-kwaliteitverhouding aanbieden voor zowel de recreatieve bikers, als in XC en all mountain.

De full suspensions

Vooraan zien we een Manitou Machette-vork en achteraan een Manitou Radium-demper, net zoals op de XC 900S, die de schokken moeten opvangen. Beide worden op het stuur bediend met een in eigen huis ontwikkelde Combolock 2. De aandrijving is een allegaartje van Sram GX Eagle (shifter, derailleur) en NX Eagle (cassette, ketting). Tot stilstand komen doe je met Sram Level T-remmen. Rockrider opteerde voor een kettingblad met 34 tanden om het sportieve karakter van de fiets te onderstrepen, maar het is ook mogelijk om in de winkel te kiezen voor een exemplaar met 32 tanden.

De SunRingle Duroc 30-wielen en Hutchinson Kraken-banden (www.vojomag.nl/test-nieuw-hutchinson-kraken-racing-lab-een-brede-visie-op-xc) van 2.30″ maken het geheel af. De remmen zullen voor sommigen misschien iets te slapjes uitvallen, maar voor de rest is dit een zeer homogene technische fiche waar je niet mee voor verrassingen zult komen te staan. Het gewicht zou 12,6 kilogram bedragen (medium) en dit model gaat voor 1799 euro over de toonbank.

Minder wijzigingen vallen er te vermelden op de XC 900S die reeds twee jaar in de catalogus staat en die we in het verleden reeds hebben getest. De zadelpen heeft geen setback zodat de biker mooi centraal zit. Net zoals op de 500S heb je recht op een kettingblad met 34 tanden (met een GX 10-52 cassette), tubeless Hutchinson Kraken-banden van 2.30″ en een nieuwe stuurpen (-20°) om ook hier het sportieve karakter te onderstrepen. De prijs van dit model bedraagt 2199 euro, wat iets duurder is dan vorig jaar (+ 200 euro).

Een andere grote nieuwigheid vinden we terug in de AM-familie, de AM 50S. Deze situeert zich in het gamma onder de AM 100S en gaat voor 1349 euro over de toonbank, daarmee is dit de instapper bij de full suspensions. Naast een aluminium frame, krijg je voor die prijs een RockShox Recon Silver-vork, een Manitou Radium-demper, Sram Level-remmen met schijven van 180 (vooraan) en 160 millimeter (achteraan) en een Sram SX Eagle-aandrijving met een kettingblad met 32 tanden en een 11-50 cassette. Een mooie uitrusting voor het prijskaartje. Net zoals de AM 100S wordt hij verkocht met 29″-wielen (met banden met een breedte van 2.10″) maar op eenvoudig verzoek is het bij de bestelling ook mogelijk om voor 27,5″-wielen te opteren.

De elektrische Stilus krijgt dan weer een batterij van 625 Wh (vorig jaar was dat nog een exemplaar van 500 Wh) en een nieuwe schaalverdeling voor de maten. Voortaan begint het gamma met een small en niet langer met een medium, het grootste model is nog steeds een XL. Daarnaast werd dit model een tikkeltje groter omdat heel wat gebruikers de vorige Stilus wat aan de korte kant vonden.

De hardtails

Bij de hardtails moet je geen nieuwe modellen verwachten, maar toch heeft Rockrider ook hier niet stilgezeten. De onderdelen werden aangepast om mee te zijn met de tijd en het aanbod werd gereorganiseerd om beter aan te sluiten bij de full suspenions.

De XC 50 gaat voortaan als XC 100 door het leven. Op dit model veranderen bijna alle onderdelen. We nemen afscheid van de RockShox Judy-vork, Sram SX Eagle-aandrijving en SunRingle-wielen en verwelkomen een Manitou Markhor-vork, een Shimano Deore 11-speed en Rockrider-wielen met Hutchinson Kraken-banden van 2.30″. Op papier zou je nog kunnen zeggen dat dit niet zo’n ingrijpende veranderingen zijn, maar wanneer we de kwaliteiten van de nieuwe Deore-groep beoordelen (lees hier de presentatie nog even vooraleer we binnenkort met een uitgebreide review komen), mogen we toch van een meerwaarde spreken op het terrein. Prijs van de fiets: 899 euro.

Net daarboven vinden we de oude XC 100 terug die voortaan luistert naar de naam XC 120. Dit model maakt de omgekeerde beweging en ruilt de Manitou Markhor in voor een RockShox Judy Silver. De rest van de onderdelen wijzigen niet, met uitzondering van de Hutchinson Kraken-banden en de zadelpen zonder setback. De Sram NX Eagle-aandrijving, SunRingle Duroc 30-wielen en Sram Level-remmen blijven dus aan boord. De prijs van dit model stijgt wel lichtjes en gaat van 999 euro vorig jaar naar 1099 euro dit jaar.

De veelzijdige AM 100 met 130 millimeter veerweg krijgt dan weer een RockShox Judy in de plaats van een Sektor. De Sram NX Eagle-aandrijving maakt plaats voor een Shimano Deore 11-speed, de Rockrider/Tektro-remmen voor Shimano MT 200-exemplaren en de Michelin-banden van 2.60 voor een Hutchinson Toro in 2.25 (27,5″) of 2.10 (29″). Van dit model zakt de prijs: 899 euro tegenover 999 euro vorig seizoen.

Indien alles naar wens verloopt, zullen deze modellen in de loop van de maand april en mei in de winkels staan.

Meer info via www.decathlon.be

Foto’s copyright Rockrider/Decathlon

DoorJan Geys