RockShox Reverb Stealth MY20: soepeler, meer opties en een Vent Valve

Door Jan Geys -

  • Techniek

RockShox Reverb Stealth MY20: soepeler, meer opties en een Vent Valve

In navolging van de eerder dit jaar geïntroduceerde draadloze AXS, krijgt ook de RockShox Reverb MY20 een nieuwe look. Nieuwe dichtingen moeten zorgen voor een soepelere werking en voortaan heb je de keuze uit meer modellen met een verschillende drop. In zijn totaliteit werd de Reverb een stukje korter en om het systeem snel te ontluchten verschijnt ook hier de Vent Valve ten tonele. Dit zijn de details:

Een nieuw intern mechanisme

Net als de RockShox Reverb AXS, krijgt de nieuwe Reverb Stealth 2020 een zwevend zuigermechanisme (IFP) dat volgens Sram verschillende voordelen moet bieden. Het merk spreekt van een snellere inzakking van het zadel en dat er de helft minder kracht nodig is om het zadel te laten zakken. Voor een soepele werking wordt gebruikgemaakt van een nieuwe vloeistof (Maxima Reverb). We hebben de nieuwe Stealth nog niet getest, maar tijdens de presentatie had de Reverb AXS ons inderdaad niet alleen verbaasd met de snelheid van de draadloze bediening, maar ook vanwege de soepele werking. Als de Stealth hetzelfde pad volgt, ziet het er zeer interessant uit.

Vent Valve

Een van de meest voorkomende problemen bij een telescopische zadelpen, is dat er lucht in het systeem kan binnendringen, waardoor het zadel enkele centimeters inzakt, zelfs wanneer het circuit gesloten is. Om te vermijden dat lucht en olie zich met elkaar zouden vermengen, introduceerde RockShox op de AXS Reverb de Vent Valve. Dit principe is nu ook aanwezig op de Reverb Stealth, met dit verschil dat deze ontluchtingsklep zich hier aan de bovenkant bevindt en niet aan de onderkant van de zadelpen. Dit komt door de aanwezigheid van de leiding die naar de bediening op het stuur loopt. Je moet dan ook het zadel verwijderen om toegang te krijgen tot de Vent Valve, maar het ontluchten zelf duurt slechts enkele seconden. Uitgerust met een klein gereedschap in de vorm van een ‘handvat’, druk je stevig op het ventiel. Dan druk je de zadelpen in en het systeem wordt van lucht gezuiverd. Wat de frequentie van onderhoud betreft, is de tijdspanne verlengd naar 600 uur.

5 modellen van 100 tot … 200 millimeter!

De RockShox Reverb Stealth was voorheen beschikbaar met een drop van 100 tot 170 millimeter. Vanaf nu wordt dit 100, 125, 150, 175 en … 200 millimeter! De laatste twee modellen zijn nieuw en voldoen aan de groeiende vraag naar zadelpennen die nog meer drop bieden. We zagen eerder al kleine merken uitpakken met een drop van 200 millimeter, maar RockShox is voor zover we weten het eerste zwaargewicht in dit domein dat dit pad volgt. De groten onder ons, de eigenaars van een zeer laag frame en de liefhebbers van trialzones zullen deze keuze wel waarderen.

De nieuwe RockShox Reverb Stealth werd ook korter om in meer frames te passen of fietsers de keuze te bieden om op hetzelfde frame voor een grotere drop te gaan dan in het verleden. We hebben het over een verschil van 20 tot 30 millimeter. De versie van 100 millimeter meet slechts 301 millimeter; de versie van 125 millimeter komt uit op 351 millimeter en de versies van 150, 175 en 200 millimeter meten respectievelijk 414, 467 en 519,5 millimeter.

Er zijn drie verschillende diameters verkrijgbaar: 30,9, 31,6 en 34,9 millimeter.

Prijzen en beschikbaarheid

De prijzen blijven onveranderd: 390 euro voor de modellen die met de standaard bediening zijn uitgerust (type push-pull) en 445 euro voor de modellen met de 1X-bediening. Sram deelde niets mee over het gewicht. Deze nieuwe versie van de RockShox Reverb Stealth is vanaf heden verkrijgbaar.

Meer info op www.sram.com/en/rockshox/series/reverb

DoorJan Geys