Schwalbe Addix: een nieuw compound voor meer grip en langere levensduur

Door Jan Geys -

Schwalbe Addix: een nieuw compound voor meer grip en langere levensduur

Schwalbe verrijkt zijn catalogus met de komst van een nieuw gamma dat is samengesteld uit een nieuw rubber compound, Addix genaamd. Dit gamma bestaat uit vier varianten: Speed voor crosscountry, Speedgrip voor trail/all mountain en Soft en Ultrasoft voor enduro en downhill. Het doel van de Duitse fabrikant is hetzelfde als wat alle bandenfabrikanten nastreven: de grip en duurzaamheid verbeteren.

In plaats van het aantal nieuwe profielen te vermenigvuldigen, opteerde Schwalbe dit jaar om zijn bestaande modellen te bewerken. De komst van het nieuwe Addix compound geeft nieuwe eigenschappen aan beroemde banden als de Magic Mary, de Rock Razor, de Nobby Nic, de Racing Ralph of de Rocket Ron.

Alle fabrikanten moeten hun hoofd breken over dezelfde vraag, namelijk hoe ze steeds meer grip kunnen combineren met een langere duurzaamheid, zonder de dynamische eigenschappen van de band te vergeten. Een zacht rubber biedt veel grip, maar slijt snel. Het is dus een kwestie van compromissen sluiten, grondstoffen mengen en veel R&D om het magische recept te vinden. Voor zijn Addix-technologie optimaliseerde Schwalbe de controle van de temperatuur tijdens de fabricatie. Tevens liet het merk een dure machine, die reeds gebruikt werd voor vrachtwagenbanden, aanpassen. De Duitse fabrikant legt het accent ook op de kwaliteitscontrole van de verschillende gebruikte ‘ingrediënten’.

Schwalbe zocht dus naar het beste compromis tussen grip en duurzaamheid en voegde daar nog de rolweerstand en de demping van de band aan toe. De term demping is niet echt toepasselijk op een band, maar we begrijpen het argument van Schwalbe wel: de manier waarop een band platgedrukt wordt en zijn vorm herneemt, kan een belangrijke invloed hebben op het gevoel en de controle van de biker.

Vier rubbervarianten

De Addix-technologie bestaat in vier verschillende varianten. De belofte: betere prestaties leveren dan de klassieke rubbers als Trailstar, Pacestar of Vertstar. Schwalbe pakt het pedagogisch aan: elk rubber compound kreeg een andere kleur toegewezen. En je hoeft je niet in bochten te wringen om te weten met welke variant je te maken hebt, want een gekleurde lijn op het loopvlak zorgt voor duidelijkheid! Verder siert een gekleurd label ook de flank van de band.

Schwalbe Addix Speed

De Addix Speed (rode kleur) is bestemd voor crosscountry.

In vergelijking met het Pacestar compound is de meest opmerkelijke theoretische verbetering die van de levensduur, met een winst van 25% volgens het merk.

Schwalbe Addix Speedgrip

De Addix Speedgrip (blauw) is bedoeld voor zowel crosscountry als trail of all mountain. Ze biedt meer grip dan de Speed-versie.

Nog steeds in vergelijking met het actuele Pacestar compound (dat eerder bedoeld is voor achterbanden), is de verwachte winst aan grip 35%. De levensduur wint maar liefst 62%. Het is natuurlijk onmogelijk om een echte mening te geven over deze cijfers, en nog minder om ze te controleren, maar ze doen ons wel beter begrijpen wat de ingenieurs van Schwalbe hebben getracht te bereiken.

Schwalbe Addix Soft

De Addix Soft (oranje) is dan weer meer bedoeld voor enduro en downhill en is eerder vergelijkbaar met het Trailstar compound.

Schwalbe aarzelt niet om een 49% langere levensduur aan te kondigen, naast 12% meer grip! Dit is zeer veelbelovend, toch als de terreintest dit bevestigt.

Schwalbe Addix Ultrasoft

Ook de Addix Ultrasoft (paars) is bedoeld voor de gravity disciplines en zou beter moeten presteren dan de huidige Vertstar compounds.

Alle eigenschappen zijn in theorie verbeterd, maar wel subtiel. Zo zou de rolweerstand 10% verbeterd zijn, de grip 6%, de demping 5% en de levensduur 12%. Schwalbe preciseert ook dat het rijgedrag van de band bij negatieve temperaturen verbeterd is.

Op het terrein

Onze collega’s van MTBCult, die ons in de Verenigde Staten vertegenwoordigden tijdens deze presentatie van Schwalbe, kregen de kans om het nieuwe Addix compound kort te testen.

Deze eerste test gebeurde met de Nobby Nic, met een breedte van 2.60 en 2.80. Onze collega’s noteerden dat de grip van de Speedgrip van hoge kwaliteit was. Ze waardeerden ook het rijgedrag van de band en zijn ‘beheerste’ vervorming. Ze spreken niet meteen van een revolutie, maar in vergelijking met het Pacestar-rubber lijkt het voordeel duidelijk. De band schenkt vertrouwen, zelfs op natte rotsen. Op droog terrein hebben de testers zich volop geamuseerd, waarbij ze voor de bochten slechts op het laatste moment in de remmen knepen. We kunnen ons dan ook makkelijk voorstellen dat de Soft- en Ultrasoft-modellen de fiets letterlijk op de grond zullen doen kleven! Het Addix-rubber en zijn vier varianten worden begin juni in de winkel verwacht!

De volledige uitleg van Schwalbe vind je hier https://www.schwalbe.com/addix-compound/

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met MTBCult.it

DoorJan Geys