Shimano LinkGlide: nieuwe en duurzame aandrijvingen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Shimano LinkGlide: nieuwe en duurzame aandrijvingen

Shimano viert in 2021 zijn honderdjarige bestaan en dus deden er de voorbije weken vele geruchten de ronde over hoe het merk dit jubileum zou opvrolijken. Toch zal de onthulling van vandaag velen verrassen: Shimano presenteert de LinkGlide, een gamma aandrijflijnen dat een antwoord moet bieden op de duurzaamheids- en betrouwbaarheidsproblemen waarmee vooral goedkopere e-mountainbikes, cargofietsen en trekkingfietsen geconfronteerd worden.

Mede dankzij de vele patenten die Shimano regelmatig deponeert, weten we dat het merk werkt aan een mogelijk revolutionaire manier om de elektronica in onze fietsen te stoppen.

Veel kunnen we daar nog niet over kwijt en het lijkt ook nog niet voor meteen, dus moeten we ons vandaag ‘tevreden’ stellen met de onthulling van de LinkGlide, een versterkte aandrijving bedoeld voor e-mountainbikes (instapmodellen en middensegment) en elektrisch ondersteunde cargofietsen, maar ook voor ‘klassieke’ fietsen waar het gewicht niet het belangrijkste obstakel is.

Deze praktijken behoren tot de meest traumatische voor onze aandrijflijnen, omdat de omstandigheden de levensduur van aan slijtage onderhevige onderdelen niet bevorderen. In plaats van te proberen de HyperGlide / HyperGlide + -technologie aan te passen, heeft Shimano de keuze gemaakt om helemaal opnieuw te beginnen en een nieuw gamma te ontwikkelen.

Als gevolg hiervan is de LinkGlide-aandrijving niet compatibel met de HyperGlide: zowel cassette, derailleur als shifter zijn specifiek, met een verschillende trekverhouding voor de shifter. Bevrijd van deze compatibiliteitsproblemen, kon Shimano zich concentreren op het gedrag van de onderdelen tijdens het gebruik, om zo de levensduur, de stevigheid en de precisie onder volledige belasting te optimaliseren.

Het resultaat is een nieuwe lijn van onderdelen die beschikbaar is in 2 niveaus: Deore (10-speed, zie foto’s hierboven) of Deore XT (11-speed). Geen SLX dus. Shimano verkoos om zich te concentreren op de Deore en de Deore XT, de volgens het merk populairste groep op e-mountainbikes. Ook geen 12-speed, want die aandrijvingen zijn te veel georiënteerd op prestaties en een laag gewicht, wat niet verzoenbaar is met de eisen die Shimano vooropstelt voor de duurzaamheid.

De Deore LinkGlide heeft een 11-43 cassette (64,99 euro) tegenover een 11-50 voor de Deore XT LinkGlide (107,99 euro). Omdat het kleinste kransje 11 tanden telt, passen de cassettes op een klassiek vrijwiellichaam (voor 9/10/11 versnellingen) dat we ook kennen onder de naam HG (wat staat voor HyperGlide, pas op voor de valstrik). Op een e-mountainbike zouden deze cassettes in modderige omstandigheden een drie keer langere levensduur hebben dan de HyperGlide-cassettes, met dank aan een nieuwe vorm voor de tanden en het gebruik van staal voor het hele ontwerp. Een correcte prijs, een uitstekende levensduur, … het mag geen verrassing heten dat het gewicht daarvoor de tol betaalt: de Deore XT zou 780 gram wegen, de Deore 634 gram.

Dit nieuwe tandprofiel zorgt er ook voor dat er soepeler kan geschakeld worden, vooral bij een lage trapcadans. Om het schakelen en de slijtvastheid verder te optimaliseren, is er een LinkGlide (LG) ketting beschikbaar, maar naar verwachting zullen ook de HyperGlide (HG) kettingen met deze cassettes werken.

Over de derailleurs en shifters valt er minder te melden, behalve dat ze niet compatibel zijn met HyperGlide-componenten. Beide derailleurs (59,99 euro voor de Deore en 114,99 euro voor de Deore XT) zijn uitgerust met de Shadow Plus-stabilisator en extra grote derailleurwieltjes die hand in hand gaan met de levensduur van de cassette. Tot slot is de Deore XT-shifter (72,99 euro) verkrijgbaar in een I-Spec EV of beugelversie, terwijl de Deore (43,99 euro) alleen beschikbaar is met een beugel.

Meer info via bike.shimano.com

DoorJan Geys