Specialized Delivery: je fiets aan je deur bezorgd!
Door Jan Geys -
Het nieuws dat Specialized voortaan ook rechtstreeks bij de klant thuis fietsen zal afleveren, zal oplettende waarnemers van de evolutie van de fietsindustrie niet meteen verbazen. Bij anderen moet dit toch een kleine schokgolf teweeggebracht hebben. De rechtstreekse verkoop via internet inclusief de Specialized Delivery leveringsservice gaat vanaf vandaag 1 februari 2022 in. Dit betekent echter niet dat Specialized de verkoop in de winkels laat varen, verre van.
Met Specialized Delivery valt de winkel nu weg. De fiets wordt bij jouw thuis geleverd en komt rechtstreeks vanuit de magazijnen van Specialized, net zoals bekende online retailers als Canyon, Radon, Rose of YT al langer doen. Een professionele monteur zorgt ervoor dat je perfect op de fiets wordt gezet en dat alles op jouw wensen wordt afgesteld. Daarna wordt de fiets geregistreerd en het basisonderhoud met je doorgenomen.
De aankondiging komt misschien als een verrassing, aangezien Specialized de laatste jaren een sterk netwerk van winkels heeft ontwikkeld, maar deze zijn niet gedoemd te verdwijnen.De klassieke verkoopmethodes blijven bestaan en het blijft mogelijk om in de winkel een fiets van het Californische merk te kopen.
De plaats van de winkel in de branche is een gevoelig onderwerp sinds de komst van online verkoop.Met deze beslissing laat Specialized zien dat het, zonder de “ouderwetse” manier van verkopen te elimineren, niet vast wil blijven zitten aan deze manier van werken en hun heroriëntatie op de klantenservice lijkt te willen versnellen.
Specialized Delivery is vanaf 1 februari operationeel en geldt voor veel Europese landen die allemaal afhankelijk zijn van dezelfde voorraad in Nederland.
Het is nog niet bekend of deze evolutie een impact zal hebben op de prijzen van de fietsen van Specialized.We blijven dit onderwerp op de voet volgen en houden je op de hoogte als we nieuwe informatie hebben.