Specialized Roval Control World Cup: MTB-wielen die onder de grens van één kilogram duiken!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Specialized Roval Control World Cup: MTB-wielen die onder de grens van één kilogram duiken!

Minder dan een jaar na de introductie van een eerste gelimiteerde oplage MTB-wielen met carbon spaken, heeft Specialized haar high-end XC-model nu volledig opnieuw ontworpen om uit te komen op een gewicht van 998 gram per paar. Laten we eens kijken naar deze nieuwe Roval Control World Cup-wielen.

Iets minder dan een jaar geleden presenteerde Specialized een gelimiteerde editie van zijn Roval Control SL-wielen, genaamd Team (lees hier). Deze wielen werden geleverd in een speciale doos met banden en een aantal andere kleine gifts, maar ze waren ook uitgerust met nieuwe carbon spaken. Hierdoor kon het gewicht van de wielset met ongeveer 60 gram worden verlaagd (van 1250 naar 1190 gram) ten opzichte van de ‘klassieke’ Roval Control SL.

Voortbouwend op deze eerste ervaring presenteert Specialized nu de Roval Control World Cup-wielen, die dezelfde carbon spaken gebruiken, maar waarop men op alle onderdelen van het wiel heeft gewerkt, om zo uit te komen op een gewicht van minder dan 1 kg (Specialized kondigt 998 gram aan)!

Hoewel dit niet het eerste paar 29 inch-wielen is dat onder de kilogrens gaat, is het tot nu toe alleen gelukt om deze symbolische grens te doorbreken door een ambachtelijke assemblage van tamelijk exotische producten toe te passen. Dit is het eerste paar productiewielen van een groot merk dat erin slaagt deze grens te doorbreken.

We weten dat het de laatste grammen zijn die het moeilijkst te besparen zijn. Dit is hoe ze dat deden.

Allereerst is de velg herzien. Op papier zijn de belangrijkste afmetingen voor de gehele Control-reeks hetzelfde gebleven, met een asymmetrisch profiel, een interne breedte van 29 mm en zeer dikke FlatStop-randen om stootlekken te voorkomen. De ingenieurs van het merk hebben de vorm van de velg echter lichtjes aangepast om 44 gram te kunnen besparen op de wielset, zonder dat dit ten koste is gegaan van de sterkte of het rijgedrag.

Ook de samenstelling van de carbonvezels en het type vezels werd gewijzigd, waardoor er nog eens 36 gram bespaard kon worden. Daarmee komt het totaal voor de velgen uit op 80 gram, wat voor de inertie van de wielen het belangrijkste is.

Wanneer we je vertellen dat alle details tegen het licht werden gehouden, dan bedoelen we ook alle details. En dus worden met de Roval Control World Cup-wielen ook een nieuw velglint en ventielen geïntroduceerd om nog eens 9,6 g te besparen.

De carbon spaken – die we steeds vaker op high-end wielen zullen zien, ongeacht het merk – zijn uiteraard nog steeds aanwezig. Ze wegen slechts 1,7 gram per stuk, bijna de helft van het gewicht van een hoogwaardige stalen spaak zoals een Sapim CX Ray of DT Aerolite. Ze worden ook aangekondigd als 63% trek- en slagvaster.

De Roval LF-naven met DT-Swiss freewheelbody’s, die we al zagen op de SL Team-wielen, zijn geoptimaliseerd voor carbon spaakkoppen.

Deze wielen zijn getest door het Specialized Factory Racing team onder leiding van Victor Koretzky, zodat hun rijgedrag is aangepast aan de hedendaagse XC-circuits. Vooral op het gebied van trillingsdemping en tractie, want inmiddels weten we dat te stijve wielen niet aansluiten bij de verwachte prestaties in XC. Het lijkt erop dat carbon spaken in dit opzicht een aantal interessante eigenschappen hebben.

Rest er nog de prijs, die erg hoog is: 2950 euro per paar, ofwel 950 euro duurder dan de ‘klassieke’ Control SL’s, die worden geadverteerd met een gewicht van 1250 g. Voor degenen die op zoek zijn naar een betaalbaarder paar in het Roval-assortiment, mogen we de Control Carbon niet vergeten. Deze wielen kostten oorspronkelijk 1300 euro, maar staan nu in de aanbieding voor 850 euro. Deze zijn uitgerust met dezelfde velgen als de Control SL, maar gemonteerd op DT350-naven komen ze uit op een gewicht van 1450 g. Een uitstekende ‘economische’ keuze voor degenen die geen behoefte hebben aan de allernieuwste ontwikkelingen en/of niet op zoek zijn naar de laatste gram besparing … wat logischerwijs de prijs verhoogt.

Meer info via www.specialized.com

Foto’s copyright Specialized

Door  Jan Geys