Spyshot | Komt er een elektronische RockShox SID?
Door Jan Geys -
De scherpste ogen zullen het gisteren live of op de foto’s van de race al hebben opgemerkt: Nino Schurter reed met een RockShox SID die uitgerust was met een Flight Attendant-box, het elektronische en draadloos aangestuurde veersysteem dat bijna twee jaar geleden onthuld werd. Dit model staat momenteel echter niet in de catalogus, aangezien het is gereserveerd voor trail- en endurovorken (Pike, Lyrik en Zeb). Of mogen we meer nieuws verwachten?
Kijk op de fiets van Nino Schurter (foto genomen tijdens zijn triomf in Lenzerheide afgelopen zondag) hierboven goed naar de bovenkant van de vork: je kunt achter de vorkkroon iets onderscheiden, iets dat verdacht veel lijkt op de centrale eenheid van de Flight Attendant waarvan we daaronder ook enkele foto’s tonen (op een Lyrik).
Ter herinnering: de Flight Attendant verscheen in het najaar van 2021 op de markt op de RockShox Pike, Lyrik en Zeb. Samengesteld uit een centrale eenheid op de vork, een sensor in het crankstel en een “satelliet”-eenheid op de demper, is het systeem in staat om de vork en de demper autonoom te laten wisselen tussen de open, tussenliggende en gesloten modi, en dat afhankelijk van het terreinprofiel. Standaard blijven de veringen in de open modus staan, in tegenstelling tot de Fox LiveValve die de weg vrijmaakte voor elektronisch gestuurde veringen. Wil je er meer over weten, lees dan zeker ons artikel even na dat dateert van toen de Flight Attendant werd uitgebracht: Test nieuw | RockShox Flight Attendant: toestemming om op te stijgen?
Bij de Spark RC van Nino Schurter zit de demper verborgen in het frame, dus daar kunnen we niets over vertellen, maar we kunnen aannemen dat het systeem ook daar werd gebruikt, want we zien alleen twee remleidingen die vanaf het stuur vertrekken, geen vergrendelingskabel. Er is ook een AXS-hendel te zien aan de linkerkant van het stuur waarmee het systeem in een vooraf gekozen modus kan worden geplaatst, zoals bij de Flight Attendant die we al kennen (Override-functie).
Verder lijkt het chassis van de vork identiek aan de nieuwe SID Blackbox die we op andere fietsen in de paddocks hebben gezien, zoals bijvoorbeeld op die van Loana Lecomte, en dat herkenbaar is aan de uitgeholde kroon om een paar kostbare grammen te besparen.
Het onthullen van nieuwe producten op de fietsen van atleten is een veelgebruikte strategie bij Sram. We herinneren ons bijvoorbeeld de wereldkampioenschappen in Les Gets vorig jaar, waar Nino Schurter (hij weer) de Sram XX SL T-Type aandrijving, die toen zijn eerste optreden in het openbaar maakte, naar de top van het podium reed. Pas enkele maanden later, afgelopen maand maart, werd deze aandrijving officieel gepresenteerd (lees Nieuw | Sram Eagle AXS 2023: een nieuw tijdperk breekt aan).
Betekent dit dat we voor het einde van het jaar een elektronische blokkering zullen zien bij RockShox die bedoeld is voor XC? Onmogelijk lijkt ons dat niet. Het valt nog te bezien of het systeem gewoon een Flight Attendant zal zijn die is aangepast aan de afmetingen van XC-veringen of dat de werking van het systeem opnieuw is ontworpen om beter aan te sluiten bij de specifieke kenmerken van de discipline. Tijdens onze testrit merkten we dat het systeem veel comfort bracht, maar ook dat er nog ruimte was voor enkele verbeteringen, zoals de reactiviteit om alles te blokkeren bij het relanceren. Iets dat erg handig zou zijn in XC.
We kunnen ons overigens ook moeilijk voorstellen dat Nino Schurter aan de start zou verschijnen van een van de belangrijkste races van zijn leven met een systeem dat niet perfect op punt staat …