Spyshot | Een merkwaardige Fox 34 MTB-voorvork op de fiets van Luca Martin

Door Jan Geys -

  • Staff pick

  • Techniek

Spyshot | Een merkwaardige Fox 34 MTB-voorvork op de fiets van Luca Martin

Tijdens de laatste wedstrijden van de wereldbeker XCO in Noord-Amerika viel ons oog op een merkwaardige MTB-voorvork op de Orbea Oiz van Luca Martin. De Fransman was als gast aanwezig tijdens de voorbije Roc d’Azur voor een meet & greet met het publiek en wij maakten van de gelegenheid gebruik om enkele foto’s van zijn fiets te schieten, inclusief dit prototype van de Fox Float 34-voorvork:

De Orbea Oiz van de Fransman Luca Martin, die in september in Vallnord wereldkampioen XCO werd bij de beloften, kreeg vervolgens een prachtige kleurstelling ter ere van zijn wereldtitel, zoals nu gebruikelijk is voor renners die in de regenboogtrui rijden. Het is aan het stuur van deze fiets dat de Fransman de laatste twee wedstrijden van de World Cup XCO 2024 afwerkte.

Hoewel de fiets op het eerste gezicht niet overdreven opvallend is, zien we heel wat details die smaakvol refereren naar zijn wereldtitel. “Ik vind het leuk dat de fiets niet te bling-bling is. Er zijn uiteraard wat goudkleurige accenten, maar naar mijn mening is daar niet mee overdreven”, aldus Luca Martin.

Met andere woorden, dit is een prototype van de mogelijke toekomstige Fox Float 34!

Er was één detail in het bijzonder dat onze aandacht trok in Lake Placid en Mont-Sainte-Anne: de renner van het Orbea Factory Team reed niet met de gouden Fox-voorvork die aanvankelijk op deze zeer specifieke montage was gemonteerd, maar met een zwarte vork met de benaming ‘RAD’. Dit acroniem betekent ‘Racing Application Development’ en duidt het ontwikkelingsprogramma van de onderdelen voor de renners van het merk aan. Met andere woorden, dit is een prototype van de mogelijke toekomstige Fox Float 34!

In principe doet het chassis denken aan dat van een andere MTB-vork, namelijk dat van de nieuwste Fox Float 32 SC Grip SL (zie Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!). Met een uitgeholde vorkboog en een T-stuk met goed gedefinieerde en bewerkte vormen lijkt Fox te hebben geleerd van de laatste update van de 32 SC Grip SL en deze ontwikkelingen over te hevelen naar deze 34 SC. Bij de Fox 34 is de boog daarentegen op een meer klassieke manier gepositioneerd, aan de voorkant.

Deze Fox-vork is uitgerust met een lockout op het stuur, waarin hier de Squid Lock-bediening is geïntegreerd (d.w.z. een stuurbediening specifiek voor Orbea waarmee zowel de vork als de demper kunnen worden geblokkeerd, zoals bijvoorbeeld de TwinLoc van Scott).

Volgens de Franse renner zou dit prototype geen enkele verandering aan de cartridge vertonen. Zijn gevoel op het terrein is echter heel anders dan met de vorige vork die op zijn fiets zat: “Hij is echt veel stijver. Zozeer zelfs dat ik mijn drukinstellingen enigszins naar beneden moest herzien. Ik heb ook verschillende wielen getest om de stijfheid van de voorkant, die niet helemaal goed bij de rest van het frame paste, enigszins te compenseren”, legt Luca uit.

“Het gewicht is redelijk vergelijkbaar”, voegt de Fransman toe, zonder (logisch) in dit stadium meer details te geven. We merken ook op dat de standaard voor de voorste remschijf is verhoogd naar 180 mm, vergeleken met 160 mm op de huidige versie.

Hebben we hier de definitieve vorm van de toekomstige Fox 34 SC voor ogen? Het is op dit moment onmogelijk om dat met zekerheid te zeggen, maar het lijkt erop dat Fox’ crosscountry-vork op het punt staat te evolueren!

DoorJan Geys