Spyshot | Een nieuwe XC-fully bij BH?
Door Jan Geys -
Wat is er aan de hand bij BH? Slechts een paar maanden na de lancering van de nieuwste Lynx Race, het XC-speerpunt van het merk, werd tijdens een race in Spanje een heel ander prototype van het frame gezien. Ter vervanging van of ter aanvulling? Hier zijn de eerste afbeeldingen en wat die ons vertellen:
Weer iets nieuws? Dat was onze eerste reactie toen we de BH van Jofre Cullell spotten tijdens een voorbereidingsrace in Spanje. Vorig jaar presenteerde het merk een compleet herziene Lynx Race (lees: Test nieuw | BH Lynx Race Evo: hetzelfde maar dan beter) die ons wist te overtuigen, zowel tijdens de presentatie en eerste test als tijdens onze duurtest (Test | BH Lynx Race LT: de Mr. Perfect in crosscountry). Dus waarom werkt het merk al aan een nieuw XC-frame?
Als we hem van wat naderbij bekijken, zien we echter genoeg verschillen zodat de twee naast elkaar zouden kunnen bestaan in het gamma van het Spaanse merk. Het eerste dat ons opvalt is natuurlijk de mouw rond de bovenbuis, die sterk doet denken aan de Trek SuperCaliber en Specialized Epic World Cup.
In dit stadium is het onmogelijk om te zeggen of de aanpak van BH meer richting Trek neigt, met een nieuw ontwerp van de bovenbuis en een structurele rol van de demper, of meer naar Specialized, met een meer klassieke vorm maar met een poging om de werking van de demper ‘opnieuw uit te vinden’, of dat het merk nog een derde pad volgt. We merken echter al een aanzienlijk verschil met de twee Amerikaanse fietsen: de ophanging is in de Split Pivot-standaard (let op het draaipunt tussen de liggende en de staande achtervork die concentrisch staat met de achteras), zoals bij alle full-suspensions van BH, en niet in het formaat van een single pivot met link.
Dit prototype laat de brug tussen de staande achtervork achterwege, die wel aanwezig is op de Lynx Race … precies zoals de SuperCaliber en Epic World Cup, die ook een volledig ‘vrije’ staande achtervork hebben.
In de voorste driehoek merken we dat er ruimte is voor twee bidonhouders en dat de bovenbuis lijkt af te wijken van de typische vorm van BH om een veel rechtere en directere vorm aan te nemen. Ook zien we dat dit prototype terugkeert naar een meer klassieke zitbuis dan die van de Lynx Race, met een standaard zadelpenklem in plaats van een systeem geïntegreerd in het frame.
Met Trek en Specialized als voorbeeld, kunnen we ons makkelijk een soortgelijk concept voorstellen, dat zich tussen de hardtail en full-suspension situeert. Een fiets met een vrij korte veerweg (althans aan de achterkant, aangezien de voorkant hier is uitgerust met een Fox 34 SC) om hem meer levendigheid te geven dan de Lynx Race en tegelijkertijd meer grip te bieden dan een Ultimate.
Hoe geslaagd deze laatste ook is, het blijft een hardtail en we weten dat de renners op veel moderne XC-circuits de voorkeur geven aan fietsen met een minimale veerweg achteraan. Het is ook een concept dat zinvol is bij marathons, waar het gewicht nog meer invloed heeft dan bij XCO, maar waar de toevoeging van een beetje vering het comfort en de frisheid aanzienlijk kan verbeteren wanneer de inspanning zich over meerdere uren uitstrekt.