Spyshot | Werkt Bulls aan een revolutionaire XC-fiets?
Door Jan Geys -
Werkt men bij Bulls aan een nieuwe XC-full suspension? Zo lijkt het er alleszins op wanneer we de beelden van de Absa Cape Epic bekijken, de beroemde Zuid-Afrikaanse etappekoers die op dit moment plaatsvindt. Urs Huber, Simon Schneller en Karl Platt, de drie atleten van het Duitse merk, rijden er op een fiets die heel anders is dan de huidige Wild Edge. Hier zijn de eerste afbeeldingen:
Het woord spyshot is misschien een beetje sterk, aangezien de beelden waarop we deze fiets hebben gespot rechtstreeks van de sociale media van Bulls komen. Het merk heeft echter helemaal niet over dit onderwerp gecommuniceerd en er was een geoefend oog nodig om op te merken dat sommige van de teamrijders aan de start van de Cape Epic verschenen met een fiets die in niets lijkt op de fiets die momenteel in de catalogus staat.
Meer zelfs, dit prototype lijkt in niets op eender welke fiets uit het Bulls-gamma. Het ontwerp van de fiets is radicaal anders ten opzichte van de gebruikelijke ontwerpen van het Duitse merk, dat tot hier toe de voorkeur gaf aan een 4 bar linkage ophanging met een demper onder de bovenbuis voor al zijn modellen zonder elektrische ondersteuning, van XC tot enduro.
De demper is nog steeds min of meer horizontaal geplaatst, maar erg laag, dicht bij de trapas. Een ontwerp dat we vooral gewend zijn te zien in de gravity disciplines, maar eerder zeldzaam is – bijna revolutionair zouden we durven zeggen – in XC. De architectuur van de ophanging is iets moeilijker te raden omdat het systeem erg compact is, maar we zouden neigen naar een single pivot + link en rocker.
Het draaipunt lijkt zich bovenaan te bevinden, iets boven het crankstel, en de liggende achtervork trekt aan de link die zo de rocker aan het werk zet, die op zijn beurt inwerkt op de demper. Dit lijkt in sommige opzichten op de architectuur die Bulls heeft ontwikkeld voor enkele van zijn nieuwste e-bikes, de E-Stream TR, E-Stream AM en Vuca AM, maar dan ‘omgekeerd’: bij de e-bikes bevindt het draaipunt zich onder de link/rocker.
Ondanks dit ontwerp lijkt de fiets zonder problemen twee bidonhouders te kunnen dragen. Niet verwonderlijk, aangezien Bulls al jaren een belangrijke speler is in de marathonscene en deze eigenschap door de marathonrenners als essentieel wordt beschouwd.
Daarnaast valt het ons ook op dat de kabels via de headset in het frame verdwijnen, aangezien er geen zichtbare openingen zijn in de balhoofdbuis.
Contact met het merk leverde ons de bevestiging op van onze interpretatie van de architectuur van de achterwielophanging en men wist ons ook te vertellen dat er achteraan 120 mm veerweg beschikbaar is. Net zoals de voorvork dus, aangezien we op deze foto’s een RockShox Sid Ultimate herkennen, die door atleten doorgaans met 110 of 120 mm veerweg wordt gebruikt. De release staat echter nog niet gepland voor dit jaar: de nieuwe Wild Edge zal pas in 2025 in de winkels liggen.