SR Suntour Tact: het veersysteem van Tom Pidcock vrij te koop
Door Jan Geys -
Sinds enkele maanden staan op de Pinarello Dogma XC van Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot elektronisch gestuurde SR Suntour TACT-veringen gemonteerd die vanaf nu ook beschikbaar zijn voor gewone stervelingen … maar daarvoor moet je wel 4990 euro neertellen! Tijdens de voorbije Eurobike konden we op de stand van SR Suntour wat meer informatie verzamelen over dit nieuwe elektronisch gestuurde veersysteem.
Het TACT-veersysteem werd voor het eerst gezien op de fiets van Tom Pidcock tijdens de Olympische Spelen in Tokio en werd vervolgens ook gebruikt op de fiets van Pauline Ferrand-Prévot toen ze bij Ineos-Grenadiers terechtkwam.
Net als de RockShox Flight Attendant of de Fox Live Valve is het principe van deze elektronisch gestuurde veringen het vergrendelen of openen van de veringen automatisch te laten verlopen om onder alle omstandigheden en zonder enige noodzakelijke actie de meest geschikte modus aan de berijder te bieden.
Het merk weet te vertellen dat het systeem op de fiets van Tom Pidcock tijdens de wereldbekermanche in Nove Mesto, die gewonnen werd door de Brit, meer dan 150 keer per ronde automatisch van positie zou zijn veranderd …
Het systeem is elektronisch, maar niet draadloos: de drie verschillende elementen van het systeem (vork, schokdemper en batterij) zijn verbonden door een eenvoudige kabel. Dit is volgens het merk de beste oplossing om een voldoende snel systeem te krijgen met een analyse om de 4 milliseconden, d.w.z. meer dan 80 analyses in een oogwenk.
De vork is een Axon 34 Werx Boost EQ 29 met een carbon T-stuk. Hierin bevindt zich het brein van het gehele geautomatiseerde systeem, namelijk een microprocessor die is gekoppeld aan een 3-assige versnellingsmeter. Het belangrijkste verschil met concurrerende systemen is dat de SR Suntour TACT is uitgerust met slechts één sensor om de twee veringen aan te sturen, waar we er twee of zelfs drie vinden bij de concurrentie.
Deze versnellingsmeter detecteert veranderingen in hoogte (klimmen, vlak, dalen), schokken van het voorwiel en de kracht die door de berijder wordt uitgeoefend om de meest geschikte compressie-instelling tussen de 3 beschikbare modi in te schatten ( d.w.z. gesloten, intermediair en open).
Achteraan zien we een nieuwe demper, door het merk Edge TT genoemd. Naast het elektronische systeem is er een aanpassing van de druk en de rebound bij lage snelheid mogelijk. Deze is verkrijgbaar in de afmetingen 165×40/45 millimeter en 190×40 millimeter.
De centrale batterij die is aangesloten op zowel de demper als de vork is het laatste stukje van de puzzel. Waar Sram er logischerwijs voor heeft gekozen om zijn Flight Attendant-veringen uit te rusten met AXS-batterijen, is het hier een enkele batterij op de bidonhouder die de elektronische SR Suntour veringen aandrijft. Het merk heeft daarvoor een speciale steun ontwikkeld waarbij het gebruik van de bidonhouder niet in het gedrang komt.
De meest oplettenden zullen al hebben opgemerkt dat er geen batterij zichtbaar is op de Pinarello Dogma XC van Tom Pidcock die hier gefotografeerd is. Het merk legt uit dat de batterij van de renners (Pidcock en Ferrand-Prévot) in het frame werd verborgen en dat een dergelijke integratie in de toekomst ook gepland staat voor de productiemodellen.
Hoewel het systeem automatisch is, kan de Tact-app van SR Suntour het systeem aanpassen aan acht verschillende aanpassingsniveaus: niveau 1 biedt het meeste comfort terwijl niveau 8 meer bedoeld is voor maximale efficiëntie.
Momenteel is er alleen een crosscountry-kit beschikbaar in de vorm van de Axon 34 Werx Boost EQ 29er-vork, met een keuze uit 100, 110 en 120 millimeter veerweg, de nieuwe Edge TT-demper, de batterij en bedrading … Dat alles voor de dure prijs van 4990 euro.
SR Suntour beweert echter dat het nieuwe systeem is ontworpen voor alle disciplines en dat deze technologie in de toekomst moet worden geïmplementeerd in vorken met een langere veerweg!
Meer info via www.srsuntour.com/en/tact