Spyshot | Sram Red XPLR: een nieuwe 13-speed voor gravel?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Spyshot | Sram Red XPLR: een nieuwe 13-speed voor gravel?

Tijdens de bekende Unbound Gravel-race was er bij meerdere deelnemers een nieuwe Sram Red XPLR-derailleur te zien op de fietsen. Op het programma: een gewijzigde locatie voor de batterij, een T-Type montage en vooral het gebruik van een 13-speed cassette. Dit is wat de eerste afbeeldingen ons vertellen:

Bron: Keegan Swenson

Campagnolo biedt al enkele jaren een mechanische aandrijving met 13 versnellingen aan voor gravel en een paar weken geleden was er een patentaanvraag ingediend door Shimano die een elektrische aandrijving illustreert die werkt met 13 versnellingen. Het lijkt er nu op dat Sram al bijna klaar is met een nieuwe draadloze groepset met 13 versnellingen! Tijdens de voorbije Unbound Gravel zagen verschillende aanwezige media, en in het bijzonder Cyclingnews, een iets andere Sram Red AXS-groep.

Het eerste dat opvalt is de T-Type montage (directe montage op het frame zonder gebruik van een derailleurhanger), dat steeds vaker voorkomt bij het mountainbiken, maar veel minder op gravel en vrijwel onbestaande is op de weg. Op enkele foto’s of video’s van het evenement kunnen we ook zien dat de Sram Red XPLR-derailleur werkt met een 13-speed cassette.

Het voordeel van de overstap van een cassette met 12 naar 13 versnellingen zou zijn dat er zowel een groter scala aan versnellingen wordt geboden (interessant in het geval van gebruik met een enkel kettingblad), maar ook dat de schakelstappen tussen de versnellingen worden verkleind vergeleken met de cassette met 12 versnellingen. Hierdoor kan men het gevoel wegwerken dat een versnelling soms te zwaar of te licht is, een belangrijk punt voor wegwielrenners die overstappen op gravel. Tot zover de theorie. Voor het ontwerp betekent dit een extra moeilijkheid, en alleen Campagnolo heeft al zoveel versnellingen op zijn Ekar-groep.

Op de derailleur kunnen we zien dat de batterij (lijkt vergelijkbaar met een huidige AXS-batterij) niet meer achter de derailleur is geplaatst zoals bij de Sram Red AXS-groep, maar tussen het frame en de body van de derailleur zoals bij de GX AXS T-Type derailleur (foto hierboven). Hierdoor moet de batterij beter beschermd worden tegen mogelijke externe schokken.

Voor de rest lijkt het erop dat deze 13-speed compatibel is met 12-speed kettingbladen en gravel- of wegshifters die al op de markt bestaan.

Het prototype, dat gezien het afwerkingsniveau meer op een nieuwigheid lijkt dat klaar is om uitgebracht te worden, was ook te zien op de fiets van … Valtteri Bottas! De F1-coureur is in zijn ‘vrije tijd’ een gepassioneerd fietser en al enkele jaren ambassadeur voor merken als Canyon en Sram, voornamelijk op de weg en op gravel. Hij nam deel aan de Unbound 100 (174 km, of iets meer dan 100 mijl) en eindigde de race in 5u26 op de 33ste plaats. De Amerikaanse journalist Ben Delaney kon na de race met hem praten en de aandrijving in detail filmen:

DoorJan Geys